Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/1230 av 24. april 2024 om endring av forordning (EF) nr. 80/2009, (EU) nr. 996/2010 og (EU) nr. 165/2014 med hensyn til visse rapporteringskrav innen sektorene for veitransport og luftfart
Rapporteringskrav innen veitransport og luftfart (forordning)
EØS-notat offentliggjort 26.6.2024
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 17.10.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 13.3.2024
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 29.4.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.6.2024)
Sammendrag av innhold
Europakommisjonen vedtok 24. april 2024 forordning (EU) 2024/1230 om forenklinger av rapporteringskrav innen veitransport og luftfart. Forordningen innebærer endringer av forordning (EF) nr. 80/2009 om atferdsregler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer, forordning (EU) nr. 996/2010 om undersøkelse og forebygging av ulykker og hendelser innen sivil luftfart, og forordning (EU) nr. 165/2014 om fartsskrivere innen veitransport.
Europakommisjonens "Long-term competitiveness of the EU: looking beyond 2030" innebærer blant annet en satsing for å rasjonalisere og forenkle rapporteringskrav i EU-lovgivningen, med et mål å redusere byrder knyttet til rapporteringskrav med 25%. Forordning (EU) 2024/1230 går ut på å forenkle rapporteringsforpliktelser som følger:
- Forpliktelsen under forordning (EF) nr. 80/2009 artikkel 12 for systemleverandører av edb-baserte reservasjonssystemer å hvert fjerde år legge fram en uavhengig revisjonsrapport med detaljerte opplysninger om eierstrukturen og styringsmodellen fjernes. Rapporteringsforpliktelsen i artikkel 12 var ment å overvåke anvendelsen av artikkel 10, som fastsetter særlige regler for eierselskaper som er ment å forhindre diskriminering mot konkurrerende edb-baserte reservasjonssystemer. En evalueringen av forordning (EF) nr. 80/2009 i 2020 konkluderte med at bestemmelsen i artikkel 12 så ut til å være overflødig ettersom flyselskaper ikke lenger eier edb-baserte reservasjonssystemer. Endringen innebærer likevel at Kommisjonen får beholde sin eksisterende myndighet til å be om slike rapporter særskilt. Det kan være nødvendig for å håndheve artikkel 10 effektivt dersom flyselskap i fremtiden få eierskap til edb-baserte reservasjonssystemer.
- Forpliktelsen under forordning (EU) nr. 996/2010 artikkel 4 nr. 5 for nasjonal myndighet med ansvar for sikkerhetsundersøkelser innen sivil luftfart til å hvert år offentliggjøre en sikkerhetsrapport på nasjonalt plan for å holde offentligheten underrettet om det generelle sikkerhetsnivået innen luftfart fjernes. I Norge er det Statens havarikommisjonen (SHK) som innehar denne rollen. Europakommisjonen vurderte forpliktelsen som overflødig i lys av "Annual Safety Review" som publiseres av det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA).
- Forpliktelsen under forordning (EU) nr. 165/2014 artikkel 24 nr. 5 for myndigheten til å hvert år oversende Kommisjonen lister, om mulig i elektronisk form, over godkjente installatører og verksteder, samt kortene som er utstedt til dem fjernes. Europakommisjonen vurderte at disse listene hadde ulempen av å bare gi et øyeblikksbilde av de godkjente verkstedene. Rapporteringsforpliktelsen erstattes av en forpliktelse for medlemsstatene til å publisere informasjonen på en offentlig tilgjengelig nettside og oppdatere den kontinuerlig, og for Kommisjonen til å publisere listen over disse nettstedene
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 80/2009 er gjennomført i norsk rett ved lov 9. september 2016 nr. 80 om reservasjonssystemer for flyreiser mv. Se inkorporasjonsbestemmelsen i § 1. Forordning (EU) nr. 996/2010 er gjennomført i norsk rett ved lov 17. juni 2016 nr nr. 75 om endringer i luftfartsloven, se inkorporasjonsbestemmelsen i lov 11. juni 1993 nr. 101 (luftfartsloven) § 12-6 første ledd. Denne regelteknikken innebærer at de foreslåtte endringene av forordningene krever at lovene endres dersom de skal gjennomføres i intern norsk rett.
Forordning (EU) nr. 165/2014 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 2. juli 2007 nr. 877 om kjøre- og hviletid og fartskriver for vegtransport i EØS. Se inkorporasjonsbestemmelsen i §1. Behov for endring av forskriften utover henvisning til rettsakten avhenger av hvilke opplysninger knyttet til verkstedkortene som skal offentliggjøres. Statens vegvesen vurderer at offentliggjøring av kortnummer tilknyttet det enkelte verksted trolig være tilstrekkelig for å oppfylle rettsaktens krav. Det er nødvendig å vurdere om dette direkte eller indirekte kan identifisere enkeltpersoner og derfor allikevel regnes som personopplysninger som bør reguleres nærmere i forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Fjerning av rapporteringskravene etter forordning (EF) nr. 80/2009 og forordning (EU) nr. 996/2010 ventes å utgjøre mindre administrative lettelser for for systemleverandører av edb-baserte reservasjonssystemer og myndighet med ansvar for sikkerhetsundersøkelser innen sivil luftfart (Statens Havarikommisjon for Transport).
Fjerning av kravet etter forordning (EU) nr. 165/2014 om rapportering til Kommisjonen og erstatning med krav om at opplysningene over hvilke verksteder som kan utføre arbeid på fartsskrivere på et offentlig tilgjengelig nettsted, vil allerede være ivaretatt gjennom Statens vegvesens nettsider «Finn godkjent verksted». Statens vegvesen offentliggjør allerede opplysninger om godkjente fartsskriververksteder på nettsidene sine. De er oppdatert i sanntid.
En nettbasert, oppdatert oversikt over utstedte verkstedkort er ikke tilgjengelig i dag og en teknisk løsning må derfor utvikles. Kostnader og innretning for en slik løsning på vurderes nærmere. Det må blant annet vurderes om det er mest hensiktsmessig å koble ny oversikt til den allerede eksisterende løsningen som foreligger for godkjente verksteder om ny oversikt over utstedt verksted kort må utvikles i eget løp.
Sakkyndige instansers merknader
Samferdselsdepartementet har mottatt innspill fra Statens Vegvesen.
Vurdering
Alle de tre forordningene som endres ved denne rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen. Samferdselsdepartementet vurderer at rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 24. april 2024, og er per 16. juni 2024 til vurdering i EØS/EFTA-landene.