REACH-forordningen om kjemikalier: forbud mot bly i ammunisjon og fiskeutstyr
EØS-notat offentliggjort 30.4.2021
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.5.2025)
Sammendrag av innhold
Bly er et metall med mange helse- og miljøskadelige egenskaper, og har vært ført opp på norske myndigheters prioritetsliste siden 1997 med mål om å utfase bruken og å stanse utslipp. Bly har allikevel blitt brukt i ammunisjon og fiskeutstyr, for eksempel i fiskesøkker, i mange tiår. Det blir anslått at rundt 100 000 tonn bly blir sluppet ut i miljøet i EU per år fra sportsskyting (79 %), jakt (14 %) og fiske (7 %). Blyammunisjon er også en betydelig kilde til utslipp av bly i Norge. EUs kjemikaliebyrå, Echa, har estimert at minst 135 millioner fugler risikerer å bli forgiftet av bly hvert år i EU pga at de får i seg blyhagl, søkker og andre små biter av bly. Mennesker kan også bli eksponert for bly, blant annet ved å spise vilt som er skutt med blyammunisjon, eller når de lager fiskesøkker og sluker hjemme. Blyeksponering er spesielt skadelig for barn, og EU har allerede innført flere restriksjoner for å spesielt hindre at små barn blir eksponert for bly. Echa anslår at rundt en million barn i EU er sårbare for de skadelige effektene av bly på grunn av inntak av vilt.
Risikoen for skadelige effekter er spesielt stor for vannfugler og andre fugler som lever i og nær våtmark. For å verne disse fugleslagene, og arter som livnærer seg på disse, fastsatte EU et forbud mot bruk av blyhagl i og ved våtmark. Dette begynte å gjelde 15. februar 2023 (se EØS-notat).
Etter en anmodning fra Europakommisjonen utarbeidet Echa et forslag til forbud mot bly i ammunisjon og fiskeutstyr, for å verne andre arter og mennesker mot farene ved bly, som omtalt over. Forslaget ble sendt til Europakommisjonen i mars 2023.
På grunnlag av Echas forslag presenterte Europakommisjonen sitt foreløpige forslag til restriksjon 27. februar 2025. Europakommisjonen sitt forslag hadde vesentlige endringer i forhold til Echa sitt forslag. Nedenfor beskriver vi Europakommisjonen sitt forslag.
Restriksjonsforslaget går i all hovedsak ut på å forby å bringe i omsetning, og å bruke, forskjellige typer fiskeutstyr (søkker, sluker og "fishing wire") og ammunisjon (blyhagl og kuler) som har et blyinnhold på 1 % eller mer. Restriksjonen gjelder bare sivil bruk, og skyting på innendørs skytebaner er ikke omfattet av forslaget. Medlemslandene kan beholde strengere nasjonale reguleringer.
Det er foreslått en rekke unntak fra forbudene, blant annet er det unntak for blykuler brukt til sportsskyting på utendørs skytebaner. Det er også et tidsbegrenset unntak for blyhagl for sportsskyting gitt at en rekke vilkår er oppfylt. Unntaket for blyhagl er ikke relevant for Norge, fordi vi har hatt et forbud mot bruk av blyhagl på skytebaner siden 2002 (produktforskriften § 2-2).
Forslaget inneholder krav til omsettere, og krav om merking. Overgangstidene varierer fra noen måneder til fem år.
Se Europakommisjonens forslag til restriksjon i Komitologiregisteret for nøyaktig ordlyd.
Forslaget fra Europakommisjonen vil, dersom det blir vedtatt, i første omgang medføre konsekvenser for jegere og fiskere og leverandører av ammunisjon og fiskeutstyr. Unntaket for sportsskyting med kuler på utendørs skytebaner er foreslått at skal revurderes om ti år. Om dette unntaket blir opphevet om ti år, vil det ha konsekvenser for skyttere, skytterklubber og potensielt andre aktører.
Både forbudet mot bruk av blyhagl i våtmark og det kommende forbudet er en del av kjemikalieregelverket Reach. Mer informasjon finnes på en egen temaside hos Echa.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Restriksjonen vil bli innført i EUs regelverk som en forordning som endrer hovedrettsakten, forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (Reach). Reach er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved REACH-forskriften. Gjennomføring av nye forordninger som endrer REACH-forordningen skjer ved endringer i denne forskriften.
Det må tas en avgjørelse på hvor stort geografisk virkeområde blyrestriksjonen skal få for Norge, særlig til sjøs. REACH-forskriften gjelder på Norges territorium. Reach-restriksjoner gjelder også på Svalbard, jf. REACH-forskriften § 3. Til sjøs omfatter Norges territorium territorialfarvannet som strekker seg ut til 12 nautiske mil fra grunnlinjene. Reach-forskriften er hjemlet i produktkontrolloven. Det geografiske virkeområdet til den loven er det norske territoriet inkludert Svalbard og Jan Mayen, på norske skip eller luftfartøy i områder som ikke er underlagt noen stats høyhetsrett (suverenitet) og på anlegg og innretninger på den norske kontinentalsokkelen, jf. § 14 første punktum.
Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst regulerer bruk av ulike typer av ammunisjon under jakt og felling. Forskriftens § 16 Krav til rifleammunisjon må endres, siden den i dag tillater bruk av bly i større grad enn restriksjonsforslaget. Det samme gjelder § 17 Krav til hagleammunisjon. Paragrafen er kun nå tilpasset forbudet mot blyhagl i våtmark.
Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst gjelder ikke på Svalbard. Der blir jakt, fiske, felling og fangst regulert i forskrift om høsting på Svalbard. For å klargjøre at blyrestriksjonen også gjelder på Svalbard, vil ansvarlig myndighet senere i restriksjonsprosessen vurdere å ta inn tilsvarende henvisning til REACH-forskriften i forskrift om høsting på Svalbard som i § 16 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.
Norge har et nasjonalt forbud mot bruk av blyhagl på skytebaner (produktforskriften § 2-2). I restriksjonsforslaget blir det foreslått at land som har nasjonale bestemmelser som er strengere enn EUs regulering kan beholde de nasjonale reglene.
Gjennomføringen av EUs restriksjon i norsk rett, det vil si forslag til endring av REACH-forskriften og andre forskrifter, vil bli sendt på høring senere i prosessen. Miljømyndighetene vil vurdere om produktforskriften § 2-2 skal beholdes uendret, eller om EUs regler for bruk av blyhagl på skytebane skal innføres. Vurderingen og forslaget vil bli en del av høringen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil derved gi økt beskyttelse av helse og miljø. Reguleringen av bly i ammunisjon og fiskeutstyr er en del av den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa, som har vært gjennomført over lengre tid. Innstrammingene forventes å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av helse- og miljøskader som skyldes kjemikaliebruk i Europa.
Jakt og fritidsfiske:
Jegere og fiskere vil være nødt til å gå over til blyfri ammunisjon og fiskeutstyr etter en overgangsperiode. Det finnes alternativer, men en restriksjon vil antakelig medføre økte kostnader til jakt og fiske, fordi alternativene til bly som regel koster mer. Med unntak av kuler av de minste kaliberne, som brukes til jakt på småvilt, er blyfri ammunisjon tilgjengelig for de fleste formål.
Kommersielt fiske og akvakultur:
Restriksjonen omfatter forbud mot bly som ikke er innkapslet. Dette vil særlig omfatte utstyr som bruker blylodd som søkker. Bly som er innkapslet eller omsluttet i nøter/garn, tau eller line, er ikke omfattet av restriksjonen.
Restriksjonen kan gi konsekvenser for fiskeflåten og produsenter av fiskeutstyr. Etter vår vurdering vil ikke restriksjonen ha konsekvenser for akvakulturnæringen. I akvakulturnæringen brukes bly for å gi synkeegenskaper til utstyr, og blyet er da innkapslet i utstyret. Slikt utstyr vil derfor ikke bli omfattet av restriksjonsforslaget.
Konsekvensene for det kommersielle fisket vil hovedsakelig omfatte store ringnøter/snurpenøter som brukes av havgående fartøy. Disse fartøyene bruker store søkker på 2 kg, som ikke er tildekket. Det er foreslått en overgangsperiode på tre år for søkker/sluker som veier mindre enn 50 gram, og fem år for søkker/sluker som veier mer enn 50 gram.
Gjennomføring av restriksjonen vil gi behov for oppfølging gjennom tilsyn med kommersielt fiske og sportsskyting, omsetning av ammunisjon og fiskeutstyr, og oppsyn med bruk av blyammunisjon under jakt, og blyholdig fiskeutstyr i fritidsfiske. Det ligger ikke konkrete krav i reguleringen om omfang eller innretning på tilsyn.
Sakkyndige instansers merknader
For å få innspill fra norske interessenter om eventuelle viktige særnorske forhold gjennomførte Miljødirektoratet en nasjonal høring sommeren 2023. Denne høringen var basert på Echas forslag til restriksjon.
Fra sakkyndige instanser kom det innspill fra politiet og Forsvaret, Fiskeridirektoratet, interesseorganisasjoner og utstyrsprodusenter innen kommersielt fiske, og for skyttere. Innspillene er for en stor del er ikke lenger like relevante, da Europakommisjonen sitt forslag er vesentlig annerledes enn Echa sitt forslag. Innspillene kan leses i lenken til høringen.
Status
Rettsakten omfattes av Eftas hurtigprosedyre. Dokumenter om endringer i Reach-regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i komiteer og ekspertgrupper i EU-kommisjonen og Echa.
Echa gjennomførte en offentlig høring av forslaget 24. mars - 24. september 2021 og 29. juni-29. august 2022. Echas komité for risikovurdering (Rac) og den sosioøkonomiske komiteen (Seac) har vurdert restriksjonsforslaget. Komiteene konkluderer med at bruk av bly i ammunisjon og fiskeutstyr forårsaker betydelig lokal blyforurensning og utgjør en risiko for menneskers helse og for miljøet. Det mest hensiktsmessige tiltaket i EU/EØS-området for å regulere risikoen er en restriksjon/forbud.
Forslaget ble sendt til Europakommisjonen for videre behandling i mars 2023. Alle dokumenter, inkludert "Final opinion" som er det ferdige forslaget fra Echa ligger på Echa sine sider: Registry of restriction intentions until outcome - ECHA (europa.eu).
Miljødirektoratet gjennomførte sommeren 2023 en nasjonal høring for å kartlegge eventuelle spesifikke nasjonale konsekvenser av forslaget.
Europakommisjonen la frem et formelt forslag til restriksjon for diskusjon med EØS-landene 27. februar 2025 og et revidert forslag ble diskutert 30. april 2025. Forslaget er også på dagsorden høsten 2025.