REACH-forordningen om kjemikalier: restriksjoner på bruk av 2,4-dinitrotoluen
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.6.2025)
Status
Rettsakten er til behandling i Reach-komiteen.
Sammendrag av innhold
2,4-dinitrotoluen er et kreftfremkallende stoff i kategori 1B, som er er oppført i vedlegg XIV til Reach-forordningen og omfattet av krav om autorisasjon. Dette restriksjonsforslaget dekker bruk og omsetning av stoffet i importerte artikler (faste produkter), siden importerte faste produkter ikke er omfattet av krav om autorisasjon.
Det foreslås en restriksjon som forbyr omsetning og bruk av 2,4-dinitrotoluen i faste produkter beregnet for yrkesbrukere og allmennheten, dersom stoffet forekommer i en konsentrasjon lik eller høyere enn 0,1 %.
Det legges opp til en overgangsperiode på 1 år før forbudet trer i kraft. For visse bruksområder i kjøretøy, inkludert reservedeler, foreslås en forlenget overgangsperiode på 3 år.
Forbudet vil ikke gjelde for eksplosiver, produkter til militær bruk, ammunisjon til bruk av politiet eller andre sikkerhetsstyrker, eller for produkter som alt er regulert i annet regelverk (f.eks. leker og medisinsk utstyr).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten, forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (Reach), er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved REACH-forskriften. Gjennomføring av nye forordninger skjer ved endringer i denne forskriften. Dette gjelder også endringer i forordninger som tilhører Reach, som gebyrforordningen til Reach.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil derved gi økt beskyttelse av helse og miljø. Den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa forventes på lengre sikt å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av skader som kan knyttes til kjemikaliebruk i Europa.
De aller fleste norske bedrifter som produserer, omsetter eller benytter kjemikalier i sin produksjon opererer på det europeiske markedet. Dersom disse bedriftene fortsatt ønsker å ha tilgang til det europeiske markedet, må de oppfylle kravene i det nye EU-regelverket, uavhengig av om reglene gjennomføres i Norge eller ikke. Selve gjennomføringen i norsk regelverk vil derfor ikke medføre administrative eller økonomiske konsekvenser utover endringene som allerede følger av EUs nye regelverk.
Echas komité for risikovurdering (Rac) og den sosioøkonomiske komiteen (Seac) har vurdert restriksjonsforslaget. Rac konkluderer at bruk av 2,4-dinitrotoluen i faste produkter medfører en risiko for menneskers helse. Seac konkluderer at restriksjonen er det mest hensiktsmessige tiltaket i EU/EØS-området for å regulere risikoen 2,4-dinitrotoluen i faste produkter medfører på en proporsjonal måte.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og er derfor ikke behandlet i spesialutvalg. Dokumenter om endringer i Reach-forordningen legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i komiteer og ekspertgrupper i EU-kommisjonen og kjemikaliebyrået Echa
Forslaget har vært på internasjonal høring hos Echa, og norske aktører hadde anledning til å kommentere i den forbindelsen
Vurdering
Rettsakten er til vurdering i Efta-landene
Andre opplysninger
Det opprinnelige forslaget fra Echa om unntak for ammunisjon til militær bruk er av Europkommisjonen foreslått utvidet til å omfatte alt militært utstyr, på grunn av økt behov for forsvarsberedskap og ny informasjon om at 2,4-DNT også brukes i missiler, stridshoder, nødsignalutstyr og annet militærmateriell.
Omsetning og bruk av 2,4-dinitrotoluen til allmennheten er forbudt, både som stoff og i blandinger, i henhold til post 28 i Reach vedlegg XVII.