Reduksjon av risiko for ikke-klarerte OTC-derivater: endringsbestemmelser i forbindelse med brexit
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2019/397 av 19. desember 2018 om endring av delegert forordning (EU) 2016/2251 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 med hensyn til siste dato da motparter fortsatt kan anvende sine framgangsmåter for risikostyring for visse OTC-derivatkontrakter som ikke cleares gjennom en sentral motpart
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/397 of 19 December 2018 amending Delegated Regulation (EU) 2016/2251 supplementing Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council as regards the date until which counterparties may continue to apply their risk-management procedures for certain OTC derivative contracts not cleared by a CCP
Norsk forskrift kunngjort 18.2.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.3.2019)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen er foreslått av EU-kommisjonen på bakgrunn av Storbritannias uttreden av EU (Brexit) og innebærer at OTC derivatkontrakter inngått med en motpart etablert i Storbritannia som er underlagt risikostyringsprosedyrer som gjaldt før relevante datoer i delegert kommisjonsforordning 2016/2251 trådte i kraft, kan fornyes innenfor en fast 12 månedersperiode så lenge det eneste formål med kontraktsfornyelsen er å erstatte en motpart fra Storbritannia med en motpart etablert i et medlemsland
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kun gjelde dersom Storbritannia går ut av EU uten overgangsordning (hard brexit).
Forordningen vil bli gjennomført i verdipapirforskriften ved inkorporasjon. Dersom inkorporasjon i norsk rett ikke blir gjennomført før en eventuell hard brexit, vil kommisjonsforordnignen gjøres gjeldende i Norge på annen måte i denne overgangsperioden.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses EØS-relevant og er akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er sendt til europaparlamentet og rådet 19. desember 2018. Den er ikke inntatt i EØS-avtalen ennå.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen er foreslått av EU-kommisjonen på bakgrunn av Storbritannias uttreden av EU (Brexit) og innebærer at OTC derivatkontrakter inngått med en motpart etablert i Storbritannia som er underlagt risikostyringsprosedyrer som gjaldt før relevante datoer i delegert kommisjonsforordning 2016/2251 trådte i kraft, kan fornyes innenfor en fast 12 månedersperiode så lenge det eneste formål med kontraktsfornyelsen er å erstatte en motpart fra Storbritannia med en motpart etablert i et medlemsland
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kun gjelde dersom Storbritannia går ut av EU uten overgangsordning (hard brexit).
Forordningen vil bli gjennomført i verdipapirforskriften ved inkorporasjon. Dersom inkorporasjon i norsk rett ikke blir gjennomført før en eventuell hard brexit, vil kommisjonsforordnignen gjøres gjeldende i Norge på annen måte i denne overgangsperioden.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses EØS-relevant og er akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er sendt til europaparlamentet og rådet 19. desember 2018. Den er ikke inntatt i EØS-avtalen ennå.