Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2023/2698 av 4. desember 2023 om spesifisering av referanseverdier for CO2-utslipp fra tunge kjøretøygrupper som ikke er dekket av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 i henhold til europaparlaments- og rådsdirektiv 1999/62/EF
Referanseverdier for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 9.10.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 6.12.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.11.2024)
Sammendrag av innhold
Eurovignettdirektivene danner rammene for avgiftslegging av tyngre kjøretøy i EU. Eurovignettdirektiv 1999/62/EF er endret flere ganger, blant annet gjennom direktiv 2006/38/EF og direktiv 2011/76/EU, og senest 24. februar 2022 ved direktiv (EU) 2022/362. Direktiv 2006/38/EF ble innlemmet i EØS-avtalen 13. juli 2012 og innlemmet i norsk rett via forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. Direktiv 2011/76/EU ble innlemmet i EØS-avtalen 2. desember 2016 og innlemmet i norsk rett via revidert forskrift 13. januar 2017. Endringsdirektiv (EU) 2022/362 er ikke tatt inn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om denne rettsakten og de vurderinger som er gjort der.
I henhold til Eurovignettdirektivet artikkel 7ga nr. 1, skal medlemsstatene differensiere infrastrukturavgiftene og bruksavgiftene for tunge kjøretøy. Differensieringen skal være basert på CO2-referanseutslipp som beskrevet i artikkel 2 nr. 1, punkt 38 b) i direktiv 1999/62/EF, og beregnes forskjellig for ulike kjøretøygrupper som referert til i artikkel 4 i Kommisjonsforordning (EU) 2017/2400. Her er kjøretøy i gruppe N inndelt i ulike grupper nummerert fra 1-19. For kjøretøygrupper som ikke er omfattet forordning (EU) 2019/1242, skal CO2-referanseutslippene være basert på data som er innrapportert i henhold til forordning (EU) 2018/956 og tilsvare gjennomsnittsverdien av CO2-utslipp fra alle kjøretøy i den relevante kjøretøygruppe. Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 fastsetter altså de CO2-referanseutslippene som skal gjelde for kjøretøy i gruppe 1, 2, 3, 11, 12 og 16. Tallene er basert på data som er innrapportert i henhold til forordning (EU) 2018/956 i perioden 1. juli 2020-30. juni 2021.
CO2-referanseutslipp for kjøretøygrupper som ikke er omfattet av forordning (EU) 2019/1242, som definert i artikkel 2 nr. 1 punkt 38 b) i direktiv 1999/62/EF med senere endringer, er i beslutningen satt til å være som følger:
Kjøretøygruppe - CO2-referanseutslipp i g/tkm
1 - 410,1
2 - 267,9
3 - 207,2
11 - 157,0
12 - 104,4
16 - 110,3
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 1999/62/EF, som endret ved direktivene 2006/38/EF og 2011/76/EU, er gjennomført i norsk rett gjennom veglova § 62 og forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.
Rettslige konsekvenser av denne kommisjonsbeslutningen avhenger av hvordan endringsdirektiv (EU) 2022/362 tas inn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om denne rettsakten og de vurderinger som er gjort der.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De økonomiske og administrative konsekvensene av kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 vil avhenge av norsk posisjon og gjennomføring av direktiv (EU) 2022/362.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Artikkel 7ga ble introdusert i Eurovignettdirektivet ved direktiv (EU) 2022/362, som altså foreløpig ikke er inntatt i EØS-avtalen. Beslutningen må derfor ses i sammenheng med den pågående EØS-prosessen av direktiv (EU) 2022/362.
Status
Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 ble vedtatt 4. desember 2023, publisert i EU-tidende 6. desember 2023 med anvendelsesdato i EU 26. desember 2023.