(Forslag) Europaparlaments- og rådsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) 2016/1011 med hensyn til omfanget av reglene for referanseverdier, bruken av referanseverdier levert av en administrator i et tredjeland, og visse rapporteringskrav
Referanseverdiforordningen 2016 for finansielle instrumenter og kontrakter: endringsbestemmelser
Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 12.12.2024
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 17.10.2023
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 20.12.2023 med pressemelding
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.11.2023)
Sammendrag av innhold
Da referanseverdiforordningen ble vedtatt i 2016, forventet man at andre land ville innføre tilsvarende lovgivning. Det har ikke skjedd. For å bidra til likere globale konkurransevilkår for EU-foretak, foreslår EU-kommisjonen derfor en reform av referanseverdiforordningen slik at ikke lenger skal omfatte administratorer av ikke-betydningsfulle referanseverdier. Etter forslaget vil forordningen bare omfatte administratorer av kritiske referanseverdier, betydningsfulle referanseverdier, EU-referanseverdier for klimaomstilling og EU-referanseverdier for tilpasning til Parisavtalen. En referanseverdi kan, som etter gjeldende regelverk, være betydningsfull hvis den brukes i forbindelse med finansielle kontrakter, finansielle instrumenter osv. med en samlet verdi på over EUR 50 miliarder. Andre referanseverdier som ikke overstiger denne tersklen, kan utpekes som betydningsfull av en tilsynsmyndighet. ESMA kan utpeke tredjelandsreferanseverdier som betydningsfulle.
Etter forslaget kan foretak under tilsyn bruke referanseverdier fra administratorer i tredjeland med mindre en tilsynsmyndighet eller den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten ESMA har erklært at referanseverdien ikke er i overensstemmelse med forordningen og at den ikke skal brukes. I disse tilfellene må administratoren søke å bli anerkjent av ESMA eller få et foretak i EU til å støtte ("endorse") referanseverdien hvis den skal brukes i EU.
Forslaget til endringen av rapporteringskrav består blant annet av at ESMAs offentlige register over administratorer og referanseverdier skal utvides med visse opplysninger. For eksempel skal alle kritiske referanseverdier fremgå direkte av registeret. Referanseverdier som er utpekt som signifikante, skal også fremgå av registeret.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Referanseverdiforordningen er inntatt i norsk rett i referanseverdiloven § 1 første ledd. En endringsforordning må inntas samme sted.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er seks norske administratorer i dag. Hvis refereranseverdiforordningen endres som foreslått, vil det trolig bare være én igjen som omfattes av regelverket.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Status
Forslaget er til behandling i Europaparlamentet og Rådet.