Delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/216 av 30. november 2016 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 98/2013 når det gjelder tilføyelse av magnesiumpulver til listen over utgangsstoffer for eksplosiver i vedlegg II
Regelverk mot hjemmelaget sprengstoff: endringsbestemmelser om magnesiumpulver
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/216 of 30 November 2016 amending Regulation (EU) No 98/2013 of the European Parliament and of the Council, as regards adding magnesium powder to the list of explosives precursors in Annex II
Norsk forskrift kunngjort 27.8.2018
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.6.2017)
Sammendrag av innhold
Formålet med Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 98/2013 om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for eksplosiver er å begrense privatpersoners tilgang til utgangsstoffer som kan benyttes til å lage hjemmelagde bomber, og å sørge for rapportering av mistenkelige transaksjoner, svinn og tyveri av slike stoffer gjennom hele omsetningskjeden. Det er to vedlegg til forordningen. Vedlegg I lister opp stoffer som, som en hovedregel, ikke skal være tilgjengelig for privatpersoner. Vedlegg II lister opp stoffer som ikke er forbudt for privatpersoner, men som, i likhet med stoffene i vedlegg I, er underlagt en meldeplikt ved mistenkelige transaksjoner, svinn og tyveri.
For å kunne ta høyde for utviklingen med hensyn til misbruk av kjemiske stoffer som kan brukes til å lage bomber, legger forordning (EU) nr. 98/2013 opp til at det ved behov, kan legges til nye stoffer i vedlegg I og II.
Ved Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 legges magnesiumpulver til listen over stoffer i vedlegg II.
Medlemsstatene har vist at aluminiumpulver har blitt brukt og ervervet til fremstilling av hjemmelagde eksplosiver i Europa. Magnesiumpulver er et stoff med egenskaper som er veldig lik egenskapene til aluminium. Markedsføring og bruk av aluminiumpulver og magnesiumpulver er på nåværende tidspunkt ikke harmoniseret på EU-nivå. Minst én medlemsstat begrenser imidlertid allerede allemenhetens tilgang til disse stoffene, og Verdens tollorganisasjon overvåker forsendelser av aluminiumpulver på verdensbasis for å identifisere tilfeller av ulovlig handel med sikte på fremstilling av improviserte utgangsstoffer for eksplosiver.
Det er nødvendig med økt kontroll slik at nasjonale myndigheter kan forhindre og avsløre mulig ulovlig bruk av aluminiumpulver og magnesiumpulver som utgangsstoffer for eksplosiver, og det er vurdert at det kan oppnås gjennom rapporteringsmekanismen som er etablert i henhold til forordning (EU) nr. 98/2013.
Aluminiumpulver er omfattet av en egen rettsakt, Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/2014, som legger aluminiumpulver til listen over stoffer i vedlegg II til forordning (EU) nr. 98/2013. Siden magnesiumpulver kan være et alternativ til aluminiumpulver er det nødvendig med tilsvarende regulering og kontroll med magnesiumpulver.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten
Basisrettsakten, forordning (EU) nr. 98/2013, er hjemlet i traktatens artikkel 114.
Gjeldende norsk lovgivning og politikk på området
Forordning (EU) nr. 98/2013 er gjennomført i norsk rett i forskrift 2. juni 2015 nr. 588 om håndtering av utgangsstoffer for eksplosiver. Se også eget EØS-notat om forordning (EU) nr. 98/2013.
Rettslige konsekvenser
For å gjennomføre Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 må det gjøres en mindre endring i forskrift om utgangsstoffer for eksplosiver, ved at magnesiumpulver legges til listen over stoffer som det skal rapporteres om ved mistenkelige transaksjoner.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 i norsk rett antas ikke å ha økonomiske og administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske myndigheter og virksomheter.
Europakommisjonen gjennomførte i 2016 en spørreundersøkelse i medlemslandene, utvalgte bedrifter og bransjeorganisasjoner om gjennomføringen av forordning (EU) nr. 98/2013, inkludert kostnader, erfaringer, "security gaps", antall mistenkelige transaksjoner og behov for endringer. Undersøkelsen viste at det å legge til magnesiumpulver til forordningens vedlegg II ble vurdert til å ha liten eller ingen betydning for privatpersoner, da stoffet har liten legitim bruk. Å legge magnesiumpulver til listen i vedlegg II vil også ha svært begrensede konsekvenser for bransjen, da stoffet fortsatt kan selges til privatpersoner.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er omfattet av hurtigprosedyren og er ikke behandlet i Spesialutvalget for samfunnssikkerhet.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 ble vedattt 30. november 2016 og ble publisert i Official Journal 9. februar 2017. Rettsakten trådte i kraft i EU 1. mars 2017.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap deltar i Europakommisjonens Standing Committee on Precursors.
Sammendrag av innhold
Formålet med Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 98/2013 om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for eksplosiver er å begrense privatpersoners tilgang til utgangsstoffer som kan benyttes til å lage hjemmelagde bomber, og å sørge for rapportering av mistenkelige transaksjoner, svinn og tyveri av slike stoffer gjennom hele omsetningskjeden. Det er to vedlegg til forordningen. Vedlegg I lister opp stoffer som, som en hovedregel, ikke skal være tilgjengelig for privatpersoner. Vedlegg II lister opp stoffer som ikke er forbudt for privatpersoner, men som, i likhet med stoffene i vedlegg I, er underlagt en meldeplikt ved mistenkelige transaksjoner, svinn og tyveri.
For å kunne ta høyde for utviklingen med hensyn til misbruk av kjemiske stoffer som kan brukes til å lage bomber, legger forordning (EU) nr. 98/2013 opp til at det ved behov, kan legges til nye stoffer i vedlegg I og II.
Ved Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 legges magnesiumpulver til listen over stoffer i vedlegg II.
Medlemsstatene har vist at aluminiumpulver har blitt brukt og ervervet til fremstilling av hjemmelagde eksplosiver i Europa. Magnesiumpulver er et stoff med egenskaper som er veldig lik egenskapene til aluminium. Markedsføring og bruk av aluminiumpulver og magnesiumpulver er på nåværende tidspunkt ikke harmoniseret på EU-nivå. Minst én medlemsstat begrenser imidlertid allerede allemenhetens tilgang til disse stoffene, og Verdens tollorganisasjon overvåker forsendelser av aluminiumpulver på verdensbasis for å identifisere tilfeller av ulovlig handel med sikte på fremstilling av improviserte utgangsstoffer for eksplosiver.
Det er nødvendig med økt kontroll slik at nasjonale myndigheter kan forhindre og avsløre mulig ulovlig bruk av aluminiumpulver og magnesiumpulver som utgangsstoffer for eksplosiver, og det er vurdert at det kan oppnås gjennom rapporteringsmekanismen som er etablert i henhold til forordning (EU) nr. 98/2013.
Aluminiumpulver er omfattet av en egen rettsakt, Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/2014, som legger aluminiumpulver til listen over stoffer i vedlegg II til forordning (EU) nr. 98/2013. Siden magnesiumpulver kan være et alternativ til aluminiumpulver er det nødvendig med tilsvarende regulering og kontroll med magnesiumpulver.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten
Basisrettsakten, forordning (EU) nr. 98/2013, er hjemlet i traktatens artikkel 114.
Gjeldende norsk lovgivning og politikk på området
Forordning (EU) nr. 98/2013 er gjennomført i norsk rett i forskrift 2. juni 2015 nr. 588 om håndtering av utgangsstoffer for eksplosiver. Se også eget EØS-notat om forordning (EU) nr. 98/2013.
Rettslige konsekvenser
For å gjennomføre Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 må det gjøres en mindre endring i forskrift om utgangsstoffer for eksplosiver, ved at magnesiumpulver legges til listen over stoffer som det skal rapporteres om ved mistenkelige transaksjoner.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 i norsk rett antas ikke å ha økonomiske og administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske myndigheter og virksomheter.
Europakommisjonen gjennomførte i 2016 en spørreundersøkelse i medlemslandene, utvalgte bedrifter og bransjeorganisasjoner om gjennomføringen av forordning (EU) nr. 98/2013, inkludert kostnader, erfaringer, "security gaps", antall mistenkelige transaksjoner og behov for endringer. Undersøkelsen viste at det å legge til magnesiumpulver til forordningens vedlegg II ble vurdert til å ha liten eller ingen betydning for privatpersoner, da stoffet har liten legitim bruk. Å legge magnesiumpulver til listen i vedlegg II vil også ha svært begrensede konsekvenser for bransjen, da stoffet fortsatt kan selges til privatpersoner.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er omfattet av hurtigprosedyren og er ikke behandlet i Spesialutvalget for samfunnssikkerhet.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2017/216 ble vedattt 30. november 2016 og ble publisert i Official Journal 9. februar 2017. Rettsakten trådte i kraft i EU 1. mars 2017.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap deltar i Europakommisjonens Standing Committee on Precursors.