Regler for statsstøtte til jernbane, kanaltrafikk og multimodal transport
EØS-notat offentliggjort 8.12.2023
Tidligere
- Rådsforordning publisert i EU-tidende 30.12.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.12.2023)
Sammendrag av innhold
Gjennom Rådsforordning (EU) 2022/2586 overfører Rådet kompetanse til Kommissjonen til å opprette en gruppeunntaksforordning på transportsektoren, og dermed å regulere spørmålet innenfor EU-pillaren. Et gruppeunntak erklærer bestemte former for statsstøtte til virksomheter innenfor transportsektoren, som ikke er omfattet av rådsforordning (EU) 2015/1588, som forenlig med det indre markedet. Slik støtte er dermed ikke omfattet av notifikasjonsforpliktelsen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rådsforordningen er hjemlet i artikkel 109 TFEU, som ikke er gjenspeilet i EØS-avtalen. Det skal derfor utredes nærmere om forordningen skal innlemmes i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Skal utredes.
Sakkyndige instansers merknader
Saken er oversendt Samferdselsdepartementet, som ikke hadde merknader.
Vurdering
Rådsforordning (EU) 2022/2586 er hjemlet i artikkel 109 TFEU, som ikke er gjenspeilet i EØS-avtalen.
Gjennom Rådsforordning (EU) 2022/2586 overfører Rådet kompetanse til Kommissjonen til å opprette en gruppeunntaksforordning på transportsektoren, og dermed å regulere spørmålet innenfor EU-pillaren. Denne fremgangsmåten synes å være lite relevant for EØS-pillaren.
Rådsforordning (EU) 2022/2586 ligner på forordningen som ga EU-Kommisjonen hjemmel til å vedta gruppeunntaksforordningen GBER (Forordning 2015/1588), og som ikke ble implementert i EØS-avtalen.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20
Andre opplysninger
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
EFTA sekretariatet informerte Arbeidsgruppen om statsstøtte om rettsakten per epost 13. juli 2022, og påpekte at det var potensielle spørmål knyttet til aktens EØS-relevans.
Rådsforordningen trådte i kraft i EU 8. januar 2022, men ved en inkurie ble den ikke registret av EFTA-sekretariatets Registry.
EFTA-sekretariatet har sendt ut et standard ark 1. desember 2023, og bedt EFTA-EØS-landene ta stilling til saken innen 22. mars 2024.