Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/492 av 25. mars 2019 om endring av forordning (EU) nr. 391/2009 i forbindelse med Det forente kongerikes utmelding av Unionen
Regler og standarder for klasseselskap og inspeksjon av skip: endringer i forbindelse med brexit
EØS-komitebeslutning 8.12.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 27.3.2019
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.10.2018)
Sammendrag av innhold
I forbindelse med at UK EU den 29. mars 2019 forlater EU, foreslår EU-Kommisjonen endringer i forordning (EF) 391/2009. Endringen innebærer at den eller de medlemsstatene som har inngått avtale med anerkjente organisasjoner (RO) om delegering av tilsyn med skip, hvert andre år sammen med Kommisjonen skal vurdere om RO leverer tilsyn og sertifiseringstjenesteri henhold til avtalte forpliktelser. I gjeldende rett er det vedkommende medlemsstat som "sponset" at en RO kunne overlates tilsynsmyndighet, som sammen med Kommisjonen skal gjennomføre vurderingene som kreves etter forordning 391/2009 artikkel 8.1
Merknader
Rettslige konsekvenser
Pr. 3. oktober 2018 er forordning (EF) 391/2009 ikke tatt inn i EØS-avtalen. Kommisjonens forslag får derfor ingen direkte rettslige konsekvenser for Norge.
Når forordning (EF) 391/2009 innlemmes i EØS-avtalen for deretter å bli gjennomført i norsk rett, vil Norge bistå til å gjennomføre vurderingene som kreves etter forordning (EF) 391/2009 artikkel 8.1.
Økonomiske og administrative konsekvenser
P.t. ingen. Når forordning (EF) 391/2009 gjennomføres i norsk rett, vil eventuelle vurderinger som gjennomføres av Sjøfartsdirektoratet dekkes over vedtatte økonomiske rammer..
Vurdering
Etter endringene i forordning (EF) 391/2009 artikkel 8.1, vil den enkelte flaggstaten (EØS-stat) være kompetent til å bidra til å gjennomføre vurderingene som kreves etter artikkel 8.1 I og med at Norge p.t. ikke har "sponset" noen ROer og dermed ikke er kompetent til å vurdere RO på bakgrunn av kravene i artikkel 8,1, åpner endringene for å utvide Norges kompetanse på dette området. Denne nye kompetansen og handlingsrommet som oppstår, kan positivt bidra til å oppfylle Norges internasjonale forpliktelser etter RO-koden (MSC.349(92)). I henhold til dette regelverket er flaggstatene forpliktet til å utarbeide og gjennomføre et overvåkningsregime for ROer som er delegert tilsynsmyndighet.
Status
Rettsakten ble lagt frem av Kommisjonen 1. august 2018 .
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.