Regulering av virksomheten til kredittvurderingsbyråer: endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 513/2011 av 11. mai 2011 som endrer forordning (EF) nr. 1060/2009 om kredittvurderingsbyråer
Regulation (EU) No 513/2011 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2011 amending Regulation (EC) No 1060/2009 on credit rating agencies
EØS-komitebeslutning 30.9.2016 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.6.2017)
Sammendrag av innhold
Allerede på ikrafttredelsestidspunktet for forordning (EU) nr. 1060/2009 (CRA I) om kredittvurderingsbyråer var det fremmet forslag til vesentlige endringer i forordningens bestemmelser om registrering og tilsyn med kredittvurderingsbyråenes virksomhet, ved at både registreringsmyndighet og tilsyn skulle overføres fra nasjonale tilsynsmyndigheter til ESMA. Endringsforordningen (EU) nr. 513/2011 (CRA II) gjennomfører de varslede endringene i konsesjons- og tilsynsregime.
Kort redegjørelse for reglene i CRA I
Kredittvurderingsbyråforordningen i sin opprinnelige form (CRA I) fastslår at foretak som er underlagt tilsyn på finansområdet (kredittinstitusjoner, verdipapirforetak, forsikringsselskap, reassuranseforetak, verdipapirfond (UCITS), alternative investeringsfond og foretak for pensjonsfond mv) kun kan benytte kredittvurderinger utarbeidet av kredittvurderingsbyråer etablert innenfor EU, og som er registrert i henhold til forordningen, "for regulatory purposes". Kredittvurderinger av enheter eller produkt lokalisert i et tredjeland kan benyttes på nærmere bestemte vilkår, herunder at vurderingene bekreftes av et registrert kredittvurderingsbyrå, eller at ESMA anser tredjelandets tilsyn som likestilt med EU-tilsynsmyndigheten.
CRA II - endringsforordningens regler om konsesjon, tilsyn og sanksjoner
Endringsforordningen gir regler om godkjenning og tilsyn med kredittvurderingsbyråenes virksomhet.
Forordningen fastslår at så vel konsesjonsmyndighet, tilsynsmyndighet (både dokumentbasert og stedlig tilsyn) og sanksjonering av kredittvurderingsbyråene ved brudd på forordningens regler, ligger direkte i ESMA, og ikke til nasjonale tilsynsmyndigheter. ESMA kan imidlertid delegere avgrensede og konkrete oppgaver til nasjonale myndigheter. Kredittvurderingsbyråene skal betale tilsynsavgift til ESMA, som igjen skal godtgjøre nasjonale myndigheter i den grad de bistår i ESMAs arbeid.
Vurdering
Det er gjort betydelige materielle EØS-tilpasninger til forordningen, jf. EØS-komitbeslutning 203/2016 og omtale i Prop. 100 S (2015-2016).
Status
CRA II har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i lov om kredittvurderingsbyråer.
Sammendrag av innhold
Allerede på ikrafttredelsestidspunktet for forordning (EU) nr. 1060/2009 (CRA I) om kredittvurderingsbyråer var det fremmet forslag til vesentlige endringer i forordningens bestemmelser om registrering og tilsyn med kredittvurderingsbyråenes virksomhet, ved at både registreringsmyndighet og tilsyn skulle overføres fra nasjonale tilsynsmyndigheter til ESMA. Endringsforordningen (EU) nr. 513/2011 (CRA II) gjennomfører de varslede endringene i konsesjons- og tilsynsregime.
Kort redegjørelse for reglene i CRA I
Kredittvurderingsbyråforordningen i sin opprinnelige form (CRA I) fastslår at foretak som er underlagt tilsyn på finansområdet (kredittinstitusjoner, verdipapirforetak, forsikringsselskap, reassuranseforetak, verdipapirfond (UCITS), alternative investeringsfond og foretak for pensjonsfond mv) kun kan benytte kredittvurderinger utarbeidet av kredittvurderingsbyråer etablert innenfor EU, og som er registrert i henhold til forordningen, "for regulatory purposes". Kredittvurderinger av enheter eller produkt lokalisert i et tredjeland kan benyttes på nærmere bestemte vilkår, herunder at vurderingene bekreftes av et registrert kredittvurderingsbyrå, eller at ESMA anser tredjelandets tilsyn som likestilt med EU-tilsynsmyndigheten.
CRA II - endringsforordningens regler om konsesjon, tilsyn og sanksjoner
Endringsforordningen gir regler om godkjenning og tilsyn med kredittvurderingsbyråenes virksomhet.
Forordningen fastslår at så vel konsesjonsmyndighet, tilsynsmyndighet (både dokumentbasert og stedlig tilsyn) og sanksjonering av kredittvurderingsbyråene ved brudd på forordningens regler, ligger direkte i ESMA, og ikke til nasjonale tilsynsmyndigheter. ESMA kan imidlertid delegere avgrensede og konkrete oppgaver til nasjonale myndigheter. Kredittvurderingsbyråene skal betale tilsynsavgift til ESMA, som igjen skal godtgjøre nasjonale myndigheter i den grad de bistår i ESMAs arbeid.
Vurdering
Det er gjort betydelige materielle EØS-tilpasninger til forordningen, jf. EØS-komitbeslutning 203/2016 og omtale i Prop. 100 S (2015-2016).
Status
CRA II har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i lov om kredittvurderingsbyråer.