Regulering av virksomheten til kredittvurderingsbyråer: endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 462/2013 av 21. mai 2013 som endrer forordning (EF) nr. 1060/2009 om kredittvurderingsforetak
Regulation (EU) No 462/2013 of the European Parliament and of the Council of 21 May 2013 amending Regulation (EC) No 1060/2009 on credit rating agencies
EØS-komitebeslutning 30.9.2016 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.6.2017)
Sammendrag av innhold
Allerede på ikrafttredelsestidspunktet for forordning (EU) nr. 1060/2009 om kredittvurderingsbyråer var det fremmet forslag til vesentlige endringer i forordningens bestemmelser om registrering og tilsyn med kredittvurderingsbyråenes virksomhet, ved at både registreringsmyndighet og tilsyn skulle overføres fra nasjonale tilsynsmyndigheter til ESMA. Endringsforordning (EU) nr. 513/2011 (CRA II) gjennomfører de varslede endringene i konsesjons- og tilsynsregime. Denne første endringsforordningen trådte i kraft 31. mai 2011.
Formålet foreliggende endringsforordning (CRA III) å styrke reguleringen på enkeltområder hvor det er enighet om at den opprinnelige reguleringen er for svak.
CRA III gir regler som utvider nedslagsfeltet for den opprinnelige forordningen til også å omfatte "rating outlooks", som er definert som "synspunkter på hvordan en vurdering vil utvikle seg på kort og mellomlang sikt". Begrunnelsen for utvidelsen er at slike vurderinger har stor betydning for foretakene som benytter kredittvurderinger.
Forordningen innfører en ny generell bestemmelse som fastslår at foretak som benytter kredittvurderingene til å fremme regulatoriske formål, ikke kan lene seg mekanisk på vurderinger foretatt av et kredittvurderingsbyrå, men må foreta en egen vurdering av den aktuelle investeringen. Det innføres obligatorisk krav om to uavhengige vurderinger av strukturerte produkter.
Videre gir forordningen nye regler som har til formål å (ytterligere) styrke kredittvurderingsbyråenes uavhengighet. For det første innføres det eierbegrensningsregler som blant annet fastslår at ingen kan eie mer en 5 % av aksjene i mer enn ett godkjent kredittvurderingsbyrå. Det gis videre regler om tvungent skifte av kredittvurderingsbyrå (hvert tredje år eller etter hver tiende vurdering) i tilfelle der utsteder av det vurderte papiret betaler for vurderingen.
CRA III gir i tillegg regler om vurdering av statsgjeld. Her fastslår forordningen at kredittvurdereringene skal gjennomgås med større hyppighet enn etter dagens regler, og at byrået skal publisere hele grunnlaget for vurderingen når den offentliggjøres. Det gis nye regler om tidspunkt for offentliggjøring.
CRA III gir også nye regler om offentliggjøring av grunnlaget for kredittvurderinger samt om opplysninger om honorarstrukturer. Det legges videre opp til en felles standard "rating scale" som skal utarbeides av ESMA som teknisk standard.
Endelig gir forordningen regler om kredittvurderingsbyråenes erstatningsansvar overfor brukerne av kredittvurderinger.
Vurdering
Det er gjort betydelige materielle EØS-tilpasninger til forordningen, jf. EØS-komitbeslutning 203/2016 og omtale i Prop. 100 S (2015-2016).
Status
CRA III har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i lov om kredittvurderingsbyråer.
Sammendrag av innhold
Allerede på ikrafttredelsestidspunktet for forordning (EU) nr. 1060/2009 om kredittvurderingsbyråer var det fremmet forslag til vesentlige endringer i forordningens bestemmelser om registrering og tilsyn med kredittvurderingsbyråenes virksomhet, ved at både registreringsmyndighet og tilsyn skulle overføres fra nasjonale tilsynsmyndigheter til ESMA. Endringsforordning (EU) nr. 513/2011 (CRA II) gjennomfører de varslede endringene i konsesjons- og tilsynsregime. Denne første endringsforordningen trådte i kraft 31. mai 2011.
Formålet foreliggende endringsforordning (CRA III) å styrke reguleringen på enkeltområder hvor det er enighet om at den opprinnelige reguleringen er for svak.
CRA III gir regler som utvider nedslagsfeltet for den opprinnelige forordningen til også å omfatte "rating outlooks", som er definert som "synspunkter på hvordan en vurdering vil utvikle seg på kort og mellomlang sikt". Begrunnelsen for utvidelsen er at slike vurderinger har stor betydning for foretakene som benytter kredittvurderinger.
Forordningen innfører en ny generell bestemmelse som fastslår at foretak som benytter kredittvurderingene til å fremme regulatoriske formål, ikke kan lene seg mekanisk på vurderinger foretatt av et kredittvurderingsbyrå, men må foreta en egen vurdering av den aktuelle investeringen. Det innføres obligatorisk krav om to uavhengige vurderinger av strukturerte produkter.
Videre gir forordningen nye regler som har til formål å (ytterligere) styrke kredittvurderingsbyråenes uavhengighet. For det første innføres det eierbegrensningsregler som blant annet fastslår at ingen kan eie mer en 5 % av aksjene i mer enn ett godkjent kredittvurderingsbyrå. Det gis videre regler om tvungent skifte av kredittvurderingsbyrå (hvert tredje år eller etter hver tiende vurdering) i tilfelle der utsteder av det vurderte papiret betaler for vurderingen.
CRA III gir i tillegg regler om vurdering av statsgjeld. Her fastslår forordningen at kredittvurdereringene skal gjennomgås med større hyppighet enn etter dagens regler, og at byrået skal publisere hele grunnlaget for vurderingen når den offentliggjøres. Det gis nye regler om tidspunkt for offentliggjøring.
CRA III gir også nye regler om offentliggjøring av grunnlaget for kredittvurderinger samt om opplysninger om honorarstrukturer. Det legges videre opp til en felles standard "rating scale" som skal utarbeides av ESMA som teknisk standard.
Endelig gir forordningen regler om kredittvurderingsbyråenes erstatningsansvar overfor brukerne av kredittvurderinger.
Vurdering
Det er gjort betydelige materielle EØS-tilpasninger til forordningen, jf. EØS-komitbeslutning 203/2016 og omtale i Prop. 100 S (2015-2016).
Status
CRA III har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i lov om kredittvurderingsbyråer.