Restmengder av visse stoffer i levende dyr og animalske produkter: kontrollplaner i tredjeland
Norsk forskrift kunngjort 22.11.2011
Nærmere omtale
Red. anm.: Innlemmet i EØS-avtalen ved hasteprosedyre uten vedtak i EØS-komiteen.
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.10.2011)
Sammendrag av innhold
Rettsakten erstatter vedtak 2004/432/EF med liste over tredjestater som har godkjente overvåkningsplaner for reststoffer i animalske produkter og som dermed oppfyller ett av kravene til eksport til EØS-området. Vedlegget med liste over tredjestater er oppdatert. I tillegg er det kommet med en bestemmelse om at råvarer som en tredjestat importerer fra en annen tredjestat eller et medlemsland for så å eksportere til EU, skal komme fra en godkjent virksomhet. Det skal tilføyes en fotnote i listen som opplyser om at råvarene tilfredsstiller disse kravene.
Merknader
Rettsakten krever gjennomføring i norsk regelverk. Det gamle vedtaket er gjennomført i 5 forskrifter:
- Forskrift 23. juli 2010 nr. 1137 om import fra tredjestater av visse levende dyr, bier, humler og ferskt kjøtt av visse dyr
- Forskrift 19. juli 2010 nr. 1135 om import og transitt av fjørfe og visse fjørfeprodukter fra tredjestater
- Forskrift 10. september 2009 nr. 1186 om import av tilberedt kjøtt, kjøttprodukter, behandlede mager, blærer og tarmer fra tredjestater
- Forskrift 28. mai 2009 nr. 577 om import og transitt av ferskt kjøtt av viltlevende haredyr, visse viltlevende landpattedyr og oppdrettskanin fra tredjestater
- Forskrift 18. oktober 2002 nr. 1180 om fra hvilke tredjestater det kan importeres snegler, froskelår, gelatin, honning, melk og melkebaserte produkter
Den fragmenterte gjennomføringen gjør regelverket uklart og vanskelig å oppdatere. Derfor er det nye vedtaket gjennomført i én forskrift: Forskrift 27. januar 2000 nr. 65 om kontrolltiltak for restmengder av visse stoffer i animalske næringsmidler, produksjonsdyr og fisk for å sikre helsemessig trygge næringsmidler (restkontrollforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten anses ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og gjennomført i norsk forskrift uten forutgående høring, jf. matloven §23 tredje ledd.