Retningslinjer for grensekryssende krafthandel: tilpasning til elmarkedsforordningen
EØS-notat offentliggjort 5.12.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 23.2.2021
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.12.2024)
Vedtaksprosess og bakgrunn
EUs forordning 2021/280 ble vedtatt 18. februar 2021 av Europaparlamentet og Rådet, og ble publisert i Official Journal den 2. mars 2021. Forordningen trådte i kraft i EU 1. juli 2021, og inneholder endringer i fire eksisterende forordninger (retningslinjer) som regulerer det europeiske elektrisitetsmarkedet. De berørte forordningene er:
- Forordning (EU) 2015/1222 om fastsettelse av retningslinjer for kapasitetstildeling og flaskehalshåndtering (vedtatt i EU 25. juli 2015)
- Forordning (EU) 2016/1719 om fastsettelse av retningslinjer for langsiktig kapasitetsfastsettelse (vedtatt i EU 26. september 2016)
- Forordning (EU) 2017/2195 om fastsettelse av retningslinjer for balansering av kraftsystemet (vedtatt i EU 23. november 2017)
- Forordning (EU) 2017/1485 om fastsettelse av retningslinjer for drift av transmisjonsnettet for elektrisk kraft (vedtatt i EU 2. august 2017)
Alle de fire ovennevnte berørte forordningene er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg IV, og gjennomført i norsk rett gjennom endringer i energiloven, i henhold til Prop. 199 LS (2020-2021), samt forskrifter.
Gjennom forordning 2021/280 er det bl.a. foretatt justeringer som er ment å reflektere den økte betydningen av fleksibilitet i elektrisitetsmarkedet, med særlig fokus på integrering av fornybare energikilder og forbedring av systemets stabilitet og beredskap, samt harmonisering av bestemmelser knyttet til prosessen for behandling av vilkår og metoder. I henhold til de fire retningslinjene nevnt ovenfor skal systemansvarlige (TSOer) og kraftbørser (NEMOer) utarbeide vilkår og metoder på en rekke områder med behov for nærmere koordinering for å oppnå et velfungerende kraftmarked over landegrensene.
Bakgrunn og formål
EUs forordning 2021/280 ble vedtatt for å gjøre nødvendige justeringer i fire eksisterende forordninger som regulerer det europeiske elektrisitetsmarkedet, slik at de harmoniseres med bestemmelser i forordning (EU) 2019/943 om det indre markedet for elektrisitet og forordning 2019/942 om opprettelse av et byrå for samarbeid mellom energireguleringsmyndigheter (ACER). De fire forordningene som endres dekker engrosmarkedet for elektrisitet og inneholder nærmere prinsipper av betydning for driften av kraftsystemet. Formålet med endringene er å forbedre effektiviteten og påliteligheten av strømnettet, med vekt på harmonisering av tekniske krav og prosedyrer, samt styrking av tilsyn og markedsdeltakelse i et felles europeisk energimarked. Videre er forordningen ment å forbedre kapasitetshåndtering, beregning av tilgjengelig kapasitet, og koordineringen ved strømbrudd og nødprosedyrer.
Sammendrag av hovedinnhold
Forslag til vilkår og metoder fra TSOer og NEMOer som omfatter alle EU-landene oversendes til ACER for revisjon og godkjenning. Dette er en endring fra prosedyren som følger av tredje energimarkedspakke, hvor slike vilkår og metoder først behandles av nasjonale reguleringsmyndigheter og deretter sendes til ACER ved uenighet eller felles forespørsel. Forslag til vilkår og metoder av regional karakter skal godkjennes av de aktuelle reguleringsmyndighetene i den berørte regionen. Sakene oversendes til ACER for godkjenning dersom reguleringsmyndighetene ikke kommer fram til enighet eller ved felles forespørsel, dvs. prosedyren som følger av tredje energimarkedspakke. Bakgrunnen for endringen er et ønske om å effektivisere beslutningsprosessen. Dette er også omtalt i EØS-notat om ACER-forordning 2019/942.
En ytterligere endring som følge av forordning 2021/280 er klargjøring av prosedyren for endringer i forslag til vilkår og metoder. Dette innebærer at prosedyren koordineres slik at man unngår parallelle og tidkrevende prosesser med krav om endringer. Forordning 2021/280 klargjør hvilke aktører som skal gjøre hva i hvilken rekkefølge og innenfor nærmere angitte tidsfrister.
EØS-relevans og rettslige konsekvenser for Norge
Forordning 2021/280 vurderes som EØS-relevant da den omhandler endringer i regelverket for det europeiske elektrisitetsmarkedet, som allerede er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett, dvs. forordningene 2015/1222 (CACM), 2016/1719 (FCA), 2017/2195 (EB) og 2017/1485 (SOGL).
Forordning 2021/280 er også knyttet til forordning 2019/942 om opprettelse av et byrå for samarbeid mellom energireguleringsmyndigheter (ACER), og forordning 2019/943 om det indre markedet for energi. Det vises til egne EØS-notater om disse rettsaktene.
Departementet tar sikte på at forordning 2021/280 innlemmes i EØS-avtalen med nødvendige tilpasninger, etter dialog med de andre EØS/EFTA-statene og EU. Tilpasningene som ble forhandlet fram i forbindelse med innlemmelsen av CACM, EB, FCA og SOGL i EØS-avtalen i 2020 vil stå sentralt i denne vurderingen.
En forordning gjennomføres vanligvis ved inkorporasjon i norsk rett, jf. EØS-avtalen artikkel 7. Departementet vil foreta en gjennomgang av innholdet i rettsakten sammenholdt med norsk regelverk for å sikre at det ikke er motstrid. Behovet for utfyllende nasjonale regler eller endringer i eksisterende regelverk vurderes nærmere. Eventuelle forslag vil bli sendt på høring på vanlig måte.