Særlige regler for innførsel til Nord-Irland av visse varer fra andre deler av Storbritannia og for ikke-kommersiell transport av visse kjæledyr til Nord-Irland
EØS-notat offentliggjort 1.12.2023
Tidligere
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 29.6.2023
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.6.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjør tilpasninger til avtalen mellom EU og UK i forbindelse med status for Nord-Irland etter at Brexit ble gjennomført. Nord-Irland er i dag gitt en særstilling for å sikre at handel og forflytning mellom Nord-Irland og Irland skal gå enklest mulig, der Nord-Irland er inkludert i det indre markedet. Grensen mellom UK og Irland, inkl. Nord-Irland, går i Irskesjøen.
Etter gjennomføringen av Brexit har man sett store utfordringer med vareflyten og annen forflytning fra UK til Nord-Irland. Dette har resultert i denne rettsakten som skal forenkle flyten av varer og annet mellom UK og Nord-Irland, med vekt på varer og annet som har sin opprinnelse i EU/EØS, samt resten av verden.
Denne rettsakten skal forenkle innførselen av detaljhandel varer, planter til planting, settepoteter, maskiner og kjøretøy som har vært brukt til landbruksformål, fra UK til Nord-Irland. Videre omfatter rettsakten en forenkling i forhold til ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr (hunder, katter og ildere) som kommer fra UK og skal til Nord-Irland. Rettsakten vil ikke påvirke flyten av varer og annet som går i retning fra Nord-Irland til UK.
Rettsakten kapittel én gir grunnleggende regler om anvendelsesområdet og definisjoner.
Kapittel to gir nærmere regler om detaljhandel varer som ankommer Nord-Irland fra UK, og som har sin opprinnelse i EU/EØS eller verden ellers. Med varer menes produkter av animalsk eller ikke-animalsk opprinnelse, inkl. mat/fôr til kjæledyr (art. 3 bokstav a). Videre omfatter kapitlet sammensatte produkter (art. 3 bokstav b), næringsmidler (art. 3 bokstav c), og matkontaktmaterialer (art. 3 bokstav d).
Videre i kapitlet, artikkel 4 og 5, er det gitt bestemmelser som varene må oppfylle for at denne forenklede ordningen kan anvendes på varene. Artikkel 4 dekker varene nevnt i art. 3 (a) og (b), mens art. 5 dekker varene nevnt i art. 3 (c) og (d). Varene skal følges av de nødvendige dokumenter, og kontroll av varene gjøres i henhold til frekvensene gitt i disse to artiklene.
Kapitlet regulerer også merkingen av varene som er omfattet av dette regelverket (artikkel 6). Vedlegg IV og V til rettsakten inneholder en nærmere avklaring om merking, samt en nærmere beskrivelse av merkekravene for noen av de omfattede varene.
I artikkel 9 er det gitt nærmere regler om varer som har sin opprinnelse i stater utenfor EØS (resten av verden). Her er det gitt en egen bestemmelse om fisk som fraktes til Nord-Irland etter å ha blitt landet på et annet sted i UK fra fartøy gitt i en egen liste. Denne listen er gitt i forordning (EU) 2023/2060, der Norge er ført opp som en godkjent stat.
Neste kapittel, kapittel tre, omfatter planter, landbruksmaskiner og settepoteter. Artikkel 10 stiller opp krav knyttet til planter og jordbruksmaskiner, mens artikkel 11 dekker settepoteter.
Planter er utenfor EØS-avtalens virkeområde, men artikkel 10 dekker regler for alle planter som er tatt inn til UK uansett hvor de kommer fra (fra EU/EØS eller resten av verden). For settepotetene, artikkel 11, vil reglene i basis være de samme, med noen spesialkrav koblet til risikoen knyttet til settepoteter og potetsykdommer.
Kapittel fire dekker ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr (katt, hund og ilder), fra UK til Nord-Irland.
Det er i kapittel fem, artikkel 13, gitt klare regler om at produktene og kjæledyrene som omfattes av denne rettsakten, ikke kan transporteres eller forflyttes fra Nord-Irland til EU/EØS. En slik transport/forflytting skal skje etter de vanlige reglene i EU-retten for slikt, og særreglene i denne rettsakten kommer ikke til anvendelse.
Artiklene 14 til 20, gir tekniske regler om tilsidesetting av reglene i denne forordningen, regler om prosedyrer og overgangsordninger (merking).
Vedlegg I til rettsakten gir en oversikt over hvilket EU-regelverk som det er gitt unntak fra i denne avtalen/forordningen. Vedlegg II stiller opp krav til kontroll-fasiliteter i Nord-Irland. Krav rettet mot overvåking av og listeføring av virksomheter (jf. art. 7 og 8) er gitt i vedlegg III. Som nevnt tidligere dekker vedlegg IV og V en avklaring om merking og nærmere regler om merking av spesielle produkter.
En vurdering av EØS-relevans er gitt nedenfor.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett, ettersom de delene som er EØS-relevante kun retter seg mot Mattilsynet som myndighet og ikke næringen. Gjennomføringen av de norske forpliktelsene etter forordningen vil tas inn i en intern instruks.
Høring på rettsakten vil sendes ut så snart som mulig for å opplyse om innholdet i forordningen og hvordan den er tenkt gjennomført.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vurderes at de relevante delene av rettsakten ikke vil medføre noen økonomiske eller administrative konsekvenser for næringen. Mattilsynet vil kunne ha et lite merarbeid i forbindelse med å følge opp at produkter og dyr som har gått fra UK til Nord-Irland, ikke kommer inn i Norge.
Høring på rettsakten vil sendes ut så snart som mulig.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
Den oppdaterte avtalen i Windsor Framework legger til rette for en enklere transport/forflytning av detaljhandel varer, planter til planting, settepoteter, maskiner og kjøretøy som har vært brukt til landbruksformål, og ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr (hunder, katter og ildre) fra UK til Nord-Irland. Denne forenklingen vil ikke svekke folkehelsen, dyrehelsen eller plantehelsen i UK eller EU/EØS.
I forenklingen legges det til rette for en enklere grensekontroll av nevnte produkter/kjæledyr for å sikre en smidigere flyt av disse produktene/dyrene. Inkludert hvilke dokumenter som skal følge produktene.
For detaljhandel varer legges det opp til en særordning for kontrollen av disse varene. Dette er videre regulert i de utdypende rettsaktene, forordning (EU) 2023/2058, (EU) 2023/2059 og (EU) 2023/2395.
Listeføring av stater utenfor EU som kan levere fisk til Nord-Irland via UK er gitt i forordning (EU) 2023/2060.
Forordning (EU) 2023/2090 og (EU) 2023/2091 dekker nærmere regler om planter og settepoteter.
Kun deler av rettsakten er vurdert som EØS-relevant.
Rettsakten regulerer vareflyten mellom UK og Nord-Irland. Disse reglene er i all hovedsak ikke relevant å ta inn i EØS-avtalen ettersom forpliktelsene, som gjelder selve forenklingen, retter seg mot UK og Nord-Irland og ikke mot EU/EØS-statene.
Varene som har kommet til Nord-Irland fra UK skal ikke komme ut på det indre marked. Rettsakten har noen bestemmelser som forplikter EU-statene til å følge opp at slike varer, dersom de likevel har kommet ut av Nord-Irland, blir stoppet og ikke kommer ut på det indre markedet. Disse forpliktelsene er relevante også for EFTA-landene og bør innlemmes i EØS-avtalen.
Følgende artikler vurderes som EØS-relevante:
- Artikkel 1(1) - formål og virkeområde
- Artikkel 2 - definisjoner (inneholder henvisninger til rettsakter som ikke er tatt inn i EØS-avtalen, men denne henvisningen gir bare en forklaring av begrepet)
- Artikkel 13 - forbud mot at produkter og dyr omfattet av denne rettsakten returnes til EU/EØS, forpliktelse til medlemsstatene hindre at produkter og dyr kommer tilbake
- Artikkel 14 - suspensjon av reglene i kap 2, 3 og 4, krav rettet mot Kommisjonen til følge opp at bestemmelsene i rettsakten etterleves
- Artikkel 15 til 18 - oppgaver som er lagt ut til Kommisjonen å følge opp, og prosedyre for oppdatering av regelverket der EFTA-statene også skal være med
- Artikkel 20 - ikrafttredelse av rettsakten
- Vedlegg V - opplisting av produkter som er regulert av rettsakten. Listen er hjemlet i artikkel 6(1), selv om denne artikkel er ansett som ikke EØS-relevant gir vedlegget en god oversikt over produkter som ikke skal omsettes i EU/EØS (art. 13).
Mattilsynet anser rettsakten som delvis EØS-relevant og akseptabel.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 15
Status
Rettsakten er vedtatt av EU-Kommisjonen 14. juni 2023, og kunngjort i EUR-Lex 29. juni 2023. Rettsakten trådte i kraft i EU 2. juli 2023.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.