Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2622 av 30. juli 2024 om endring av vedlegg I til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1231 med hensyn til tilføyelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/2419 til listen i vedlegget
Særlige regler for innførsel til Nord-Irland fra Storbritannia: inkludering av bestemmelser om merking av økologisk fôr til kjæledyr
EØS-notat offentliggjort 17.6.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 30.7.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 4.10.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.6.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjør en endring av rettsakten, forordning (EU) 2023/1231, som gir rammen for tilpasninger til avtalen mellom EU og UK i forbindelse med status for Nord-Irland etter at Brexit ble gjennomført. Nord-Irland er i dag gitt en særstilling for å sikre at handel og forflytning mellom Nord-Irland og Irland skal gå enklest mulig, der Nord-Irland er inkludert i det indre markedet. Grensen mellom UK og Irland, inkl. Nord-Irland, går i Irskesjøen.
Etter gjennomføringen av Brexit har man sett store utfordringer med vareflyten og annen forflytning fra UK til Nord-Irland. Dette resulterte i forordning (EU) 2023/1231 som skal forenkle flyten av varer og annet mellom UK og Nord-Irland, med vekt på varer og annet som har sin opprinnelse i EU/EØS, samt resten av verden. For mer om grunntrekkene ved avtalen se EØS-notatet for forordning (EU) 2023/1231.
Denne rettsakten endrer grunnrettsakten 2023/1231, der man inkluderer nok et regelverk i listen i vedlegg I. Dette vedlegget gir en oversikt over hvilket EU-regelverk som det er gitt unntak fra i denne avtalen/forordningen.
Tillegget til vedlegg I er at man inkluderer forordning (EU) 2023/2419 i denne unntakslisten. Forordning (EU) 2023/2419 regulerer merking av økologisk kjæledyrfôr. Begrunnelsen for å inkludere denne rettsakten i unntakslisten er at UK selv har et godt nok kontrollregime som sikrer at det ikke er noe fare eller risiko knyttet til dette produktet, og at produktet kan sendes fra UK til Nord-Irland uten å måtte gjennomgå full kontroll.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vurderes som ikke EØS-relevant og krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ikke relevant.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Den oppdaterte avtalen i Windsor Framework legger til rette for en enklere transport/forflytning av detaljhandel varer, planter til planting, settepoteter, maskiner og kjøretøy som har vært brukt til landbruksformål, og ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr (hunder, katter og ildre) fra UK til Nord-Irland. Denne forenklingen vil ikke svekke folkehelsen, dyrehelsen eller plantehelsen i UK eller EU/EØS.
En tilføyelse av forordning (EU) 2023/2419 i unntakslisten i vedlegg I til forordning (EU) 2023/1231 er uproblematisk og vil forenkle vareflyten uten å svekke folke- eller dyrehelsen.
Rettsakten berører samhandlingen mellom UK og Nord-Irland og innebærer ingen forpliktelse for EU/EØS-medlemmer.
Mattilsynet vurderer at rettsakten ikke er EØS-relevant eller akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt av EU-Kommisjonen 30. juli 2024, og kunngjort i EUR-Lex 4. oktober 2024. Rettsakten trådte i kraft i EU 5. oktober 2024.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.