Samtrafikkevnen i det europeiske jernbanesystemet: gjennomføringsbestemmelser om togkontroll- og kommunikasjonsdelsystemene: retting av tysk språkversjon
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/420 av 16. mars 2020 om retting av den tyske språkversjonen av forordning (EU) 2016/919 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til delsystemene «Styring, kontroll og signal» i Den europeiske unions jernbanesystem
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/420 of 16 March 2020 correcting the German language version of Regulation (EU) 2016/919 on the technical specification for interoperability relating to the ‘control-command and signalling’ subsystems of the rail system in the European Union
Norsk forskrift kunngjort 20.4.2021
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.4.2021)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/420 av 16. mars 2020 om endring av den tyske språkversjonen av forordning (EU) 2016/919 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne for delsystemet "styring, kontroll og signal" i Den europeiske unions jernbanesystem (forordningen) medfører en rettelse som gjør at den samme overgangsordningen gjelder etter den tyske språkversjonen som av de øvrige. Rettelsen angår punkt 7.4.2.3, annet avsnitt, i vedlegget til forordning (EU) 2016/919.
Forordningen medfører for øvrig ingen enringer, og påvirker ikke de andre språkversjonene av forordning (EU) 2016/919.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2016/919 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift 10. mai 2017 nr. 600 om gjennomføring av TSI-styring, kontroll og signal på jernbanenettet (TSI CCS). Det vil være nødvendig å ta inn en henvisning til forordningen etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ingen økonomiske og administrative konsekvenser i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på høring.
Vurdering
Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 16. mars 2020. Forordningen trådte i kraft 21. mars 2020, med virkning fra 16. juni 2019.
Rettsakten følger EFTAs hurtiprosedyre og har ikke vært behandlet i SU Transport.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/420 av 16. mars 2020 om endring av den tyske språkversjonen av forordning (EU) 2016/919 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne for delsystemet "styring, kontroll og signal" i Den europeiske unions jernbanesystem (forordningen) medfører en rettelse som gjør at den samme overgangsordningen gjelder etter den tyske språkversjonen som av de øvrige. Rettelsen angår punkt 7.4.2.3, annet avsnitt, i vedlegget til forordning (EU) 2016/919.
Forordningen medfører for øvrig ingen enringer, og påvirker ikke de andre språkversjonene av forordning (EU) 2016/919.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2016/919 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift 10. mai 2017 nr. 600 om gjennomføring av TSI-styring, kontroll og signal på jernbanenettet (TSI CCS). Det vil være nødvendig å ta inn en henvisning til forordningen etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ingen økonomiske og administrative konsekvenser i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på høring.
Vurdering
Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 16. mars 2020. Forordningen trådte i kraft 21. mars 2020, med virkning fra 16. juni 2019.
Rettsakten følger EFTAs hurtiprosedyre og har ikke vært behandlet i SU Transport.