Samtrafikkevnen i det europeiske jernbanesystemet: revisjon av gjennomføringsbestemmelser for delsystemene styring, kontroll og signal
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 25.9.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 30.12.2022 med tilbakemeldingsfrist 27.1.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 8.9.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.11.2023)
Sammendrag av innhold
Saken gjelder ny gjennomføringsforordning om tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne som gjelder for delsystemet «styring, kontroll og signal» i Den europeiske unions jernbanesystem, TSI CCS. Kommisjonen har vedtatt endringene på bakgrunn av rutinemessig revisjon av de tekniske spesifikasjonene for samtrafikk (TSIer), i tråd med kommisjonsbeslutning 2017/1474 art. 3(5) punkt b og f. Flere TSIer er revidert samlet, noen ganger omtalt som TSI-pakken 2022. Et hovedmål med revisjonene er å digitalisere jernbanen og gjøre godstransport på jernbane mer attraktivt, i tråd med European Green Deal.
Den vedtatte forordningen erstatter gjennomføringsforordning EU 2016/919, men er i stor grad endringer og tilpasninger av gjeldende forordning, i tillegg til nye bestemmelser som tar høyde for teknologisk utvikling av jernbanen. De vedtatte endringene i TSI CCS har som mål å modernisere rammeverket for digitalisering av jernbanenettet, øke effektivitet og bærekraft gjennom ytterligere harmonisering av ERTMS og en bred, systematisk utbygging av ERTMS særlig på gjennomgående europeisk jernbanenett. Vedtaket inneholder også fullstendige spesifikasjoner for automatisk togdrift (ATO) og grensesnittet til Future Railway Mobile Communication System (FRMCS), herunder er frekvensbåndene for FRMCS bestemt. Fullstendige spesifikasjoner for FRMCS, spesifikasjoner for avansert tog posisjonering og for automatiske digitale koblinger (DAC) ble ikke tatt med da det er behov for ytterligere utvikling på områdene.
Under redegjøres det for de viktigste nye reguleringene i forordningen.
Single set of specifications
- Forordningen introduserer “single set of specifications”. Dette innebærer at man går bort fra dagens praksis med spesifikasjonssett #1, #2 og #3. Istedenfor introduseres et regime sentrert rundt systemversjoner. Systemversjonen 1.0, 2.0 og 2.1 er de som har vært frem til i dag, mens 2.2 vil være systemversjonen som innføres for TSI CCS nå i 2022, mens 3.0 er en framtidig versjon med nye funksjoner, bla FRMCS. Systemversjon 2.2 er bakoverkompatibel, mens systemversjon 3.0 ikke er det.
- I gjeldende TSI er det for øyeblikket 3 sett med spesifikasjoner der bare det nyeste settet med spesifikasjoner inkluderer alle kjente feilrettinger, og hvor det ikke skilles mellom retting av feil og forbedringer i et nytt sett med spesifikasjoner. I ny TSI CCS går man over til å bruke ETCS systemversjoner, hvor nye funksjoner og forbedringer medfører at det lages ny systemversjon. De nye funksjonene implementert i TSI CCS 2022 er inkludert i systemversjon 2.2. De nye ETCS forbedringene som ikke er bakover kompatible inkluderes i ny systemversjon 3.0. I forhold til tidligere TSI’s sett med spesifikasjoner tilsvarer sett #1 ny systemversjon 1.0, sett #2 ny systemversjon 2.0 og sett #3 ny systemversjon 2.1. Forskjellene i systemversjonene vil fremkomme av subset 104.
Endrede regler for “partial fulfillment“– delvis kravoppfyllelse
- Forordningen har endrede regler om «partial fulfillment» i annex I punkt 6.1.1.2. Forordningen innebærer at kjøretøy må oppfylle kravene i gjeldende TSI fullt ut ved fornyelse/oppgradering, og dagens mulighet for å gjøre endringer i ERTMS-utrustningen og verifisere den opp mot en eldre spesifikasjon forsvinner. Unntak fra krav i TSI'en er inntatt i tillegg G, og gjelder bl.a. for funksjoner som ikke nødvendig, ikke er implementert, på den aktuelle strekningen, som krever oppgradering og hvor oppgraderingen medfører at prosjektet blir økonomisk ulønnsomt.
- Annex I, Appendix B har oversikt over overgangsbestemmelser, blant annet for de nye reglene om partial fulfilment.
Introduksjon av level 2
- Forordningen introduserer «level 2». Dette innebærer at dagens ERTMS nivå 2 (det som innføres i Norge) og ERTMS nivå 3 (med virtuelle og flyttbare blokkstrekninger, ikke faste som i Norge) kombineres, og vil kalles nivå 2. Nye fremtidige funksjoner vil bli introdusert som nivå 3.
Future Railway Mobile Communication System (FRMCS)
- Forordningen har spesifikasjoner for FRMCS (arvtager til GSM-R), men støtte for implementering av FRMCS er begrenset til ombordsystemer med minst systemversjon 3.0 og vil ikke støttes for systemversjon 2.2 eller 2.1 som i dag rulles ut i Norge.
- Det er gjort endringer for å få med spesifikasjoner for ATO, se bl.a. 4.2.18 og 4.2.19 og FRMCS, se bl.a. 4.2.4.1.2. Nødvendige systemer, som automatisk digital kobbel for ATO, er ikke ferdigutviklet, men det er gitt spesifikasjoner for deler av funksjonene. Det gjenstår en del arbeid for å kunne implementere automatisk togdrift og ny togradio. Virkningen på interoperabilitet og kompatibilitet må håndteres.
Nasjonal gjennomføringsplan for TSI CCS
- Forordninger stiller krav om at medlemsstatene, i samarbeid med infrastrukturforvaltere og jernbaneforetak, skal lage en ny nasjonal plan for gjennomføring av kravene i TSI CCS. Det er detaljerte krav til gjennomføringsplanen i Annex I punkt 7.4.4. Planen skal være ferdig innen 15. juni 2024, jf. forordningens art. 5. nr. 4.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres i norsk rett i forskrift som fastsettes av Statens jernbanetilsyn. Samtidig må dagens forskrift om gjennomføring av dagens TSI CCS-forordning oppheves.
Norge må oppheve evt. nasjonale regler om kompatibilitet med «train detection systems». Fristen for medlemsstatene er 31. desember 2025, jf. forordningen art. 13 fjerde punkt.
Økonomiske og administrative konsekvenser
TSIen innfører et oppdatert rettslig rammeverk for innføring av ERTMS og andre systemer som nevnt, og det er knyttet visse administrative og økonomiske virkninger til gjennomføringen av forordningen:
• Single set of specifications: Kan føre til økte kostnader ved oppgradering og fornyelse for Bane NOR og operatører. Dette gjør innføring av de nyeste endringene i spesifikasjonen obligatorisk hvis det må gjøres feilrettinger på systemet.
• Fjerning av muligheten for partial fulfillment kan føre til økte kostnader for Bane NOR og operatører når de ønsker å oppgradere/fornye eksisterende løsninger basert på en tidligere TSI fordi alle krav og funksjoner i gjeldende TSI må oppfylles. Om de ikke oppfylles må det søkes unntak fra kommisjonen hvilket kan være en tidkrevende prosess.
• Level 2 – dette får ingen direkte påvirkning på den norske implementasjonen av ERTMS.
• FRMCS – Utbyggingen av ERTMS er allerede vedtatt, og det er uvisst om og hvordan de endrede reglene vil kunne påvirke de vedtatte kostnadsrammene. Det er gjennomført egne konseptvalgutredninger som omhandler innføring av ATO og FRMCS. Ved innføringen av disse systemene i fremtiden må man følge de nye spesifikasjonene som kommer frem av TSIen og tilhørende spesifikasjoner som er under utarbeidelse.
Administrative konsekvenser inkluderer at Norge må rapportere til Kommisjonen og medlemsstater om «open points» og «specific cases». Norge må også inngi en nasjonal implementeringsplan. Norge må varsle Kommisjonen og ERA om endringer i Class-B Systems, og be ERA om en «technical opinion of compliance». Norge må notifisere ERA om eventuelle togdeteksjonssystemer som ikke er i tråd med TSIen, og oppdatere dette i registeret for infrastruktur, RINF.
Gjennomføringen av forordningen har visse administrative konsekvenser, særlig at Norge må notifisere en nasjonal implementeringsplan, basert på nasjonal signalplan.
Sakkyndige instansers merknader
SJT har hatt forslaget fra Kommisjonen på høring i Norge.
Jernbanedirektoratet har hatt innspill om at det er viktig å sikre at det blir mulig å bruke det kommersielle 5G-mobilnettet hvor togradiotjenesten vil kunne bli en app på en ordinær mobiltelefon. Dette vil kunne gi betydelig enklere og billigere investeringer ved innføring av FRMCS i fremtiden.
Vurdering
Norge har ingen tilpasninger til TSI CCS i dag, og det er ikke behov for tilpasninger som følge av den nye forordningen.
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
ERA har arbeidet fram forslag til revisjon av TSI’ene fram til våren 2022. Statens jernbanetilsyn har deltatt i ERAs arbeidsgruppe om TSI CCS, TSI CCS Working Party.
ERA gjennomførte høring av forslaget med frist juni 2022 og la frem sin rekommandasjon den 12. juli 2022. Kommentarene som kom inn i høringen og kommisjonens forslag har vært diskutert i RISC og en rekke ekspertgruppemøter under RISC høsten 2022. Kommisjonen sendte forslaget til ny forordning om TSI CCS på høring 30. desember 2022, med frist 27. januar 2023. Statens jernbanetilsyn sendte forslaget på høring i Norge 19. januar 2023 med frist til 1. mars 2023. Det er ikke kommet inn høringssvar på vår høring.
Endringene, og de øvrige TSI-revisjonene, ble stemt over i RISC i mars 2023, og vedtatt i EU 10. august 2023.