Samtrafikkevnen på jernbanenettet: endringsbestemmelser
Kommisjonsdirektiv 2014/106/EU av 5. desember 2014 om endring av vedlegg V og VI til europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/57/EF om samtrafikkevnen i Fellesskapets jernbanesystem
Commission Directive 2014/106/EU of 5 December 2014 amending Annexes V and VI to Directive 2008/57/EC of the European Parliament and of the Council on the interoperability of the rail system within the Community
Norsk forskrift kunngjort 08.05.2015
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.05.2015)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsdirektiv 2014/106/EU som endrer vedlegg V og vedlegg VI i direktiv 2008/57/EF om samtrafikkevnen i Fellesskapets jernbanesystem (samtrafikkdirektivet), ble publisert i OJ 12. desember 2014. Direktivet innebærer en klargjøring av innholdet i vedlegg V om erklæring om verifisering av delsystemer og vedlegg VI om fremgangsmåte for verifisering av delsystemer. Endringene i vedlegg V er rettet mot den som utsteder EF-verifiseringserklæringen, men vil også ha betydning for teknisk kontrollorgans verifiseringer.
I vedlegg V er det foretatt en tydeliggjøring av formalkrav som skal inn i EF-verifikasjonserklæringen, både for nye delsystemer og ved endringer av eksisterende delsystemer. Videre åpnes det for å ta med eventuelle supplerende verifikasjoner. Slike verifikasjoner vil ha et begrenset gyldighetsområde.
Vedlegg VI er noe omstrukturert, og er en tydeliggjøring av gjeldende vedlegg. Det er ikke foretatt endringer av materiell betydning.
Direktivet skal være gjennomført i medlemslandene senest 1. januar 2016.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forskrift 16. juni 2010 nr. 820 om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften) vedlegg V og VI blir erstattet av vedlegg V og VI i kommisjonsdirektiv 2014/106/EU. Forskriften er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten antas ikke å ha særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser hverken for det private eller det offentlige, da endringene i hovedsak går ut på presiseringer og utdypning av eksisterende prosesser..
Sakkyndige instansers merknader
Direktivet har ikke vært på høring.
Vurdering
Ettersom direktivet innebærer en en klargjøring tydeliggjøring av formalkrav samt omstrukturering er det ikke gjort endringer av særlig materiell betydning. Det antas at regelverket vil bli mer tilgjengelig for aktørene med de fastsatte endringene.
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel og ble gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 30. april 2015 om endring i forskrift om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). Forskriftsendringen trer i kraft 1. januar 2016.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsdirektiv 2014/106/EU som endrer vedlegg V og vedlegg VI i direktiv 2008/57/EF om samtrafikkevnen i Fellesskapets jernbanesystem (samtrafikkdirektivet), ble publisert i OJ 12. desember 2014. Direktivet innebærer en klargjøring av innholdet i vedlegg V om erklæring om verifisering av delsystemer og vedlegg VI om fremgangsmåte for verifisering av delsystemer. Endringene i vedlegg V er rettet mot den som utsteder EF-verifiseringserklæringen, men vil også ha betydning for teknisk kontrollorgans verifiseringer.
I vedlegg V er det foretatt en tydeliggjøring av formalkrav som skal inn i EF-verifikasjonserklæringen, både for nye delsystemer og ved endringer av eksisterende delsystemer. Videre åpnes det for å ta med eventuelle supplerende verifikasjoner. Slike verifikasjoner vil ha et begrenset gyldighetsområde.
Vedlegg VI er noe omstrukturert, og er en tydeliggjøring av gjeldende vedlegg. Det er ikke foretatt endringer av materiell betydning.
Direktivet skal være gjennomført i medlemslandene senest 1. januar 2016.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forskrift 16. juni 2010 nr. 820 om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften) vedlegg V og VI blir erstattet av vedlegg V og VI i kommisjonsdirektiv 2014/106/EU. Forskriften er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten antas ikke å ha særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser hverken for det private eller det offentlige, da endringene i hovedsak går ut på presiseringer og utdypning av eksisterende prosesser..
Sakkyndige instansers merknader
Direktivet har ikke vært på høring.
Vurdering
Ettersom direktivet innebærer en en klargjøring tydeliggjøring av formalkrav samt omstrukturering er det ikke gjort endringer av særlig materiell betydning. Det antas at regelverket vil bli mer tilgjengelig for aktørene med de fastsatte endringene.
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel og ble gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 30. april 2015 om endring i forskrift om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). Forskriftsendringen trer i kraft 1. januar 2016.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.