Sertifisering av enheter med ansvar for vedlikehold av kjøretøyer og godsvogner på jernbanenettet: forlengelse av visse gyldighetsperioder og overgangsordninger i forbindelse med covid-19-pandemien
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/780 av 12. juni 2020 om endring av forordning (EU) nr. 445/2011 og gjennomnføringsforordning (EU) 2019/779 med hensyn til tiltak for å forlenge gyldighetstiden for visse sertifikater for jernbaneforetak med ansvar for vedlikehold samt visse overgangsbestemmelser på grunn av covid-19-pandemien
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/780 of 12 June 2020 amending Regulation (EU) No 445/2011 and Implementing Regulation (EU) 2019/779 as regards measures to extend the validity of certain certificates of rail entities in charge of maintenance and certain transitional provisions due to the COVID-19 pandemic
EØS-komitebeslutning av tilknyttet rettsakt ratifisert av Liechtenstein. Beslutningen trer i kraft 1.6.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.9.2022)
Sammendrag av innhold
På grunn av tiltakene etter COVID-19-pandemien, har medlemsstatene informert kommisjonen om vanskeligheter med å fornye visse sertifikater for enheter som har ansvar for vedlikehold (ECM).
For visse ECM-sertifikater eller sertifikater som gjelder enheter med ansvar for outsourcede vedlikeholdsarbeider for godsvogner, utstedt i samsvar med forordning (EU) nr. 445/2011, kan fornyelse av sertifikatene bli umulig som følge av COVID-19-tiltak (som trådte i kraft fra og med 1. mars i noen medlemsstater). Dette vil i særlig grad gjelde for ECM-sertifiseringsorganer, som ikke vil kunne gjennomføre forarbeider som er nødvendige for å fornye sertifikatene.
For å sikre kontinuitet, bør gyldigheten av ECM-sertifikater og sertifikater som gjelder enheter med ansvar for outsourcede vedlikeholdsarbeider, som er utstedt i samsvar med forordning (EU) nr. 445/2011 og som utløper mellom 1. mars 2020 og 31. august 2020, forlenges med seks måneder. Forordning (EU) 2020/780 tilføyer derfor en bestemmelse i artikkel 15 i forordning (EU) 2019/779 som forlenger gyldigheten av disse sertifikatene (se artikkel 2 (2) i forordning (EU) 2020/780). Dette gjelder likevel ikke situasjoner hvor det er aktuelt å anvende artikkel 7(7) i forordning (EU) nr. 445/2011, som gjelder tilfeller der sertifiseringsorganet finner at en ECM ikke lenger oppfyller vilkårene for sertifiseringen.
På grunn av COVID-19-pandemien bør medlemsstater få mer tid på seg for å gjennomføre bestemmelser som gjelder sikkerhetskritiske komponenter (artikkel 4 i forordning (EU) 2019/779), og for å ta i bruk de nye reglene i forordning (EU) 2019/779 som gjelder andre kjøretøy enn godsvogner. Overgangsbestemmelsene i forordning (EU) 2019/779 bør derfor tilpasses.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringsforordning (EU 2019/779 og 2016/798 inngår i EUs fjerde jernbanepakke.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på høring
Vurdering
Statens jernbanetilsyn finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke identifsert behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU 12. juni 2020.
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for transport, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel 24. september 2020.
Rettsakten ble gjennomført i Norge i forskrift 8. september 2021. Den norske forskriften ble 27. september 2021 oppdatert med EØS-henvisninger. Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021, og EØS-komitebeslutningen og forskriften som gjennomfører rettsakten i norsk rett trådte i kraft 1. juni 2022.
Sammendrag av innhold
På grunn av tiltakene etter COVID-19-pandemien, har medlemsstatene informert kommisjonen om vanskeligheter med å fornye visse sertifikater for enheter som har ansvar for vedlikehold (ECM).
For visse ECM-sertifikater eller sertifikater som gjelder enheter med ansvar for outsourcede vedlikeholdsarbeider for godsvogner, utstedt i samsvar med forordning (EU) nr. 445/2011, kan fornyelse av sertifikatene bli umulig som følge av COVID-19-tiltak (som trådte i kraft fra og med 1. mars i noen medlemsstater). Dette vil i særlig grad gjelde for ECM-sertifiseringsorganer, som ikke vil kunne gjennomføre forarbeider som er nødvendige for å fornye sertifikatene.
For å sikre kontinuitet, bør gyldigheten av ECM-sertifikater og sertifikater som gjelder enheter med ansvar for outsourcede vedlikeholdsarbeider, som er utstedt i samsvar med forordning (EU) nr. 445/2011 og som utløper mellom 1. mars 2020 og 31. august 2020, forlenges med seks måneder. Forordning (EU) 2020/780 tilføyer derfor en bestemmelse i artikkel 15 i forordning (EU) 2019/779 som forlenger gyldigheten av disse sertifikatene (se artikkel 2 (2) i forordning (EU) 2020/780). Dette gjelder likevel ikke situasjoner hvor det er aktuelt å anvende artikkel 7(7) i forordning (EU) nr. 445/2011, som gjelder tilfeller der sertifiseringsorganet finner at en ECM ikke lenger oppfyller vilkårene for sertifiseringen.
På grunn av COVID-19-pandemien bør medlemsstater få mer tid på seg for å gjennomføre bestemmelser som gjelder sikkerhetskritiske komponenter (artikkel 4 i forordning (EU) 2019/779), og for å ta i bruk de nye reglene i forordning (EU) 2019/779 som gjelder andre kjøretøy enn godsvogner. Overgangsbestemmelsene i forordning (EU) 2019/779 bør derfor tilpasses.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringsforordning (EU 2019/779 og 2016/798 inngår i EUs fjerde jernbanepakke.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på høring
Vurdering
Statens jernbanetilsyn finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke identifsert behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU 12. juni 2020.
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for transport, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel 24. september 2020.
Rettsakten ble gjennomført i Norge i forskrift 8. september 2021. Den norske forskriften ble 27. september 2021 oppdatert med EØS-henvisninger. Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021, og EØS-komitebeslutningen og forskriften som gjennomfører rettsakten i norsk rett trådte i kraft 1. juni 2022.