Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/191 av 8. januar 2024 om retting av visse språkversjoner av forordning (EU) nr. 1303/2014 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til sikkerhet i jernbanetunneler i Den europeiske unions jernbanesystem
Sikkerhet i jernbanetunneler: retting av språkversjoner
EØS-komitebeslutning 26.4.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.1.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 18.3.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.4.2024)
Forordningen trådte i kraft i EU 30. januar 2024.
Sammendrag av innhold
Forordningen retter opp feil i definisjonen av «jernbanetunnel» i bilaget til forordningen om TSI-sikkerhet i jernbanetunneler til bulgarsk, polsk, portugisisk, slovensk og tysk utgave.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen har ingen rettslige konsekvenser for Norge. Forordningen om TSI-sikkerhet i jernbanetunneler er gjennomført i TSI SRT-forskriften. Det er ikke nødvendig å gjennomføre forordningen i norsk rett ettersom det kun er en endring av språkversjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske aller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen er godkjent av Samferdselsdepartementet og er vurdert EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten har ingen betydning for anvendelsen av TSI-sikkerhet i jernbanetunneler i Norge, og er EØS-relevant og akseptabel.
Status