Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2108 av 29. juli 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 med hensyn til visse hastetiltak for luftfartssikkerhet angående utstyr for sikkerhetskontroll av væsker, aerosoler og geleer
Sikkerhet i sivil luftfart: endringsbestemmelser om utstyr for sikkerhetskontroll av væsker, aerosoler og geleer
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.11.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 31.7.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2024)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005. Med jevne mellomrom er det behov for endring og klargjøring av securityregelverket. Rettsakten her endrer forordning (EU) 2015/1998.
Endringene som stemmer fra 2024/2108 handler om prosedyrer for godkjenning og bruk av sikkerhetsutstyr for sivil luftfart som oppfyller standardene fastsatt i kapittel 12 i forordning (EU) 2015/1998. Helt spesifikt gjelder det eksplosiveteksjonssystemer for håndbagasje (EDSCB) utstyr som oppfyller standard C3, som angitt i kap. 12-B i forordning (EU) 2015/1998, som er utformet for å skjerme håndbagasje som inneholder væsker, aerosoler og geler sammen med bærbare datamaskiner og andre store elektriske artikler.
Endringene trer i kraft i EU 1. september 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv. (securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynet har gjort en innledende vurdering av de økonomiske og administrative konsekvensene endringsforordningen vil ha. Ingen norske luftfartsaktører har investert i slikt utstyr som regelverket har åpnet opp for. Luftfartstilsynet er kjent med at norske luftfartsaktører planlegger å investere i slikt utstyr når utfordringene som har oppstått med det spesifikke utstyret er løst. Som følge av det, er det Luftfartstilsynets nåværende vurdering at endringene vil ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for norske luftfartsaktører eller luftfartsmyndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Nytt regelverk utfyller forordning (EF) nr. 300/2008 som allerede er gjennomført i norsk rett gjennom EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Eksplosiveteksjonssystemer for håndbagasje (EDSCB) utstyr som oppfyller standard C3, som angitt i kap. 12-B i forordning (EU) 2015/1998, er utformet for å skjerme håndbagasje som inneholder væsker, aerosoler og geler (LAGS) sammen med bærbare datamaskiner og andre store elektriske artikler. Bruken av slik nyskapende og operativt ytelsesdyktig teknologi gjør det mulig for lufthavner som har slikt utstyr å fjerne de eksisterende begrensningene i transporten av LAGS i håndbagasjen til passasjerer.
Kommisjonen godkjente standard C3 EDSCB-utstyr og tildelte utstyret «EU Stamp»-merking etter å ha mottatt testrapportene eller nivå 2-rapportene av Common Evaluation Process of European Civil Aviation Conference (ECAC) for å bevise at utstyret oppfyller de påkrevde deteksjonsstandardene. Teknisk informasjon mottatt av Kommisjonen og validert av ECAC-stater og laboratorier, viser at de eksisterende konfigurasjonene av standard C3 EDSCB-utstyr som Kommisjonen har gitt «EU Stamp»-merkingen eller «EU Stamp inventing»-merkingen må revideres for å å forbedre ytelsen deres. For å opprettholde sikkerheten i sivil luftfart, bør det innføres en forholdsregel som innbefatter begrensning på maksimalt volum av individuelle LAGS-beholdere som kan screenes av en hvilken som helst av de nåværende godkjente standard C3 EDSCB-utstyrskonfigurasjonene.
Alle godkjente standard C3 EDSCB-utstyrskonfigurasjoner, som referert til i punkt 12.4.2.8. i forordning (EU) 2015/1998, som fikk «EU-stamp» før datoen for endringsforordningens ikrafttredelse, bør heretter driftes i samsvar med konseptet for operasjoner for standard C3 EDSCB, men med en screeningsgrense for maksimalt volum av individuelle LAGS-beholdere som ikke må overstige 100 ml. Kommisjonsvedtak (EU) 2024/1177 skal oppheves ettersom konfigurasjonen som var gjenstand for vedtaket nå bør være underlagt begrensningene som gjelder for alle godkjente standard C3 EDSCB-utstyrskonfigurasjoner. De respektive utstyrsprodusentene bør gjennomgå de nåværende brukte konfigurasjonene og utsette dem for den nødvendige testingen av laboratoriene som opererer under den felles evalueringsprosessen til ECAC. Begrensningen som er innført ved denne endringsforordningen kan fjernes så snart Kommisjonen mottar testrapportene eller nivå 2-rapportene fra den felles evalueringsprosessen til ECAC som gir bevis for at reviderte individuelle standard C3 EDSCB-utstyrskonfigurasjoner oppfyller de påkrevde deteksjonsstandardene.
Videre, for å redusere varigheten av driftsbegrensningen som er innført ved denne forordningen og sikre en raskere testing av de nye konfigurasjonene, utstyrskonfigurasjoner godkjent i henhold til nasjonale mekanismer brukt av medlemsstatene og behørig meldt til Kommisjonen i samsvar med punkt 12.0.5. i forordning (EU) 2015/1998, bør betraktes som kvalifisert til å få «EU-stamp» under visse betingelser.
Til slutt, erfaringer fra gjennomføringen av punkt 12.0.4.2. i vedlegget til gjennomføringsforordningen (EU) 2015/1998 har vist behovet for å revidere sin nåværende formulering for å tillate operatører å distribuere nye deler av en utstyrskonfigurasjon som har «EU-stamp» eller «pending EU-stamp» er suspendert, forutsatt at de nødvendige kompenserende tiltak iverksettes.
Status
Rettsakten var gjenstand for et ekstraordinært AVSEC-møte juli 2024. Rettsakten ble votert over i juli 2024.
Rettsakten faller inn under EFTAs hurtigprosedyre.
Rettsakten ble publisert i OJ 30. juli 2023. Rettsakten har ikrafttredelse i EU 1. september 2024.
Ettersom at rettsakten ikke har konsekvenser for norske luftfartsaktører eller luftfartsmyndigheter har Luftfartstilsynet kommet til at det er ikke nødvendig å gjennomføre endringene som nasjonal rett for å sikre at Norge opprettholder kravene som trer i kraft rett etter publisering i OJ. Vi avventer ordinær EØS-prosess.