Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/566 av 10. mars 2023 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 med hensyn til visse detaljerte tiltak for gjennomføring av de felles grunnleggende standardene for luftfartssikkerhet
Sikkerhet i sivil luftfart: endringsbestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 22.11.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 13.3.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.9.2023
- EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.3.2023)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005. Med jevne mellomrom er det behov for endring og klargjøring av securityregelverket. Rettsakten her endrer forordning (EU) 2015/1998. Foreslåtte endringer gjøres for at eksisterende bestemmelser kan knyttes til det gjeldende trussel- og risikobildet innen sivil luftfart. Likeså er foreslåtte endringer i bestemmelser om teknisk utstyr og software et utslag av radig utvikling på området for teknisk utstyr som stadig blir bedre.
Endringene i forordning (EU) 2015/1998 gjelder fra 1. april 2023.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv. (securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringsforordningen inneholder små endringer i forordning (EU) 2015/1998. Endringene er i hovedsak presiseringer i regelverkskravene og vil ikke ha særskilte økonomiske og administrative konsekvenser for myndigheter og aktører. Endringene i bestemmelser om teknisk utstyr er i utgangspunktet frivillige for aktørene. Dersom aktørene er villige til å investere i nytt utstyr for å effektivisere driften anses størrelsen på kostnadene å ligge innenfor normalt driftsbudsjett.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Nytt regelverk utfyller forordning (EF) nr. 300/2008 som allerede er gjennomført i norsk rett gjennom EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet ginner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.