Sikkerheten til tredjestaters luftfartøyer som benytter lufthavner i Fellesskapet: gjennomføringsbestemmelser om innhenting og utveksling av opplysninger
Progresjon
EØS-komitebeslutning 27.4.2007 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave)
1) Ved direktiv 2004/36/EF innføres en harmonisert metode for effektiv gjennomføring av internasjonale sikkerhetsstandarder i Fellesskapet ved en harmonisering av reglene og framgangsmåtene for inspeksjoner på bakken av tredjestaters luftfartøyer som lander i lufthavner i medlemsstatene. Direktivet inneholder krav om at medlemsstatene foretar inspeksjoner på bakken, etter en harmonisert framgangsmåte, av tredjestaters luftfartøyer som er mistenkt for ikke å overholde internasjonale sikkerhetsstandarder og som lander i en av deres lufthavner som er åpen for internasjonal lufttrafikk, og at de deltar i innhentingen og utvekslingen av opplysninger om de inspeksjoner på bakken som er foretatt.
2) Medlemsstatene kan i stor utstrekning oppfylle de fellesskapsforpliktelser som følger av direktiv 2004/36/EF gjennom sin deltaking i programmet for sikkerhetsvurdering av utenlandske luftfartøyer (SAFA), som ble startet i 1996 av Den europeiske konferanse for sivil luftfart (ECAC), og hvis forvaltning er overdratt til de felles luftfartsmyndigheter (JAA). JAA forvalter særlig SAFA-programmets database, letter harmonisert opplæring av inspektører og personell som deltar i programmet, og sørger for at det utvikles framgangsmåter for og forslag til bedring av programmet og dets verktøy samt rapporten over de opplysninger som samles inn.
3) Det er nødvendig å bedre systemet for innhenting og utveksling av opplysninger som er beskrevet i direktiv 2004/36/EF ved å utpeke ett enkelt ekspertorgan med ansvar for forvaltningen av SAFA-systemet i Fellesskapet.
4) Ved europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1592/2002 opprettes et europeisk flysikkerhetsbyrå som ett enkelt ekspertorgan med ansvar for å bistå Kommisjonen og å treffe nødvendige tiltak innenfor den myndighet det tillegges i henhold til nevnte forordning eller annet fellesskapsregelverk.
5) Innenfor rammen av den pågående prosessen med overgang fra JAA-systemet til Det europeiske flysikkerhetsbyrå er det nødvendig å betro nevnte byrå oppgavene knyttet til SAFA-programmet som så langt er utført av JAA. En slik overgang bør bidra til en styrking av programmet og sikre dets videreføring.
6) Videreføringen av SAFA-programmet og en pålitelig utveksling av opplysninger om sikkerheten til luftfartøyer som benytter lufthavner i Fellesskapet, krever at så mange opplysninger som mulig registreres i Fellesskapets SAFA-system, herunder rapportene om inspeksjoner på bakken som ikke kreves etter direktiv 2004/36/EF, men som er foretatt i henhold til framgangsmåten fastsatt i vedlegg II til direktiv 2004/36/EF.
7) Fellesskapets SAFA-system bør sikre at tilleggsverdien som følger av det driftsmessige og tekniske samarbeidet med internasjonale organisasjoner, bevares.
8) Fellesskapets SAFA-system bør også utfylles med egnede aktiviteter med sikte på å sørge for felles standarder for utførelsen av inspeksjoner på bakken, som videreføring av håndboken for inspeksjoner på bakken så vel som opplæringsvirksomheten utviklet av JAA.
9) Det er anerkjent at deltaking av tredjestater fortsatt bør etterstrebes, for å fremme økt sikkerhet i sivil luftfart i hele Europa. Tredjestaters deltaking i Fellesskapets SAFA-system bør derfor oppmuntres og fremmes på grunnlag av relevante avtaler, for å sikre en friksjonsfri overgang.
10) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra komiteen nedsatt ved artikkel 12 i forordning (EF) nr. 3922/1991