Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: endringsbestemmelser for innarbeiding av FN/ECE-regelverk
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 29.3.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.3.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/1398 inneholder oppdateringer av sikkerhetsforordningens (EU) 2019/2144 vedlegg 1 med hensyn til ajourføring av FN-regulativer, samt at det både for vedlegg I og II tas inn tekniske kravspesifikasjoner til en rekke førerstøttesystemer.
Dette er også med bakgrunn i at FN-regulativ nr. 0, om internasjonal typegodkjennelse av M1-kjøretøy, er vedtatt for å redusere hindringer mellom FN`s regelverk og EU - blant annet for å gi kjøretøyfabrikantene bedre forutsigbarhet i de tilfeller typegodkjenningen er utstedt i henhold til FN-regulativ nr. 0.
Vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144 inneholder en liste over tekniske krav som kjøretøyer, systemer, komponenter og separate tekniske enheter skal oppfylle I henhold til gitt krav og datoer, men i vedlegget har det tidligere ikke fremkommet henvisninger til rettsakter som fastsatte detaljerte tekniske krav til førerstøttesystemer.
De tekniske spesifikasjonene knyttet til forannevnte kravområder fremkommer i vedlegg I og II til nærværende forordning 2022/1398, ved at det ifølge artikkel 1 er foretatt endringer av vedlegg I og II til forordning (EU) 2019/2144 hvor det henvises til oppdaterte FN-regulativer.
I vedlegg I til forordning (EU) 2019/2144 er det foretatt følgende endringer ved at det henvises til oppdaterte FN-regulativer
FN regulativ
FN regulativ
Series of amendments
Kjøretøygruppe
14
Safety-belt anchorages
09
M,N
17
Seats, their anchorages and any head restraints
09
M,N
29
Protection of the occupants of the cab of a commercial vehicle
03
N
44
Restraining devices for child occupants of power-driven vehicles (‘Child Restraint Systems’)
04
M.N
45
Headlamps cleaner
01
M,N
48
nstallation of lighting and light-signalling devices on motor vehicles
07
M,N,O
80
Seats of large passenger vehicles
03
M2,M3
90
Replacement brake lining assemblies, drum-brake linings and discs and drums for powerdriven vehicles an
02
M,N,O
94
Protection of occupants in the event of a frontal collision
04
M1,N1
95
Protection of occupants in the event of a lateral collision
05
M1,N1
118
Fire resistance of interior materials in buses
03
M3
122
Heating systems of vehicles
Original version
M,N,O
126
Partitioning systems
Original version
M1
127
Pedestrian safety
02
M1, N1
135
Pole side impact
01
M1,N1
137
Frontal full-width impact
02
M1,N1
141
Tyre pressure monitoring systems
01
M,N,O
142
Tyre installation
01
M,N,O
145
Child restraint anchorages
Original version
M1,N1
Videre er følgende FN-regulativer tatt inn i vedlegg I til forordning (EU) 2019/2144
FN-reg
Series
Kjøretøygruppe
148
Light signalling devices (LSD)
Original version
M,N,O
149
Road illumination devices
Original version
M,N,O
150
Retro-reflective devices (RRD)
Original version
M,N.O
151
Blind Spot Information System for the Detection of Bicycles
Original version
M2,M3,N2,N3
152
Advanced Emergency Braking System (AEBS)
Original version
M1,N1
153
Safety of electric power train at rear-end collision
Original version
M1,N1
155
Cybersecurity and cybersecurity management system
Original version
M,N,O
157
Automated Lane Keeping Systems (ALKS)
Original version
M1
158
Devices for means of rear visibility or detection
Original version
M,N
159
Moving Off Information Systems (MOIS)
Original version
M2,M3,N2,N3
161
Locking system
Original version
M1,N1
162
Immobiliser systems
Original version
M1,N1
163
Vehicle alarm system
Original version
M1,N1
Videre er det tatt inn et nytt avsnitt vedr. godkjenning i henhold til FN.regulativ 0.
Universal International Whole Vehicle Type Approval issued for a type of vehicles of category M1 under UN Regulation No 0 (OJ L 135, 31.5.2018, p. 1), that includes type-approval under the UN Regulations concerned in the list in this Annex, shall be considered equivalent to an EU type-approval granted under this Regulation.’;
Det er også tatt inn en forklarende fotnote som angir gyldighetsområde og ibruktakelse av bremsekomponenter godkjent etter FN-regulativ nr. 90.
Vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144 inneholder en liste over krav som kjøretøy, systemer, komponenter og separate tekniske enheter skal oppfylle i henhold til artikkel 4, pkt. 5, og artikkel 5, pkt.. 3, men det er tidligere ikke tatt med henvisninger til tekniske krav knyttet til følgende kravområder:
- advanced emergency braking systems with pedestrians and cyclists detection,
- pedestrian and cyclist collision warning systems,
- blind spot information systems,
- emergency lane-keeping assistance systems,
- reversing detection,
- emergency stop signal
- event data recorders.
- defrost/demist
- wash/wipe
Tekniske kravområder er tatt inn og gjort obligatoriske i denne forordningen som en endring av vedlegg II til forordning (EU) 2019/2144.
Videre fastsetter også forordningen at flere krav er overført uten endringer fra et FN-regulativ til et annet, og at de derfor skal anes som ekvivalente med hensyn til vurdering av typegodkjenningens gyldighet. Forordningen angir nærmere virkeområdet til disse.
I tillegg gjøres det også noen endringer med hensyn til gyldigheten av anordninger som er godkjent i henhold til FN-regulativ nr. 44 før 1.september 2023.
EU-hjemmel
Forordning 2022/1398 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere forordningen i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen går etter EFTAs hurtigprosedyre og vil derfor ikke bli forelagt Spesialutvalget for Transport for vurdering.
Status
Forordningen ble vedtatt 8. juni 2022 og kom til anvendelse i EU 5. september 2022.
Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring ila første kvartal 2023.
Vurdering
Forordningen vurderes som relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Andre opplysninger
Norge har vært tilstede i EU-forum (TCMV) forbindelse med utarbeidelse av denne forordningen.