Sikkerhetsforordningen om typegodkjenning av motorvogner med hensyn til sikkerhet: gjennomføringsbestemmelser
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 30.6.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022)
Sammendrag av innhold
Bakteppe, om sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144:
Ny sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 innfører oppdaterte og nye sikkerhetsfunksjoner/-krav som skal anvendes ifm. typegodkjenning av biler, busser og lastebiler. Forordningen trer i kraft 5. juli 2022, og erstatter da tidligere sikkerhetsforordning (EF) nr. 661/2009. De nye sikkerhetskravene vil gradvis fases inn i tidsrommet 2022 - 2026. Ved ikrafttredelsen av 2019/2144 vil tidligere sikkerhetsforordning 661/2009, samt særrettsakter med knytning til denne, bli opphevet. Særrettsakter som blir opphevet er:
Forordningene (EF) nr. 78/2009 (beskyttelse av myke trafikanter), (EF) nr. 79/2009 (hydrogen), (EF) nr. 661/2009 (gammel sikkerhetsforordning), (EF) nr. 631/2009 (fotgjengerbeskyttelse), (EU) nr. 406/2010 (hydrogen), (EU) nr. 672/2010 (avriming/-dugging, frontruter), (EU) nr.1003/2010 (monteringsflate, baknummerskilt), (EU) nr. 1005/2010 (slepeanordninger), (EU) nr. 1008/2010 (fronruteviskere m.m.), (EU) nr. 1009/2010 (hjulavskjerming), (EU) nr. 19/2011 (fabrikasjonsplate), (EU) nr. 109/2011 (avskjermingssystemer), (EU) nr. 458/2011 (montering av dekk), (EU) nr. 65/2012 (gearskifteindikator), (EU) nr. 130/2012 (manøvreringsegenskaper), (EU) nr. 347/2012 (avanserte nødbremsesystemer), (EU) nr. 351/2012 (kjørefeltvarsler, LDW), (EU) nr. 1230/2012 (masser og dimensjoner) og (EU) 2015/166 (typegodkjenningsprosedyrer).
Sikkerhetskravene som fremgår av disse særrettsaktene blir erstattet av krav som fremkommer av korresponderende UNECE-regulativer, se vedlegg I til 2019/2144. Til illustrasjon blir kravene i forordning 78/2009 (fotgjengerbeskyttelse) erstattet av UNECE-regulativ 127, endringsserie 2. FN-kravene vil være på samme, eller et noe høyere, sikkerhetsnivå enn i de utgående rettsaktene. Når det gjelder helt nye sikkerhetskrav så er disse fortsatt under utarbeidelse, og vil materialisere seg som spesifikke EU-forordninger i tiden fremover. Forordningene vil angi helt konkrete krav på de respektive sikkerhetsområder, og enten henvise til et korresponderende UNECE-regulativ (alternativt inneholde helt egne krav). Per høsten 2021 er forordninger bl.a. vedrørende alkolås (2021/1243) og nødsystemer for kjørefeltassistanse, ELKS (2021/646) vedtatt, og flere er i emning i tiden som kommer.
Om gjennomføringsforordning (EU) 2021/535
Forordning (EU) 2021/535 er en gjennomføringsforordning til 2019/2144. Den inneholder som nevnt oppdaterte tekniske bestemmelser og prosedyrer/henvisninger vedr. typegodkjenning av kjøretøy, systemer og komponenter. Innholdet i særrettsaktene som blir opphevet fra 6. juli 2022 er overført (og på noe punkter endret), og gjenfinnes i vedleggene til forordning 2021/535.
I forbindelse med overgangen fra gammel til ny sikkerhetsforordning, der bl.a. eksisterende og nye kravområder i større grad vil basere seg på FN-regulativer er det behov for å tilpasse både tekniske krav og administrative rutiner knyttet til typegodkjenning. Gjennomføringsforordning (EU) 2021/535 skal sikre at denne overgangen (administrativt som teknisk) blir mest mulig sømløs, og lister opp en rekke endringer av bestemmelser/regler for godkjenning av kjøretøy, komponenter og systemer i henhold til forordning (EU) 2019/2144.
Forordning 2021/535 teller i alt 14 artikler fordelt over 5 kapitler, og inneholder bl.a.:
- Kapitel I (artikkel 1-2) I artikkel 1 fremgår det at kjøretøy, komponenter og systemer som har EU-typegodkjenning (og merket med "e"), så kan denne godkjenningen brukes i stedet for ECE-typegodkjenning (som er merket "E"). Videre kan utpekng av tekniske prøveinstanser og kravene som gjelder for virtuell testing utføres slik som beskrevet i forordning 2018/858 jf. artikkel 1.
- Kapitel II (artikkel 3 og 4) Søknad om utstedelse av typegodkjenning i henhold til FN-regulativer.
- Kapitel III (artikkel 5 og 6) Søknad om typegodkjenning i henhold til forordningens vedlegg II - XIV
- Kapitel IV (artikkel 7, 8 og 9) Søknad om EU-typegodkjenning av systemer og komponenter
- Kapitel V (artikkel 12,13 og 14) Avsluttende bestemmelser, herunder overgangsbestemmelser
Forordningen har i alt 14 vedlegg hvor det er foretatt endringer av godkjenningskrav og/eller tilpasning til malene og opplysningsskjema iht. forordning (EU) 2020/683. Vedleggene - der innholdet i de opphevede særrettsaktene gjenfinnes - inneholder:
- Vedlegg I Opplysningsskjema knyttet til typegodkjenning på områder som er omfattet av FN-regulativer. Malene er i overenstemmelser med punktnummeringen i forordning (EU) nr. 2020/683 vedlegg I.
- Vedlegg II Krav til fabrikasjonsplate, samt innføring av et kontrollsiffer i kjøretøyets identifikasjonsnummer og definisjonen av beregningsmetoden for kontrollsifferet
- Vedlegg III Bestemmelser for plassering av kjennemerkeforan og bak.
- Vedlegg IV Vindusvisker inkl. innretninger for lyktespyling.
- Vedlegg V Hjulavskjerming
- Vedlegg VI Defroster for frontvindu.
- Vedlegg VII Slepeanordninger
- Vedlegg VIII Hjulavskjerning.
- Vedlegg IX Girskifte indikator.
- Vedlegg X Innstigningsforhold til kjøretøyet.
- Vedlegg XI Ryggekamera
- Vedlegg XII Frontalbeskyttelsessystemer for M1 and N1.
- Vedlegg XIII Masse og dimensjoner.
- Vedlegg XIV Krav til materialkompatibilitet og hydrogensprøhet for hydrogensystemer og komponenter for hydrogendrevne kjøretøyer, som er viktige for å sikre et høyt sikkerhetsnivå når det gjelder materialvalg i hydrogensystemer.
Som eksempel på tekniske oppdateringer nevnes:
- I vedlegg II blir det innført krav til et kontrollsiffer slik at feilskriving av kjøretøyets VIN-nummer unngås.
- Krav om montering av kjennemerke foran fremgår av vedlegg III - dette er i første omgang begrenset til nye kjøretøytyper.
- I vedlegg XIII er det foretatt endringer når det gjelder bestemmelser for masse og dimensjoner ettersom det i forordning 2018/858 fremgår at det er mulig å utstede typegodkjenning som overskrider de harmoniserte dimensjonene. De enkelte medlemslandene kan uansett nekte bruk av kjøretøy som overstiger de fastatte, harmoniserte dimensjonene.
- Vedlegg XIV omhandler hydrogendrevne kjøretøy, og nye gjeldende krav fremgår av UNECE-regulativ 134. Det fremkommer imidlertid ikke krav til materialkompatibilitet for hydrogensystemer og komponenter til hydrogendrevne kjøretøy, bestemmelser for lagring av hydrogen eller påfyllingsdetaljer for hydrogen av regulativ 134. I vedlegg XIV er derfor regulativet supplert med relevante deler av forordning (EF) nr. 79/2009.
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2021/535 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Ny typegodkjenningsforordning (EU) 2018/858 er inntil videre tatt inn som en overgangsbestemmelse i bilforskriften §3. Sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 er per september 2021 ennå ikke tatt inn i nevnte forskrift. Ny bilforskrift - som implementerer både 2018/858, 2019/2144 og avlede rettsakter - vil etter planen bli vedtatt og tre i kraft innen nyttår 2021. Forordning 2021/535 vil da bli implementert i den nye bilforskriften.
Norsk gjennomføring:
Forordningen vil bli tatt inn i relevante bestemmelser til den nye bilforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å utforme ny forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Vurdering
Forordningen er relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i arbeidsgrupper i EU i forbindelse med utarbeidelsen av denne forordningen.
Status
Forordningen ble vedtatt 31. mars 2021 og trer i kraft 6. juli 2022.
Forordningen var på nasjonal høring i april 2022.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen i mars 2022. Ny forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil ble vedtatt i slutten av juni 2022, med ikrafttredelse 1. oktober 2022. Rettsakten er implementert i den nye forskriften, og Form 1 ble sendt ESA den 9. juli 2022.