Sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2099/2002 av 5. november 2002 om nedsettelse av en komité for sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip (COSS) og om endring av forordningene om sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip
Regulation (EC) No 2099/2002 of the European Parliament and of the Council of 5 November 2002 establishing a Committee on Safe Seas and the Prevention of Pollution from Ships (COSS) and amending the Regulations on maritime safety and the prevention of pollution from ships
Sak om manglende norsk gjennomføring åpnet av EFTAs overvåkingsorgan 1.12.2010
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra Nærings- og handelsdepartementets bakgrunnsnotat, april 2002)
Sammendrag av innhold
Rettsakten medfører at de fem eksisterende sjøtransportkomiteer erstattes med en sentralisert hovedkomité. Den nye komiteen har fått tittelen "komiteen for sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip", forkortet til COSS. Komiteen innebærer en forenklet prosedyre for oppdatering av EU-rettsakter i henhold til internasjonale instrumenter på områdene sjøsikkerhet, hindring av forurensning fra skip, samt arbeids- og levevilkår om bord på skip. Forordningen gir bestemmelser om komiteens arbeidsområde samt prosedyreregler. I tillegg medfører den redaksjonelle endringer i enkelte gjeldende forordninger. Formålet med opprettelsen av en hovedkomité er behovet for raskt å kunne gjennomføre endringer vedtatt av internasjonale organer som IMO (Den internasjonale sjøfartsorganisasjon) og ILO (Den internasjonale arbeidsorganisasjon). Sentraliseringen vil i tillegg medføre mindre byråkrati og lavere kostnader for medlemsstatene. Det er også et viktig formål at komiteens arbeid blir mer oversiktlig.
COSS antas å ha sitt første møte i april 2003.
Merknader
EUs interne omorganisering av komiteene og opprettelsen av en sentralisert hovedkomité er et institusjonelt spørsmål. Forordningen omfatter kun endringer i internasjonale instrumenter på de områder som er dekket av eksisterende EU-regelverk. Imidlertid åpnes det for innlemmelse av forordninger og direktiver på nye reguleringsområder. Dette må ses i sammenheng med EUs ønske om å fremskynde og forenkle gjennomføringen av internasjonalt regelverk i EU-regelverk, og vil kunne medføre at EU utvider sitt kompetanseområde.
Forordningen antas å ikke ha administrative eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Opprettelsen av COSS vil så langt norske myndigheter kan se, ikke få konsekvenser for norsk deltakelse. Norsk deltakelse i ekspertgrupper vil også fortsette som tidligere.
Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for transport, der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Miljøverndepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.
Sammendrag av innhold
Rettsakten medfører at de fem eksisterende sjøtransportkomiteer erstattes med en sentralisert hovedkomité. Den nye komiteen har fått tittelen "komiteen for sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip", forkortet til COSS. Komiteen innebærer en forenklet prosedyre for oppdatering av EU-rettsakter i henhold til internasjonale instrumenter på områdene sjøsikkerhet, hindring av forurensning fra skip, samt arbeids- og levevilkår om bord på skip. Forordningen gir bestemmelser om komiteens arbeidsområde samt prosedyreregler. I tillegg medfører den redaksjonelle endringer i enkelte gjeldende forordninger. Formålet med opprettelsen av en hovedkomité er behovet for raskt å kunne gjennomføre endringer vedtatt av internasjonale organer som IMO (Den internasjonale sjøfartsorganisasjon) og ILO (Den internasjonale arbeidsorganisasjon). Sentraliseringen vil i tillegg medføre mindre byråkrati og lavere kostnader for medlemsstatene. Det er også et viktig formål at komiteens arbeid blir mer oversiktlig.
COSS antas å ha sitt første møte i april 2003.
Merknader
EUs interne omorganisering av komiteene og opprettelsen av en sentralisert hovedkomité er et institusjonelt spørsmål. Forordningen omfatter kun endringer i internasjonale instrumenter på de områder som er dekket av eksisterende EU-regelverk. Imidlertid åpnes det for innlemmelse av forordninger og direktiver på nye reguleringsområder. Dette må ses i sammenheng med EUs ønske om å fremskynde og forenkle gjennomføringen av internasjonalt regelverk i EU-regelverk, og vil kunne medføre at EU utvider sitt kompetanseområde.
Forordningen antas å ikke ha administrative eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Opprettelsen av COSS vil så langt norske myndigheter kan se, ikke få konsekvenser for norsk deltakelse. Norsk deltakelse i ekspertgrupper vil også fortsette som tidligere.
Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for transport, der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Miljøverndepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.