Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/917 av 22. mars 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2022/92 med hensyn til visse rapporteringskrav for passivt oppfisket avfall
Skipsavfallsdirektivet 2019: endringsbestemmelser om rapporteringskrav for oppfisket avfall
EØS-notat offentliggjort 18.6.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 25.3.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.6.2024)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/917 av 22. mars 2024 endrer gjennomføringsforordning (EU) 2022/92 av 21. januar 2022, som inneholder bestemmelser om overvåkingsmetode og rapporteringsformat for passivt oppfisket avfall.
Endringen gjelder artikkel 4 og kravet for hvor ofte landene må rapportere data om mengde oppfisket avfall. Dette kravet endres fra rapportering hvert år til krav om rapportering annethvert år. Kommisjonen anser rapportering annethvert år som tilstrekkelig for å oppnå formålet med rapporteringen, samtidig som de legger vekt på å begrense den administrative byrden.
EU/EØS-land skal rapportere for to kalenderår samtidig, og frist for første rapportering blir 31. desember 2026. Denne rapporteringen vil følgelig gjelde årene 2024 og 2025.
Det gjøres ikke noen endringer i de øvrige artiklene av gjennomføringsforordning (EU) 2022/92.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2022/92 er gjennomført i norsk rett i forskrift av 1. juni 2004 nr. 931 om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) § 20-14. EØS-komitebeslutning nr. 340/2022 hvor det bestemmes at forordningen skal innlemmes i EØS-avtalen, har ikke trådt i kraft ennå. Dette på grunn av artikkel 103-forbehold fra Island knyttet til innlemmelsen av skipsavfallsdirektivet i EØS-avtalen (direktiv 2019/883, jf. EØS-komitebeslutning nr. 191/2022). Norge har valgt å gjennomføre direktivet med underliggende forordninger, før Islands forbehold knyttet til direktivet er avklart, noe som innebærer at norske myndigheter og aktører er forpliktet i henhold til direktivets og forordningenes krav. Miljømyndighetene legger opp til samme løsning for forordning (EU) 2024/917.
Gjennomføring i norsk rett vil kreve endring av forurensningsforskriften § 20-14.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen innebærer at rapportering på mengde oppfisket avfall skal gjøres sjeldnere, og bidrar dermed til noe mindre administrativ byrde for myndighetene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er av mer teknisk karakter og derfor ikke forelagt spesialutvalget for miljø.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.