Skipsutstyr: prøvestandarder og krav til utforming, konstruksjon og yteevne - ajourføring 2023
Norsk forskrift kunngjort 10.10.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 31.8.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 1.9.2023
- EØS-komitebeslutning 22.9.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.9.2023)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2014/90/EU regulerer bl.a. adgangen til å sette skipsutstyr på markedet, og rettigheter og plikter for tekniske kontrollorgan og produsenter av skipsutstyr samt andre markedsdeltakere. Direktivet har som hensikt å sørge for harmonisert gjennomføring i EU/EØS, og samtidig sørge for like konkurransevilkår. Av direktivets artikkel 35 (2) følger det at EU-Kommisjonen skal fastsette detaljerte krav til utforming, konstruksjon, ytelse og prøving av skipsutstyr. Slike detaljerte og oppdaterte krav fremlegges av Kommisjonen årlig, og utkast til Kommisjonens gjennomføringsforordning ble vedtatt i Komitéen for sjøsikkerhet og miljøsikkerhet (COSS) 13. juni 2023. Forordningen ble publisert i Official Journal 31. august 2023.
Forordningen angir tabellarisk hvilke krav til utforming, konstruksjon, ytelse og prøving som gjelder for hvert enkelt skipsutstyr som faller inn under virkeområdet til direktivet. Tabellen inneholder referanse til kravenes opprinnelse i de relevante internasjonale konvensjonene, og tabellen angir også hvilke moduler for samsvarsvurdering som er aktuelle for hvert enkelt utstyr samt datoer for første tillate plassering på markedet, og siste mulige plassering om bord. Forordningen erstatter gjennomføringsforordning (EU) 2022/1157 som er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg II.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 2014/90/EU er gjennomført i forskrift 30. august 2016 nr. 1042. Forordning 2022/1157 er gjort gjeldende ved inkorporasjon i forskriftens § 2, og ved innlemmelse i EØS-avtalen vil det være nødvendig å endre denne bestemmelsen i forskriften.
Ved gjennomføring av forordninger i EU er det utfordrende for EFTA-siden å sikre samtidig ikrafttredelse i henhold til EØS-avtalen. Flere norske utstyrsprodusenter og teknisk kontrollorgan er markedsledere innenfor skipsutstyr. For norske utstyrsprodusenter, rederier, teknisk kontrollorgan og andre markedsdeltakere er det av avgjørende betydning at de rettslige betingelsene for å produsere, sertifisere, omsette og ta i bruk skipsutstyr i EØS-området er de samme og til samme tid.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Systemet for samsvarsvurderinger og sertifisering av skipsutstyr gjennomfører et felles europeisk godkjennings- og sertifiseringsregime for slikt utstyr på bakgrunn av krav som følger av internasjonale konvensjoner (SOLAS, MARPOL, COLREG). De internasjonale kravene og teststandarder endres over tid, og utløser tilsvarende behov for oppdateringer i skipsutstyrsdirektivet. Det felleseuropeiske regimet sørger for harmonisert implementering av kravene i de internasjonale konvensjonene, og bidrar til like konkurransevilkår for produsenter og tekniske kontrollorgan. Felles regler bidrar videre til å redusere transaksjonskostnader knyttet til å sette slik utstyr på markedet. Regimet skal samtidig sikre at skipsutstyr som omsettes og installeres eller plasseres om bord på norske skip holder en forsvarlig sikkerhetsmessig standard.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlig er begrenset til deltakelse i EUs prosesser for å utarbeide endringer i skipsutstyrsdirektivet og gjennomføre slike endringer i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Det tekniske innholdet i forordningen har vært gjennom flere runder med konsultasjoner med medlemsstater i EU og EFTA, utpekte tekniske kontrollorgan og representanter fra den maritime bransjen .
Gjennomføringsforordningen er vedtatt i EU-Kommisjonens komité for sjøsikkerhet og miljøsikkerhet (COSS) hvor Norge deltar.
Vurdering
Rettsakten er relevant og akseptabel.