Soliditetskrav til banker og verdipapirforetak: endringer til utfyllende bestemmelse om beregning av kredittrisikojusteringer
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/954 av 12. mai 2022 om endring av reguleringstekniske standarder fastsatt i delegert forordning (EU) nr. 183/2014 med hensyn til spesifisering av beregningen av spesifikke og generelle kredittrisikojusteringer
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/954 of 12 May 2022 amending the regulatory technical standards laid down in Delegated Regulation (EU) No 183/2014 as regards the specification of the calculation of specific and general credit risk adjustments
Norsk forskrift kunngjort 7.11.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.10.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen innebærer endringer på risikovektingen av kjøpte porteføljer av misligholdte engasjementer, slik at tidligere nedskrivninger som er reflektert i salgsprisen kan hensyntas.
I beregningen av kapitalkrav for kredittrisiko etter standardmetoden skal misligholdte engasjementer ha en risikovekt på 100 eller 150 prosent avhengig av hvor stor andel av lånet som er nedskrevet eller fratrukket ansvarlig kapital, jf. EUs kapitalkravsforordning (575/2013, "CRR"), artikkel 127.
Etter nåværende regler kan kun nedskrivninger som foretaket selv har foretatt hensyntas i risikovektingen. Forordningen fastsetter at også nedskrivninger som er reflektert i salgsprisen kan hensyntas. Dette medfører at kjøper av misligholdte porteføljer under gitte forutsetninger kan anvende en risikovekt på 100 prosent.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres i norsk rett ved henvisning. Dette gjøres normalt i CRR/CRD IV-forskriften § 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Finanstilsynet har tidligere presisert at foretak som kjøper porteføljer av misligholdte lån, skal benytte en risikovekt på 150 prosent inntil foretaket selv har gjennomført nedskrivning på sin kostpris med minst 20 prosent. Forordningen vil endre denne praksisen og gi lempeligere kapitalkrav for foretak som kjøper porteføljer av misligholdte lån.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen medfører lettelser i kapitalkrav uten at dette gjenspeiler noen endring i risikoen de aktuelle foretakene er eksponert for.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Forordningen medfører lettelser i kapitalkrav uten at dette gjenspeiler noen endring i risikoen de aktuelle foretakene er eksponert for.
Status
Forordningen er trådt i kraft i EU og under behandling i EFTAs hurtigprosedyre.
Sammendrag av innhold
Forordningen innebærer endringer på risikovektingen av kjøpte porteføljer av misligholdte engasjementer, slik at tidligere nedskrivninger som er reflektert i salgsprisen kan hensyntas.
I beregningen av kapitalkrav for kredittrisiko etter standardmetoden skal misligholdte engasjementer ha en risikovekt på 100 eller 150 prosent avhengig av hvor stor andel av lånet som er nedskrevet eller fratrukket ansvarlig kapital, jf. EUs kapitalkravsforordning (575/2013, "CRR"), artikkel 127.
Etter nåværende regler kan kun nedskrivninger som foretaket selv har foretatt hensyntas i risikovektingen. Forordningen fastsetter at også nedskrivninger som er reflektert i salgsprisen kan hensyntas. Dette medfører at kjøper av misligholdte porteføljer under gitte forutsetninger kan anvende en risikovekt på 100 prosent.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres i norsk rett ved henvisning. Dette gjøres normalt i CRR/CRD IV-forskriften § 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Finanstilsynet har tidligere presisert at foretak som kjøper porteføljer av misligholdte lån, skal benytte en risikovekt på 150 prosent inntil foretaket selv har gjennomført nedskrivning på sin kostpris med minst 20 prosent. Forordningen vil endre denne praksisen og gi lempeligere kapitalkrav for foretak som kjøper porteføljer av misligholdte lån.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen medfører lettelser i kapitalkrav uten at dette gjenspeiler noen endring i risikoen de aktuelle foretakene er eksponert for.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Forordningen medfører lettelser i kapitalkrav uten at dette gjenspeiler noen endring i risikoen de aktuelle foretakene er eksponert for.
Status
Forordningen er trådt i kraft i EU og under behandling i EFTAs hurtigprosedyre.