Soliditetskrav til banker og verdipapirforetak: rapportering om kjernekapitalandel
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/200 av 15. februar 2016 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder med hensyn til offentliggjøring av uvektet kjernekapitalandel for institusjoner i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 575/2013
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/200 of 15 February 2016 laying down implementing technical standards with regard to disclosure of the leverage ratio for institutions, according to Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 6.1.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.2.2019)
Sammendrag av innhold
Det følger av CRR artikkel 451 (1) at institusjonene (banker m.fl.) skal offentliggjøre uvektet kapitalandel og informasjon om beregningen av denne fra 1. januar 2015. Den tekniske standarden gjelder standardiserte skjemaer som institusjonene skal benytte for å oppfylle dette kravet. De standardiserte skjemaene er i samsvar med definisjonen av uvektet kapitalandel gitt i forordningen ((EU) 2015/62) som ble vedtatt i oktober 2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil rettsakten gjennomføres i norsk rett ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Den tekniske standarden gjelder krav til finansforetakenes offentliggjøring av informasjon til markedet. Den tekniske standarden har ikke betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Forordningen gir utfyllende regler til kapitalkravregelverket for banker mv. (CRR). Det følger av CRR artikkel 451 (1) at institusjonene (banker m.fl.) skal offentliggjøre uvektet kapitalandel og informasjon om beregningen av denne fra 1. januar 2015. Den tekniske standarden gjelder standardiserte skjemaer som institusjonene skal benytte for å oppfylle dette kravet. De standardiserte skjemaene er i samsvar med definisjonen av uvektet kapitalandel gitt i forordningen ((EU) 2015/62) som ble vedtatt i oktober 2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil rettsakten gjennomføres i norsk rett ved henvisning i forskrift (inkorporasjon).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Den tekniske standarden gjelder krav til finansforetakenes offentliggjøring av informasjon til markedet. Den tekniske standarden har ikke betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Ved innlemmelse i EØS-avtalen er det behov for tekniske tilpasninger av dato for ikrafttredelse.
Status
Den tekniske standarden er vedtatt i EU som en kommisjonsforordning. Innlemmelse i EØS-avtalen er til vurdering.
Sammendrag av innhold
Det følger av CRR artikkel 451 (1) at institusjonene (banker m.fl.) skal offentliggjøre uvektet kapitalandel og informasjon om beregningen av denne fra 1. januar 2015. Den tekniske standarden gjelder standardiserte skjemaer som institusjonene skal benytte for å oppfylle dette kravet. De standardiserte skjemaene er i samsvar med definisjonen av uvektet kapitalandel gitt i forordningen ((EU) 2015/62) som ble vedtatt i oktober 2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil rettsakten gjennomføres i norsk rett ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Den tekniske standarden gjelder krav til finansforetakenes offentliggjøring av informasjon til markedet. Den tekniske standarden har ikke betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Forordningen gir utfyllende regler til kapitalkravregelverket for banker mv. (CRR). Det følger av CRR artikkel 451 (1) at institusjonene (banker m.fl.) skal offentliggjøre uvektet kapitalandel og informasjon om beregningen av denne fra 1. januar 2015. Den tekniske standarden gjelder standardiserte skjemaer som institusjonene skal benytte for å oppfylle dette kravet. De standardiserte skjemaene er i samsvar med definisjonen av uvektet kapitalandel gitt i forordningen ((EU) 2015/62) som ble vedtatt i oktober 2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil rettsakten gjennomføres i norsk rett ved henvisning i forskrift (inkorporasjon).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Den tekniske standarden gjelder krav til finansforetakenes offentliggjøring av informasjon til markedet. Den tekniske standarden har ikke betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Ved innlemmelse i EØS-avtalen er det behov for tekniske tilpasninger av dato for ikrafttredelse.
Status
Den tekniske standarden er vedtatt i EU som en kommisjonsforordning. Innlemmelse i EØS-avtalen er til vurdering.