Sortslisten for plantearter til jordbruksformål og omsetning av frø, såkorn og settepoteter: endringsbestemmmelser (1998a)
Rådsdirektiv 98/95/EF av 14. desember 1998 om endring med hensyn til konsolidering av det indre marked, genmodifiserte plantesorter og plantegenetiske ressurser, av direktiv 66/400/EØF, 66/401/EØF, 66/402/EØF, 66/403/EØF, 69/208/EØF, 70/457/EØF og 70/458/EØF om markedsføring av betefrø, frø fra fôrvekster, såkorn, settepoteter, frø fra oljevekster og fibervekster og grønnsakfrø og om den felles sortsliste for plantearter til jordbruksformål
Council Directive 98/95/EC of 14 December 1998 amending, in respect of the consolidation of the internal market, genetically modified plant varieties and plant genetic resources, Directives 66/400/EEC, 66/401/EEC, 66/402/EEC, 66/403/EEC, 69/208/EEC, 70/457/EEC and 70/458/EEC on the marketing of beet seed, fodder plant seed, cereal seed, seed potatoes, seed of oil and fibre plants and vegetable seed and on the common catalogue of varieties of agricultural plant species
EØS-komitebeslutning 6.12.2002 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Av årsakene nevnt nedenfor bør følgende direktiver om markedsføring av frø og formeringsmateriale endres:
- rådsdirektiv 66/400/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av betefrø,
- rådsdirektiv 66/401/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av frø fra fôrvekster,
- rådsdirektiv 66/402/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av såkorn,
- rådsdirektiv 66/403/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av settepoteter,
- rådsdirektiv 69/208/EØF av 30. juni 1969 om markedsføring av frø fra oljevekster og fibervekster,
- rådsdirektiv 70/457/EØF av 29. september 1970 om den felles sortsliste for plantearter til jordbruksformål,
- rådsdirektiv 70/458/EØF av 29. september 1970 om markedsføring av grønnsakfrø.
2) I forbindelse med konsolideringen av det indre marked er det nødvendig å endre eller oppheve visse bestemmelser i de nevnte direktivene for å fjerne alle faktiske eller potensielle handelshindringer som kan hindre fri omsetning av frø innenfor Fellesskapet. For dette formål bør enhver mulighet for at medlemsstatene ensidig kan fravike bestemmelsene i nevnte direktiv, utelates.
3) Av samme årsaker bør de nevnte direktivenes virkeområde utvides slik at de også omfatter produksjon av frø med henblikk på markedsføring.
4) Det bør etter nærmere angitte vilkår være mulig å markedsføre foredlet frø fra generasjonene før basisfrø og urenset frø.
5) Medlemsstater som anvender unntaksbestemmelsene som fortsatt er tillatt i henhold til nevnte direktiver, bør bistå hverandre administrativt med hensyn til kontroll. Anvendelsen av slike unntaksbestemmelser skal ikke berøre bestemmelsene i traktatens artikkel 7A.
6) Vilkårene som skal gjelde for at medlemsstatene kan tillate markedsføring av små mengder frø til forsøk, vitenskapelige formål eller utvalgsarbeid, bør fastsettes av Den faste komité for frø og formeringsmateriale innen jordbruk, hagebruk og skogbruk.
7) I visse tilfeller bør Den faste komité for frø og formeringsmateriale innen jordbruk, hagebruk og skogbruk fastsette om pakninger med basisfrø eller sertifisert frø skal være forsynt med leverandøretikett.
8) For visse frøsorter som omfattes av direktiv 66/401/EØF bør det være tillatt å sertifisere frø av 1. og 2. generasjon.
9) For visse frøsorter som omfattes av direktiv 66/402/EØF bør medlemsstatene tillates å begrense sertifisering av frø til frø av 1. generasjon.
10) Minimumsstørrelsen på settepoteter som kan markedsføres i henhold til direktiv 66/403/EØF bør endres, og det bør skapes rettslig grunnlag for en framtidig endring av minimumsstørrelsen på kvadratmasken som brukes til å måle størrelsen på settepoteter. Det bør innføres en bestemmelse om at settepoteter av plantehelsemessige årsaker skal holdes atskilt fra andre poteter.
11) Frø som omfattes av direktiv 70/457/EØF bør kunne markedsføres fritt innenfor Fellesskapet to måneder etter offentliggjøringen av den felles sortsliste.
12) Vilkårene for markedsføring av visse sorter som omfattes av direktiv 70/458/EØF bør fastsettes etter framgangsmåten i Den faste komité for frø og formeringsmateriale innen jordbruk, hagebruk og skogbruk. Med hensyn til samme direktiv bør bestemmelsene om fornyelse av offisiell godkjenning av visse sorter tilpasses for å unngå at den nåværende praksis med hensyn til merking av pakninger forstyrres.
13) Erfaringene har vist at det er nyttig å klargjøre og oppdatere visse bestemmelser i ovennevnte direktiver.
14) Som følge av den vitenskapelige og tekniske utvikling er det nå mulig å foredle sorter ved genmodifisering. Derfor bør medlemsstatene når de i henhold til direktiv 70/457/EØF og 70/458/EØF avgjør om de skal godkjenne genmodifiserte sorter som definert i rådsdirektiv 90/220/EØF av 23. april 1990 om utsetting i miljøet av genetisk modifiserte organismer, ta hensyn til eventuelle farer i forbindelse med utsetting av disse sortene i miljøet. Det bør dessuten skapes rettslig grunnlag for å fastsette vilkårene for markedsføring av slike genmodifiserte sorter.
15) Markedsføring av nye næringsmidler og nye næringsmiddelingredienser reguleres på fellesskapsnivå av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 258/97 av 27. januar 1997. Derfor bør medlemsstatene også ta hensyn til eventuelle farer når de fastsetter om de skal godkjenne sorter i henhold til direktiv 70/457/EØF og 70/458/EØF. Det bør dessuten skapes rettslig grunnlag for å ta hensyn til denne utviklingen.
16) På bakgrunn av den vitenskapelige og tekniske utvikling bør det skapes rettslig grunnlag for å fastsette vilkårene for markedsføring av kjemisk behandlet frø.
17) Det er av avgjørende betydning å sikre at plantegenetiske ressurser bevares. Det bør skapes rettslig grunnlag for dette formål, slik at det innenfor rammen av regelverket om handel med frø blir mulig, ved bruk in situ, å bevare sorter som er truet av genetisk erosjon.
18) Det bør skapes rettslig grunnlag for å fastsette vilkårene for markedsføring av frø egnet til økologisk produksjon.
19) For å lette innføringen av tiltakene fastsatt i dette direktiv bør det innføres visse overgangstiltak
1) Av årsakene nevnt nedenfor bør følgende direktiver om markedsføring av frø og formeringsmateriale endres:
- rådsdirektiv 66/400/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av betefrø,
- rådsdirektiv 66/401/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av frø fra fôrvekster,
- rådsdirektiv 66/402/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av såkorn,
- rådsdirektiv 66/403/EØF av 14. juni 1966 om markedsføring av settepoteter,
- rådsdirektiv 69/208/EØF av 30. juni 1969 om markedsføring av frø fra oljevekster og fibervekster,
- rådsdirektiv 70/457/EØF av 29. september 1970 om den felles sortsliste for plantearter til jordbruksformål,
- rådsdirektiv 70/458/EØF av 29. september 1970 om markedsføring av grønnsakfrø.
2) I forbindelse med konsolideringen av det indre marked er det nødvendig å endre eller oppheve visse bestemmelser i de nevnte direktivene for å fjerne alle faktiske eller potensielle handelshindringer som kan hindre fri omsetning av frø innenfor Fellesskapet. For dette formål bør enhver mulighet for at medlemsstatene ensidig kan fravike bestemmelsene i nevnte direktiv, utelates.
3) Av samme årsaker bør de nevnte direktivenes virkeområde utvides slik at de også omfatter produksjon av frø med henblikk på markedsføring.
4) Det bør etter nærmere angitte vilkår være mulig å markedsføre foredlet frø fra generasjonene før basisfrø og urenset frø.
5) Medlemsstater som anvender unntaksbestemmelsene som fortsatt er tillatt i henhold til nevnte direktiver, bør bistå hverandre administrativt med hensyn til kontroll. Anvendelsen av slike unntaksbestemmelser skal ikke berøre bestemmelsene i traktatens artikkel 7A.
6) Vilkårene som skal gjelde for at medlemsstatene kan tillate markedsføring av små mengder frø til forsøk, vitenskapelige formål eller utvalgsarbeid, bør fastsettes av Den faste komité for frø og formeringsmateriale innen jordbruk, hagebruk og skogbruk.
7) I visse tilfeller bør Den faste komité for frø og formeringsmateriale innen jordbruk, hagebruk og skogbruk fastsette om pakninger med basisfrø eller sertifisert frø skal være forsynt med leverandøretikett.
8) For visse frøsorter som omfattes av direktiv 66/401/EØF bør det være tillatt å sertifisere frø av 1. og 2. generasjon.
9) For visse frøsorter som omfattes av direktiv 66/402/EØF bør medlemsstatene tillates å begrense sertifisering av frø til frø av 1. generasjon.
10) Minimumsstørrelsen på settepoteter som kan markedsføres i henhold til direktiv 66/403/EØF bør endres, og det bør skapes rettslig grunnlag for en framtidig endring av minimumsstørrelsen på kvadratmasken som brukes til å måle størrelsen på settepoteter. Det bør innføres en bestemmelse om at settepoteter av plantehelsemessige årsaker skal holdes atskilt fra andre poteter.
11) Frø som omfattes av direktiv 70/457/EØF bør kunne markedsføres fritt innenfor Fellesskapet to måneder etter offentliggjøringen av den felles sortsliste.
12) Vilkårene for markedsføring av visse sorter som omfattes av direktiv 70/458/EØF bør fastsettes etter framgangsmåten i Den faste komité for frø og formeringsmateriale innen jordbruk, hagebruk og skogbruk. Med hensyn til samme direktiv bør bestemmelsene om fornyelse av offisiell godkjenning av visse sorter tilpasses for å unngå at den nåværende praksis med hensyn til merking av pakninger forstyrres.
13) Erfaringene har vist at det er nyttig å klargjøre og oppdatere visse bestemmelser i ovennevnte direktiver.
14) Som følge av den vitenskapelige og tekniske utvikling er det nå mulig å foredle sorter ved genmodifisering. Derfor bør medlemsstatene når de i henhold til direktiv 70/457/EØF og 70/458/EØF avgjør om de skal godkjenne genmodifiserte sorter som definert i rådsdirektiv 90/220/EØF av 23. april 1990 om utsetting i miljøet av genetisk modifiserte organismer, ta hensyn til eventuelle farer i forbindelse med utsetting av disse sortene i miljøet. Det bør dessuten skapes rettslig grunnlag for å fastsette vilkårene for markedsføring av slike genmodifiserte sorter.
15) Markedsføring av nye næringsmidler og nye næringsmiddelingredienser reguleres på fellesskapsnivå av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 258/97 av 27. januar 1997. Derfor bør medlemsstatene også ta hensyn til eventuelle farer når de fastsetter om de skal godkjenne sorter i henhold til direktiv 70/457/EØF og 70/458/EØF. Det bør dessuten skapes rettslig grunnlag for å ta hensyn til denne utviklingen.
16) På bakgrunn av den vitenskapelige og tekniske utvikling bør det skapes rettslig grunnlag for å fastsette vilkårene for markedsføring av kjemisk behandlet frø.
17) Det er av avgjørende betydning å sikre at plantegenetiske ressurser bevares. Det bør skapes rettslig grunnlag for dette formål, slik at det innenfor rammen av regelverket om handel med frø blir mulig, ved bruk in situ, å bevare sorter som er truet av genetisk erosjon.
18) Det bør skapes rettslig grunnlag for å fastsette vilkårene for markedsføring av frø egnet til økologisk produksjon.
19) For å lette innføringen av tiltakene fastsatt i dette direktiv bør det innføres visse overgangstiltak