Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2024/846 av 14. mars 2024 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/22/EF om minimumsvilkår for gjennomføring av forordning (EF) nr. 561/2006 og (EU) nr. 165/2014 og direktiv 2002/15/EF med hensyn til det sosiale området innen veitransport
Sosiale bestemmelser innen veitransport: oppdatert liste over overtredelser
EØS-notat offentliggjort 20.3.2025
Tidligere
- Utkast til direktiv lagt fram av Kommisjonen 29.11.2023 med tilbakemeldingsfrist 27.12.2023
- Utkast til delegert kommisjonsdirektiv sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 14.3.2024
- Kommisjonsdirektiv publisert i EU-tidende 31.5.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.3.2025)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2006/22/EC fastsetter minimumsbetingelser for gjennomføring av forordning (EF) 561/2006 (om kjøre- og hviletid) og (EU) 165/2014 (om fartsskriver) samt direktiv 2002/15/EF (om arbeidstid for sjåfører) med hensyn til sosiale bestemmelser innen veitransport. Direktivet inneholder bestemmelser om et risikoklassifiseringssystem, hvor virksomheter klassifiseres på bakgrunn av tidligere overtredelser. Overtredelsene rangeres etter alvorlighetsgrad. Virksomhetene blir tildelt en score basert på kontrollhistorikken, som brukes til å målrette kontrollinnsatsen, slik at virksomheter med høy risikoprofil, kontrolleres oftere.
Vedlegg III til direktiv 2006/22/EC inneholder en liste over overtredelser av forordning (EF) 561/2006 og forordning (EU) 165/2014 med tilhørende fastsatt alvorlighetsgrad.
Ved forordning (EU) 2020/1054, som inngikk i den sosiale delen av EUs mobilitetspakke, ble det innført nye bestemmelser i kjøre- og hviletidsforordningen og fartsskriverforordningen. Direktiv (EU) 2024/846 endrer vedlegg III til direktiv 2006/22/EF for å inkludere disse nye bestemmelsene i risikoklassifiseringssystemet.
Overtredelsene deles inn i fire kategorier:
- Minor infringement (MI)
- Serious infringement (SI)
- Very serious infringement (VSI)
- Most serious infringement (MSI)
Der kontrollmyndighetene i Norge avdekker brudd klassifisert som "VSI" og "MSI" blir forholdet anmeldt til politiet. Mange av overtredelsene som er rangert med "SI", kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr, mens ved MI-brudd gis det i praksis en muntlig advarsel på kontrollstedet.
Ved direktiv (EU) 2024/846 innføres én ny overtredelse i kategorien "MSI" (den alvorligste kategorien). Det gjelder brudd på forordning (EU) 165/2014 artikkel 3(1), (4), (4a) og artikkel 22 om kravet om å ha typegodkjent fartsskriver installert og tatt i bruk. Også før dette direktivet var overtredelse av plikten til å ha typegodkjent fartsskriver i kjøretøyet klassifisert som MSI. Nytt ved dette direktivet er at bestemmelser om plikten til å erstatte tidligere generasjoner av fartsskrivere med smarte fartsskrivere som nevnt i forordning 2020/1054, inkluderes i kategorien.
I direktiv (EU) 2024/846 er følgende nye overtredelser klassifisert som "VSI":
- Forordning (EF) 561/2006 artikkel 8 nr. 6b om kravet om en kompenserende hvile for to påfølgende reduserte ukentlige hvileperioder. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EF) 561/2006 artikkel 8 (8) om forbudet mot å ta ukentlig hvil på over 45 timer i kjøretøyet. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EF) 561/2006 artikkel 8 (8a) om transportforetakets plikt til å organisere arbeidet slik at førere, innenfor en periode på fire sammenhengende uker, kan returnere til arbeidsgiverens driftssenter der de vanligvis er stasjonert og den normale ukehvilen vanligvis begynner, i medlemsstaten der arbeidsgiveren er etablert, eller returnere til sitt bosted for å ta ut minst én normal ukehvil eller en ukehvil på mer enn 45 timer, som tas ut som kompensasjon for redusert ukehvil. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EU) 165/2014 artikkel 34 (6) om påkrevede opplysninger som ikke er ført på diagrammerket. Plikten til å påføre nasjonalitetsmerkene på diagramskiven ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EU) 165/2014 artikkel 36 om opplysninger som føreren skal medbringe, deriblant alle manuelle registreringer og utskrifter for inneværende dag og de foregående 56 dager. Kontrollperioden ble utvidet fra 28 dager til 56 dager ved forordning (EU) 2020/1054. Endringen trådte i kraft 31. desember 2024.
Videre er det fire nye brudd som klassifiseres som SI-brudd i henhold til direktiv (EU) 2024/846:
- Forordning (EF) 561/2006 artikkel 8(8) andre ledd om arbeidsgivers plikt til å dekke alle kostnader i forbindelse med innkvartering utenfor kjøretøyet. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EU) 165/2014 artikkel 34 (5) bokstav b) og v) om plikten til å bruke ferge/tog-symbolet i fartsskriveren. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EU) 165/2014 artikkel 34 (7) om plikten til å legge inn nasjonalitetsmerkene for landene der den daglige arbeidstiden begynte og sluttet, inn i den digitale fartsskriveren. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
- Forordning (EU) 165/2014 artikkel 34 (7) om plikten til å legge inn nasjonalitetsmerket for landet føreren kjører inn i etter å ha passert en medlemsstats grense, i begynnelsen av sin første stopp i den medlemsstaten. Bestemmelsen ble innført ved forordning (EU) 2020/1054.
Merknader
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringen av direktivet innebære behov for endring i forskrift om kjøre- og hviletid og fartsskriver for vegtransport i EØS av 2. juli 2007. Direktivet kan gjennomføres i norsk rett ved henvisningsmetoden.
Det vil vurderes nærmere hvorvidt det også bør gjøres endringer i sanksjonsregelverket. Noen av overtredelsene som i dag er klassifisert som «SI» sanksjoneres i dag med overtredelsesgebyr, jf. forskrift om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen. Enkelte av de nye SI-overtredelsene kan også være egnet for overtredelsesgebyr.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringen av direktivet innebærer et behov for oppdatering av Statens vegvesens interne systemer. Vadis, som er et dataverktøy utviklet til bruk ved utekontroll og for merkantil behandling av kontrollsaker, må oppdateres ved at de nye bestemmelsene får riktig klassifisering i henhold til dette nye direktivet. Risikoklassifiseringssystemet må også oppdateres. Statens vegvesen har opplyst at dette ikke vil kreve store ressurser og at dette vil kunne gjøres innenfor gjeldende budsjettrammer.
Direktivet antas ikke å medføre noen større økonomiske eller administrative konsekvenser for bransjen. Bestemmelsene som nevnes i direktivet er allerede innført i norsk rett, direktivet innfører bare en klassifisering av bruddene.
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen har vist til at transportnæringen er en næring med et internasjonalt preg, og at det å samkjøre alvorlighetsklassifiseringene på overtredelsene vil være viktig for å bygge opp om like konkurransehensyn innen transportbransjen i EU.
Vurdering
Direktivet innebærer at overtredelser av nye bestemmelser som fulgte av mobilitetspakken, inkluderes i oversikten i vedlegg III og inngår i risikoklassifiseringssystemet. Et velfungerende risikoklassifiseringssystem bidrar til mer målrettet, og dermed mer effektiv, kontrollvirksomhet, og det anses naturlig at også overtredelser av de nyeste bestemmelsene inkluderes i systemet.
Direktivet anses EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Direktivet ble vedtatt i EU 14. mars 2024, og trådte i kraft i EU 8. april 2024.