Standard for kunngjøringer om inngåelse av offentlige kontrakter
Kommisjonsforordning (EF) nr. 1150/2009 av 10. november 2009 om endring av forordning (EF) nr. 1564/2005 med hensyn til standardskjemaene for offentliggjøring av kunngjøringer innenfor rammen av framgangsmåtene ved tildeling av offentlige kontrakter i henhold til rådsdirektiv 89/665/EØF og 92/13/EØF
Commission Regulation (EC) No 1150/2009 of 10 November 2009 amending Regulation (EC) No 1564/2005 as regards the standard forms for the publication of notices in the framework of public procurement in accordance with Council Directives 89/665/EEC and 92/13/EEC
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.10.2011)
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjelder endring av forordning (EF) nr. 1564/2005 angående standardskjemaene til bruk ved kunngjøringer om inngåelse av offentlige kontrakter i henhold til direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF, som ble endret ved direktiv 2007/66/EF (håndhevelsesdirektivet).
Det endrede håndhevelsesdirektivet stiller blant annet krav om at en oppdragsgiver som foretar en ulovlig direkte anskaffelse, skal ilegges sanksjoner. Slike sanksjoner omfatter at kontrakten kjennes uten virkning eller avkortes, eller oppdragsgiver ilegges et overtredelsesgebyr.
Det endrede håndhevelsesdirektivet gir unntak fra adgangen til å ilegge oppdragsgiver slike sanksjoner, der oppdragsgiver på nærmere vilkår har foretatt en såkalt frivillig intensjonskunngjøring. Dette innebærer at oppdragsgiver kunngjør at han har til hensikt å tildele en kontrakt uten forutgående kunngjøring av konkurransen. Kontrakten vil da ikke etterfølgende kunne kjennes uten virkning, selv om det viser seg at det faktisk foreligger en ulovlig direkte anskaffelse. Den frivillige intensjonskunngjøring er en ny type kunngjøring, og det skal derfor innføres et nytt standardskjema.
I henhold til det endrede håndhevelsesdirektivet kan medlemsstatene også innføre visse frister for å reise sak med påstand om at en oppdragsgiver skal ilegges sanksjoner. Der oppdragsgiver har tildelt og inngått en kontrakt uten forutgående kunngjøring av konkurransen, er det således mulig å innføre en klagefrist som løper fra den etterfølgende kunngjøring av konkurranseresultatet. Denne kunngjøringen av konkurranseresultatet må inneholde en begrunnelse for beslutningen om å tildele kontrakten direkte. For å sikre full virkning av håndhevelsesdirektivet bør dette standardskjemaet derfor endres slik at oppdragsgiver kan skrive begrunnelsen, som omtales i direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF art. 2f, inn i kunngjøringen.
Status
Direktiv 2007/66/EF (det nye håndhevelsesdirektivet) ble innlemmet i EØS-avtalen samtidig som forordning (EF) nr. 1150/2009.
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjelder endring av forordning (EF) nr. 1564/2005 angående standardskjemaene til bruk ved kunngjøringer om inngåelse av offentlige kontrakter i henhold til direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF, som ble endret ved direktiv 2007/66/EF (håndhevelsesdirektivet).
Det endrede håndhevelsesdirektivet stiller blant annet krav om at en oppdragsgiver som foretar en ulovlig direkte anskaffelse, skal ilegges sanksjoner. Slike sanksjoner omfatter at kontrakten kjennes uten virkning eller avkortes, eller oppdragsgiver ilegges et overtredelsesgebyr.
Det endrede håndhevelsesdirektivet gir unntak fra adgangen til å ilegge oppdragsgiver slike sanksjoner, der oppdragsgiver på nærmere vilkår har foretatt en såkalt frivillig intensjonskunngjøring. Dette innebærer at oppdragsgiver kunngjør at han har til hensikt å tildele en kontrakt uten forutgående kunngjøring av konkurransen. Kontrakten vil da ikke etterfølgende kunne kjennes uten virkning, selv om det viser seg at det faktisk foreligger en ulovlig direkte anskaffelse. Den frivillige intensjonskunngjøring er en ny type kunngjøring, og det skal derfor innføres et nytt standardskjema.
I henhold til det endrede håndhevelsesdirektivet kan medlemsstatene også innføre visse frister for å reise sak med påstand om at en oppdragsgiver skal ilegges sanksjoner. Der oppdragsgiver har tildelt og inngått en kontrakt uten forutgående kunngjøring av konkurransen, er det således mulig å innføre en klagefrist som løper fra den etterfølgende kunngjøring av konkurranseresultatet. Denne kunngjøringen av konkurranseresultatet må inneholde en begrunnelse for beslutningen om å tildele kontrakten direkte. For å sikre full virkning av håndhevelsesdirektivet bør dette standardskjemaet derfor endres slik at oppdragsgiver kan skrive begrunnelsen, som omtales i direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF art. 2f, inn i kunngjøringen.
Status
Direktiv 2007/66/EF (det nye håndhevelsesdirektivet) ble innlemmet i EØS-avtalen samtidig som forordning (EF) nr. 1150/2009.