Synsfelt og vindusviskere for traktorer
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/2/EF av 15. januar 2008 om synsfelt og vindusviskere for jordbruks- og skogbrukstraktorer med hjul (kodifisert utgave)
Directive 2008/2/EC of the European Parliament and of the Council of 15 January 2008 on the field of vision and windscreen wipers for wheeled agricultural or forestry tractors (Codified version)
Norsk forskrift kunngjort 6.2.2009
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra EØS-notatet, sist oppdater 21.12.2009)
Sammendrag av innhold
Rådsdirektiv 74/347/EØF av 25. juni 1974 om synsfelt og vindusviskere til jordbruks- skogbrukstraktorer er blitt endret flere ganger. Direktiv 74/347/EØF er et av særdirektivene til direktiv 74/150/EØF, som er erstattet av rådsdirektiv 2003/37/EF av 26. mai 2003 som omhandler typegodkjenning av jordbruks- og skogbrukstraktorer m.m. For å klargjøre regelverket, samt av rasjonaliseringshensyn er direktiv 74/347/EØF med senere endringer kodifisert/samlet i direktiv 2008/2/EF. Det vil si at dette direktivet erstatter direktiv 74/347/EØF, direktiv 79/1073/EØF, direktiv 82/890/EØF og direktiv 97/54/EØF. Direktivet gjelder for traktorer med en maksimum hastighet på 40 km/t.
Status
Direktivet ble vedtatt i EU den 15. januar 2008.
Etter gjennomført høring er direktivet implementert i kjøretøyforskriften §§ 14-1 og 31-8.
Sammendrag av innhold
Rådsdirektiv 74/347/EØF av 25. juni 1974 om synsfelt og vindusviskere til jordbruks- skogbrukstraktorer er blitt endret flere ganger. Direktiv 74/347/EØF er et av særdirektivene til direktiv 74/150/EØF, som er erstattet av rådsdirektiv 2003/37/EF av 26. mai 2003 som omhandler typegodkjenning av jordbruks- og skogbrukstraktorer m.m. For å klargjøre regelverket, samt av rasjonaliseringshensyn er direktiv 74/347/EØF med senere endringer kodifisert/samlet i direktiv 2008/2/EF. Det vil si at dette direktivet erstatter direktiv 74/347/EØF, direktiv 79/1073/EØF, direktiv 82/890/EØF og direktiv 97/54/EØF. Direktivet gjelder for traktorer med en maksimum hastighet på 40 km/t.
Status
Direktivet ble vedtatt i EU den 15. januar 2008.
Etter gjennomført høring er direktivet implementert i kjøretøyforskriften §§ 14-1 og 31-8.