Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2477 av 30. august 2023 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2016/1629 med hensyn til klassifiseringen av innlands vannveier i Unionen og de tekniske minstekravene til farkoster
Tekniske forskrifter for fartøy på indre vannvei: endringsbestemmelser
EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 30.8.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.11.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 22.11.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.11.2023)
Sammendrag av innhold
Forslaget til forordning endrer vedlegg I og II i direktiv 2016/1629 om tekniske regler for fartøy på indre vannveier.
Direktiv 2016/1629 oppstiller krav om sertifikat for fartøy på indre vannveier. Fartøyets operasjonsområde er avgjørende for hvilke sertifikatkrav som er gjeldende, og de indre vannveiene i EU er del inn i fire operasjonelle soner. Vedlegg I til direktiv 2016/1629 inneholder en liste som angir hvilken sone de ulike indre vannveiene i EU er klassifisert som. Soneinndelingen gjøres av hvert enkelt medlemsland, og Frankrike og Tyskland har bedt kommisjonen om endring av vedlegg I som følge av slike nasjonale beslutninger. Endringen vil tre i kraft 20 dager etter publisering i OJ.
Direktiv 2016/1629 legger til grunn at skip som navigerer innlands vannveier skal følge europeisk standard for slike fartøy, ES-TRIN standard (Technical Requirements for Inland Navigations vessel). Det europeiske standardiseringsorganet CESNI har vedtatt en ny versjon av denne standarden, ES-TRIN standard 2023/1, og det er dermed behov for å endre vedlegg II i direktiv 2016/1629 slik at det der refereres til de oppdaterte tekniske kravene. Endringen vil tre i kraft 1. januar 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det er kun medlemsstater som har innlands vannveier som har plikt til å implementere EU-regelverk om slike vannveier i sin nasjonale lovgivning. I forbindelse med gjennomføring av direktiv 2016/1629 avklarte EFTAs overvåkingsorgan (ESA) at rettsakten i sin helhet ikke skal transformeres i stater som ikke har innlands vannveier, uavhengig av om disse statene har skip som seiler på nettverket av EU innlands vannveier eller ikke. Norge har ikke innlands vannveier, og skal følgelig ikke gjennomføre direktivet eller forslaget til forordning som utfyller direktivet. I tråd med langvarig praksis vil rettsakten derfor kunne innlemmes i EØS-avtalen uten at det får konsekvenser for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Endringsforordningen anses relevant og akseptabelt for innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Forslaget til forordning ble publisert i et EU-register den 7. september 2023. Forordning ble publisert i Official Journal 7.november 2023.