Tiltak for et bærekraftig jernbanemarked i lys av covid-19-pandemien: forlengelse av referanseperioden
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1036 av 29. juni 2022 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1429 med hensyn til forlengelse av referanseperioden
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1036 of 29 June 2022 amending Regulation (EU) 2020/1429 of the European Parliament and of the Council, as regards the extension of the reference period
Norsk forskrift kunngjort 8.11.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022)
Sammendrag av innhold
For å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for jernbaneforetak under covid-19-pandemien, ble forordning (EU) 2020/1429 fastsatt. Forordningen åpner for at medlemsstatene kan la infrastrukturforvaltere utsette, redusere eller ettergi avgifter for bruk av infrastrukturen. Opprinnelig gjaldt dette ut 2020, men forordning (EU) 2021/1061 og forordning (EU) 2022/312 forlenget denne perioden til 30. juni 2022. Forordningen som er omtalt her forlenger denne referanseperioden ytterligere til 31. desember 2022. Se omtale av forordning (EU) 2020/1429, (EU) 2021/1061 og (EU) 2022/312 i egne EØS-notater.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2020/1429 med endringer er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift fastsatt av Samferdselsdepartementet. Det vil være nødvendig å gjennomføre forordning (EU) 2022/1036 ved forskriftsendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge har vi hittill ikke funnet det nødvendig å åpne for at Bane NOR reduserer eller ettergir infrastrukturavgiftene som innkreves fra jernbaneforetak. Det er heller ikke ventet at det vil anses nødvendig i den utvidede referanseperioden. Forordningen vil derfor ikke få noen praktisk eller økonomisk betydning for aktører i Norge.
Vurdering
Forordningen forventes å ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for norske jernbaneaktører.
Den er EØS-relevant og akseptabel for Norge
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 29. juni 2022.
Rettsakten følger EFTAs hurtiprosedyre og har ikke vært behandlet i SU Transport.
Sammendrag av innhold
For å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for jernbaneforetak under covid-19-pandemien, ble forordning (EU) 2020/1429 fastsatt. Forordningen åpner for at medlemsstatene kan la infrastrukturforvaltere utsette, redusere eller ettergi avgifter for bruk av infrastrukturen. Opprinnelig gjaldt dette ut 2020, men forordning (EU) 2021/1061 og forordning (EU) 2022/312 forlenget denne perioden til 30. juni 2022. Forordningen som er omtalt her forlenger denne referanseperioden ytterligere til 31. desember 2022. Se omtale av forordning (EU) 2020/1429, (EU) 2021/1061 og (EU) 2022/312 i egne EØS-notater.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2020/1429 med endringer er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift fastsatt av Samferdselsdepartementet. Det vil være nødvendig å gjennomføre forordning (EU) 2022/1036 ved forskriftsendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge har vi hittill ikke funnet det nødvendig å åpne for at Bane NOR reduserer eller ettergir infrastrukturavgiftene som innkreves fra jernbaneforetak. Det er heller ikke ventet at det vil anses nødvendig i den utvidede referanseperioden. Forordningen vil derfor ikke få noen praktisk eller økonomisk betydning for aktører i Norge.
Vurdering
Forordningen forventes å ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for norske jernbaneaktører.
Den er EØS-relevant og akseptabel for Norge
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 29. juni 2022.
Rettsakten følger EFTAs hurtiprosedyre og har ikke vært behandlet i SU Transport.