Tiltak mot luftforurensning forårsaket av utslipp fra motorvogner
Kommisjonsdirektiv 89/491/EØF av 17. juli 1989 om tilpasning til den tekniske utvikling av rådsdirektiv 70/157/EØF, 70/220/EØF, 72/245/EØF, 72/306/EØF, 80/1268/EØF og 80/1269/EØF på området motorvogner
Commission Directive 89/491/EEC of 17 July 1989 adapting to technical progress Council Directives 70/157/EEC, 70/220/EEC, 72/245/EEC, 72/306/EEC, 80/1268/EEC and 80/1269/EEC relating to motor vehicles
Del av EØS-avtalen fra ikrafttredelsen av avtalen 1.1.1994
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsdirektivet, norsk utgave)
Det er viktig å vedta tiltak med sikte på en gradvis opprettelse av det indre marked over et tidsrom som utløper 31. desember 1992. Det indre marked skal omfatte et område uten indre grenser der fritt varebytte og fri bevegelighet for personer, tjenester og kapital er sikret.
Det europeiske fellesskaps første handlingsprogram for vern av miljøet, godkjent av Rådet 22. november 1973, krevde at det tas hensyn til de siste vitenskapelige fremskritt i bekjempelse av luftforurensning forårsaket av avgasser sluppet ut fra motorvogner og at tidligere vedtatte direktiver skulle endres tilsvarende.
Det tredje handlingsprogrammet fastsetter at det gjøres ytterligere anstrengelser for å redusere det nåværende utslippsnivået for forurensende stoffer fra motorvogner betraktelig.
Direktiv 70/220/EØF, sist endret ved direktiv 89/491/EØF, fastsetter grenseverdiene for utslipp av karbonmonoksider og uforbrente hydrokarboner fra slike motorer. Disse grensverdiene ble først redusert ved direktiv 74/290/EØF og utfylt i henhold til direktiv 77/102/EØF med grenseverdier for tillatte utslipp av nitrogenoksider. Grenseverdiene for disse tre forurensende stoffene ble gradvis redusert ved direktiv 78/665/EØF, 83/351/EØF og 88/76/EØF, grenseverdier for utslipp av forurensende partikler fra dieselmotorer ble innført ved direktiv 88/436/EØF og strengere europeiske standarder for biler med et slagvolum på under 1400 cm³ ved direktiv 89/458/EØF.
Det arbeidet som er utført av Kommisjonen på denne sektoren, har vist at Fellesskapet har tilgjengelig, eller for tiden er i ferd med å utvikle, teknologier som gir mulighet for en drastisk reduksjon av de aktuelle grenseverdiene for alle motorstørrelser.
Siden det ved direktiv 89/458/EØF er fastsatt strengere utslippsstandarder for biler som har et slagvolum på under 1400 cm³, er det nå nødvendig i henhold til artikkel 5 i dette direktiv å bringe grenseverdiene for utslipp fra biler med et slagvolum på 1400 cm³ eller mer på linje med disse standardene på de samme ikrafttredelsesdagene og på grunnlag av en forbedret europeisk prøvemetode, herunder en prøvesekvens for landeveiskjøring.
Det synes hensiktsmessig samtidig å fastsette krav med hensyn til fordampning av drivstoff og utslippstilknyttede kjøretøydelers holdbarhet samt i henhold til artikkel 4 i direktiv 88/436/EØF å innføre annet trinn når det gjelder standardene for utslipp av forurensende partikler fra biler utstyrt med diselmotorer, slik at kravene i Det europeiske fellesskap når det gjelder utslipp av luftforurensende stoffer fra personbiler konsolideres. Holdbarhetsprøven bør være basert på 80000 kjørte kilometer og bør utføres etter en fremgangsmåte som omfatter kjøretøyer som er faktisk kjørt på en testbane eller et rulledynamometer.
For at det europeiske miljøet skal kunne høste størst mulig fordel av disse bestemmelsene og samtidig som markedets enhet sikres, synes det nødvendig å gjennomføre strengere europeiske standarder basert på total harmonisering.
Ved fastsettelsen av de nye standardene og prøvemetode er det viktig å ta hensyn til den fremtidige utvikling på området trafikk i Det europeiske fellesskap. Gjennomføringen av det indre marked vil sannsynligvis føre til en økning i antallet registreringer av kjøretøyer, og dette vil medføre en økning i utslipp av forurensende stoffer.
Med henblikk på den viktige rollen som utslipp av forurensende stoffer fra motorvogner spiller samt på deres bidrag til gassene som er ansvarlig for drivhuseffekten, er det nødvendig å stabilisere deres utslipp av CO₂ og deretter redusere utslippene på linje med vedtaket til administrasjonsrådet for De forente nasjoners miljøprogram (UNEP) av 24. mai 1989, særlig nr. 11 bokstav d).
Kommisjonen skal fremlegge et forslag til et direktiv om tiltak for å redusere fordampningstap på hvert trinn i prosessen med lagring og distribuering av motordrivstoffer.
Det er også et akutt behov for en betydelig forbedring av kvaliteten ved bensinstasjoner.
Innføringen av strengere standarder vil også kunne skje hurtigere dersom medlemsstatene innfører en ordning som oppmuntrer eiere av nye kjøretøyer til få sine gamle kjøretøyer opphogd eller, i den utstrekning det er mulig, brakt i samsvar med standardene.
Det er ønskelig at medlemsstatene treffer tiltak for å sikre at eldre kjøretøyer blir utstyrt med eksosrenseinnretninger.
Den miljømessige virkningen av strengere standarder vil øke betraktelig i omfang og hurtighet dersom medlemsstatene etter 31. desember 1992 gir avgiftsmessige lettelser til eiere av kjøretøyer i drift som allerede har utstyr som sikrer at standardene omhandlet i dette direktiv oppfylles, eller som får slikt utstyr installert.
Den vedvarende økningen i forurensning av miljøet forårsaket av den hurtige økningen av trafikken i Fellesskapet nødvendiggjør ikke bare at det vedtas grenseverdier og strengere standarder, men også at det utvikles alternative fremdriftssystemer og transportkonsepter. Fellesskapet bør treffe tiltak for å yte økonomisk støtte til forskning og utvikling når det gjelder alternative transportkonsepter, fremdriftssystemer og drivstoffer, idet det tas hensyn til kravene om miljømessig forenelighet.
Derfor skal Rådet for å maksimere virkningen av standardene fastsatt i dette direktiv innen 31. desember 1992, etter et forslag fra Kommisjonen og med kvalifisert flertall treffe beslutning om tiltak med sikte på:
- å begrense CO₂-utslipp ,
- å tilpasse utslippstandardene (og deres tilknyttede prøver) for kjøretøyer som ikke er omfattet av dette direktiv, herunder alle kommersielle kjøretøyer,
- å fastsette regulære kontroller og fremgangsmåter for erstatning, reparasjon og vedlikehold av utstyret montert for å oppfylle de fastsatte verdiene,
- å gjennomføre et forsknings- og utviklingsprogram for å fremme markedsføringen av rene kjøretøyer og drivstoffer
Det er viktig å vedta tiltak med sikte på en gradvis opprettelse av det indre marked over et tidsrom som utløper 31. desember 1992. Det indre marked skal omfatte et område uten indre grenser der fritt varebytte og fri bevegelighet for personer, tjenester og kapital er sikret.
Det europeiske fellesskaps første handlingsprogram for vern av miljøet, godkjent av Rådet 22. november 1973, krevde at det tas hensyn til de siste vitenskapelige fremskritt i bekjempelse av luftforurensning forårsaket av avgasser sluppet ut fra motorvogner og at tidligere vedtatte direktiver skulle endres tilsvarende.
Det tredje handlingsprogrammet fastsetter at det gjøres ytterligere anstrengelser for å redusere det nåværende utslippsnivået for forurensende stoffer fra motorvogner betraktelig.
Direktiv 70/220/EØF, sist endret ved direktiv 89/491/EØF, fastsetter grenseverdiene for utslipp av karbonmonoksider og uforbrente hydrokarboner fra slike motorer. Disse grensverdiene ble først redusert ved direktiv 74/290/EØF og utfylt i henhold til direktiv 77/102/EØF med grenseverdier for tillatte utslipp av nitrogenoksider. Grenseverdiene for disse tre forurensende stoffene ble gradvis redusert ved direktiv 78/665/EØF, 83/351/EØF og 88/76/EØF, grenseverdier for utslipp av forurensende partikler fra dieselmotorer ble innført ved direktiv 88/436/EØF og strengere europeiske standarder for biler med et slagvolum på under 1400 cm³ ved direktiv 89/458/EØF.
Det arbeidet som er utført av Kommisjonen på denne sektoren, har vist at Fellesskapet har tilgjengelig, eller for tiden er i ferd med å utvikle, teknologier som gir mulighet for en drastisk reduksjon av de aktuelle grenseverdiene for alle motorstørrelser.
Siden det ved direktiv 89/458/EØF er fastsatt strengere utslippsstandarder for biler som har et slagvolum på under 1400 cm³, er det nå nødvendig i henhold til artikkel 5 i dette direktiv å bringe grenseverdiene for utslipp fra biler med et slagvolum på 1400 cm³ eller mer på linje med disse standardene på de samme ikrafttredelsesdagene og på grunnlag av en forbedret europeisk prøvemetode, herunder en prøvesekvens for landeveiskjøring.
Det synes hensiktsmessig samtidig å fastsette krav med hensyn til fordampning av drivstoff og utslippstilknyttede kjøretøydelers holdbarhet samt i henhold til artikkel 4 i direktiv 88/436/EØF å innføre annet trinn når det gjelder standardene for utslipp av forurensende partikler fra biler utstyrt med diselmotorer, slik at kravene i Det europeiske fellesskap når det gjelder utslipp av luftforurensende stoffer fra personbiler konsolideres. Holdbarhetsprøven bør være basert på 80000 kjørte kilometer og bør utføres etter en fremgangsmåte som omfatter kjøretøyer som er faktisk kjørt på en testbane eller et rulledynamometer.
For at det europeiske miljøet skal kunne høste størst mulig fordel av disse bestemmelsene og samtidig som markedets enhet sikres, synes det nødvendig å gjennomføre strengere europeiske standarder basert på total harmonisering.
Ved fastsettelsen av de nye standardene og prøvemetode er det viktig å ta hensyn til den fremtidige utvikling på området trafikk i Det europeiske fellesskap. Gjennomføringen av det indre marked vil sannsynligvis føre til en økning i antallet registreringer av kjøretøyer, og dette vil medføre en økning i utslipp av forurensende stoffer.
Med henblikk på den viktige rollen som utslipp av forurensende stoffer fra motorvogner spiller samt på deres bidrag til gassene som er ansvarlig for drivhuseffekten, er det nødvendig å stabilisere deres utslipp av CO₂ og deretter redusere utslippene på linje med vedtaket til administrasjonsrådet for De forente nasjoners miljøprogram (UNEP) av 24. mai 1989, særlig nr. 11 bokstav d).
Kommisjonen skal fremlegge et forslag til et direktiv om tiltak for å redusere fordampningstap på hvert trinn i prosessen med lagring og distribuering av motordrivstoffer.
Det er også et akutt behov for en betydelig forbedring av kvaliteten ved bensinstasjoner.
Innføringen av strengere standarder vil også kunne skje hurtigere dersom medlemsstatene innfører en ordning som oppmuntrer eiere av nye kjøretøyer til få sine gamle kjøretøyer opphogd eller, i den utstrekning det er mulig, brakt i samsvar med standardene.
Det er ønskelig at medlemsstatene treffer tiltak for å sikre at eldre kjøretøyer blir utstyrt med eksosrenseinnretninger.
Den miljømessige virkningen av strengere standarder vil øke betraktelig i omfang og hurtighet dersom medlemsstatene etter 31. desember 1992 gir avgiftsmessige lettelser til eiere av kjøretøyer i drift som allerede har utstyr som sikrer at standardene omhandlet i dette direktiv oppfylles, eller som får slikt utstyr installert.
Den vedvarende økningen i forurensning av miljøet forårsaket av den hurtige økningen av trafikken i Fellesskapet nødvendiggjør ikke bare at det vedtas grenseverdier og strengere standarder, men også at det utvikles alternative fremdriftssystemer og transportkonsepter. Fellesskapet bør treffe tiltak for å yte økonomisk støtte til forskning og utvikling når det gjelder alternative transportkonsepter, fremdriftssystemer og drivstoffer, idet det tas hensyn til kravene om miljømessig forenelighet.
Derfor skal Rådet for å maksimere virkningen av standardene fastsatt i dette direktiv innen 31. desember 1992, etter et forslag fra Kommisjonen og med kvalifisert flertall treffe beslutning om tiltak med sikte på:
- å begrense CO₂-utslipp ,
- å tilpasse utslippstandardene (og deres tilknyttede prøver) for kjøretøyer som ikke er omfattet av dette direktiv, herunder alle kommersielle kjøretøyer,
- å fastsette regulære kontroller og fremgangsmåter for erstatning, reparasjon og vedlikehold av utstyret montert for å oppfylle de fastsatte verdiene,
- å gjennomføre et forsknings- og utviklingsprogram for å fremme markedsføringen av rene kjøretøyer og drivstoffer