Tobakksdirektivet: utfyllende bestemmelser om sporbarhetssystemer for tobakksvarer
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/573 av 15. desember 2017 om sentrale elementer i avtaler om datalagring som skal inngås som en del av et sporingssystem for tobakksvarer
Commission Delegated Regulation (EU) 2018/573 of 15 December 2017 on key elements of data storage contracts to be concluded as part of a traceability system for tobacco products
EØS-komitebeslutning 4.2.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.1.2022)
Sammendrag av innhold
Tobakksdirektivet art. 15 fastsetter at det skal etableres et et felles system for sporing av tobakksvarer. Som en del av sporingssystemet, plikter produsenter og importører å inngå avtaler med en uavhengig tredjepart med det formål å administrere datalagringsanlegget for alle relevante data, jf. art. 15(8). Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/573 oppstiller regler om hvilke sentrale elementer som skal inngå i slike avtaler om datalagring.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører behov for forskriftsendring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører økonomiske konsekvenser både for industrien og for myndighetene, jf. også Prop. 75 L (2017-2018) og ny § 16e om krav til datalagring hos uavhengig tredjepart i tobakksskadeloven (ikke trådt i kraft). Helsedirektoratets kostnader vil finansieres ved en sektoravgift.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten vil innlemmes i EØS-avtalen i EØS-komiteens møte 4. februar 2022, og trer i kraft når grunndirektiv 2014/40/EU trer i kraft i Norge.
Sammendrag av innhold
Tobakksdirektivet art. 15 fastsetter at det skal etableres et et felles system for sporing av tobakksvarer. Som en del av sporingssystemet, plikter produsenter og importører å inngå avtaler med en uavhengig tredjepart med det formål å administrere datalagringsanlegget for alle relevante data, jf. art. 15(8). Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/573 oppstiller regler om hvilke sentrale elementer som skal inngå i slike avtaler om datalagring.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører behov for forskriftsendring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører økonomiske konsekvenser både for industrien og for myndighetene, jf. også Prop. 75 L (2017-2018) og ny § 16e om krav til datalagring hos uavhengig tredjepart i tobakksskadeloven (ikke trådt i kraft). Helsedirektoratets kostnader vil finansieres ved en sektoravgift.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten vil innlemmes i EØS-avtalen i EØS-komiteens møte 4. februar 2022, og trer i kraft når grunndirektiv 2014/40/EU trer i kraft i Norge.