Trafikktelematikk for persontrafikk i det europeiske jernbanesystem: endringsbestemmelser
Kommisjonsforordning (EU) 2015/302 av 25. februar 2015 som endrer forordning (EU) nr. 454/2011 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne for delsystemet telematikkapplikasjoner for passasjertransport i det transeuropeiske jernbanesystemet
Commission Regulation (EU) 2015/302 of 25 February 2015 amending Regulation (EU) No 454/2011 on the technical specification for interoperability relating to the subsystem ‘telematics applications for passenger services’ of the trans-European rail system
Norsk forskrift kunngjort 2.10.2015
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.10.2015)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen endrer forordning (EU) nr. 454/2011 om telematikkapplikasjoner (publikumsinformasjon, trafikkinformasjon, billettsalg mm.) for passasjertransport i det transeuropeiske jernbanesystemet.
Kommisjonsforordningens endringer omhandler oppdateringer av tekniske dokumenter i vedlegg III i forordning (EU) nr. 454/2011. På denne bakgrunn erstattes vedlegg III i forordning (EU) nr. 454/2011 av vedlegget til forordning (EU) nr. 302/2015
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er tatt inn i norsk rett gjennom forskrift av 28. september 2015 nr. 1132 om endring i forskrift om gjennomføring av forordning om telematikkapplikasjoner for passasjertransport i det transeuropeiske jernbanesystemet (TAP-forskriften) av 1. oktober 2012 nr. 954. Forskriftsendringen er foretatt med hjemmel i forskrift 16. juni 2010 nr. 820 om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften) § 3 sjette ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene medfører ikke særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Jernbaneverket har ansvaret for å utvikle telematikkapplikasjonene i Norge, og har opplyst at man ikke ser noen vesentlige endringer i forordningen som endrer forutsetningene for Norge til å gjennomføre TSI - TAP. Jernbaneverket er nasjonal kontaktpunkt for TSI - TAP.
Vurdering
Forordningen har ikke særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen endrer forordning (EU) nr. 454/2011 om telematikkapplikasjoner (publikumsinformasjon, trafikkinformasjon, billettsalg mm.) for passasjertransport i det transeuropeiske jernbanesystemet.
Kommisjonsforordningens endringer omhandler oppdateringer av tekniske dokumenter i vedlegg III i forordning (EU) nr. 454/2011. På denne bakgrunn erstattes vedlegg III i forordning (EU) nr. 454/2011 av vedlegget til forordning (EU) nr. 302/2015
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er tatt inn i norsk rett gjennom forskrift av 28. september 2015 nr. 1132 om endring i forskrift om gjennomføring av forordning om telematikkapplikasjoner for passasjertransport i det transeuropeiske jernbanesystemet (TAP-forskriften) av 1. oktober 2012 nr. 954. Forskriftsendringen er foretatt med hjemmel i forskrift 16. juni 2010 nr. 820 om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften) § 3 sjette ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene medfører ikke særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Jernbaneverket har ansvaret for å utvikle telematikkapplikasjonene i Norge, og har opplyst at man ikke ser noen vesentlige endringer i forordningen som endrer forutsetningene for Norge til å gjennomføre TSI - TAP. Jernbaneverket er nasjonal kontaktpunkt for TSI - TAP.
Vurdering
Forordningen har ikke særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.