Kommisjonsforordning (EU) nr. 555/2013 av 14. juni 2013 om endring av forordning (EU) nr. 142/2011 om transitt av visse animalske biprodukter fra Bosnia-Hercegovina
Transitt av visse animalsk biprodukter og avledede produkter fra Bosnia-Hercegovina
Commission Regulation (EU) No 555/2013 of 14 June 2013 amending Regulation (EU) No 142/2011 as regards the transit of certain animal by-products from Bosnia and Herzegovina
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.11.2015)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EU) nr. 142/2011, som gjennomfører forordning (EF) nr. 1069/2009 om animalske biprodukter som ikke er beregnet til konsum. Vedtak 2009/821/EF, vedlegg 1, inneholder en liste over godkjente veterinære grensekontrollstasjoner i EU. Animalske biprodukter eller avledede produkter, som skal eksporteres skal passere en grensekontrollstasjon. Eksport fra Bosnia og Herzegovina til tredjestater foregår mest rasjonelt, over kroatiske havner, da de ikke har egen kystlinje. At Kroatia er blitt EU-medlem endrer dagens situasjon. Animalske biprodukter som eksporteres fra Bosnia og Herzegovina er å betrakte som transittvarer i Kroatia (EU), og det er mest hensiktsmessig at de kontrollers ved grensekontrollstasjonene Nova Sela og/eller Ploce i Kroatia. Det vil bl.a. kreves at forsendelsen skal være forseglet med et segl med løpenummer, følgedokumentene skal være stemplet "Only for transit to third countries via the EU" av myndighetene i Kroatia som har ansvar for grensekontrollstasjonen, og at lossing og lagring der ikke er tillatt. Videre skal myndighetene i Kroatia kontrollere at det er samsvar mellom antall kolli og kvantum produkt som kom inn som det som eksporteres.
I forordning (EU) nr. 142/2011, i en ny artikkel 29 a, er detaljene som er nevnt ovenfor tatt inn. Rettsakten er vedtatt i samsvar med vedtak i den faste komité for næringsmiddelkjeden og og dyrehelse, og hverken Europaparlamentet eller Rådet hadde motforestillinger.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten får ingen rettslige konsekvenser for Norge, da den bare gjelder for Kroatia, Bosnia og Herzegovina og andre tredjestater. Norge anses ikke som tredjestat. Når den norske biproduktforskriften er fastsatt, må den nye artikkel 29 a Spesielle krav ved transitt av animalske biprodukter gjennom Kroatia fra Bosnia og Herzegovina og til tredjestater, implementeres på vanlig måte.
Økonomiske og adminstrative konsekvenser
Rettsakten vil hverken få konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet eller norsk virksomheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert i Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vil medføre en tilføyelse i norsk regelverk for animalske biprodukter, da en endring som bare angår Kroatia, Bosnia og Herzegovina må implementeres. Den får imidlertid ingen praktiske konsekvenser.
Mattilsynet anser rettsakten EØS-relevant og akseptabel (Forutsetter Kroatias medlemskap i EØS).
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EU) nr. 142/2011, som gjennomfører forordning (EF) nr. 1069/2009 om animalske biprodukter som ikke er beregnet til konsum. Vedtak 2009/821/EF, vedlegg 1, inneholder en liste over godkjente veterinære grensekontrollstasjoner i EU. Animalske biprodukter eller avledede produkter, som skal eksporteres skal passere en grensekontrollstasjon. Eksport fra Bosnia og Herzegovina til tredjestater foregår mest rasjonelt, over kroatiske havner, da de ikke har egen kystlinje. At Kroatia er blitt EU-medlem endrer dagens situasjon. Animalske biprodukter som eksporteres fra Bosnia og Herzegovina er å betrakte som transittvarer i Kroatia (EU), og det er mest hensiktsmessig at de kontrollers ved grensekontrollstasjonene Nova Sela og/eller Ploce i Kroatia. Det vil bl.a. kreves at forsendelsen skal være forseglet med et segl med løpenummer, følgedokumentene skal være stemplet "Only for transit to third countries via the EU" av myndighetene i Kroatia som har ansvar for grensekontrollstasjonen, og at lossing og lagring der ikke er tillatt. Videre skal myndighetene i Kroatia kontrollere at det er samsvar mellom antall kolli og kvantum produkt som kom inn som det som eksporteres.
I forordning (EU) nr. 142/2011, i en ny artikkel 29 a, er detaljene som er nevnt ovenfor tatt inn. Rettsakten er vedtatt i samsvar med vedtak i den faste komité for næringsmiddelkjeden og og dyrehelse, og hverken Europaparlamentet eller Rådet hadde motforestillinger.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten får ingen rettslige konsekvenser for Norge, da den bare gjelder for Kroatia, Bosnia og Herzegovina og andre tredjestater. Norge anses ikke som tredjestat. Når den norske biproduktforskriften er fastsatt, må den nye artikkel 29 a Spesielle krav ved transitt av animalske biprodukter gjennom Kroatia fra Bosnia og Herzegovina og til tredjestater, implementeres på vanlig måte.
Økonomiske og adminstrative konsekvenser
Rettsakten vil hverken få konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet eller norsk virksomheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert i Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vil medføre en tilføyelse i norsk regelverk for animalske biprodukter, da en endring som bare angår Kroatia, Bosnia og Herzegovina må implementeres. Den får imidlertid ingen praktiske konsekvenser.
Mattilsynet anser rettsakten EØS-relevant og akseptabel (Forutsetter Kroatias medlemskap i EØS).
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er innlemmet i EØS-avtalen.