Transport av farlig gods til vitenskapelige og tekniske formål
Kommisjonsdirektiv (EU) 2016/2309 av 16. desember 2016 om den fjerde tilpasning til vitenskapelige og tekniske fremskritt av vedleggene til europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF om innenlands transport av farlig gods
Commission Directive (EU) 2016/2309 of 16 December 2016 adapting for the fourth time the Annexes to Directive 2008/68/EC of the European Parliament and of the Council on the inland transport of dangerous goods to scientific and technical progress
Norsk forskrift kunngjort 17.10.2017
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2017)
Sammendrag av innhold
Bilag I, del I.1, bilag II, del II.1, og bilag III, del III.1, til direktiv 2008/68/EF henviser til bestemmelsene i internasjonale avtaler om innenlands transport av farlig gods på vei og jernbane, som definert i direktivets artikkel 2. Bestemmelserne i disse internasjonale avtalene ajourføres annethvert år. Som en følge av dette, får det reviderte regelverket anvendelse fra 1. januar 2017 med en overgangsperiode frem til 30. juni 2017.
I Bilag I, del I.1, bilag II, del II.1, og bilag III, del III.1, til direktiv 2008/68/EF gjøres det derfor en henvisning til dette nye reviderte regelverket - ADR/RID 2017.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den europeiske avtalen om internasjonal vegtransport av farlig gods (ADR) er tiltrådt av Norge. Artikkel 3 i denne avtalen gjør vedleggene A og B automatisk til en del av avtalen. Konvensjonen om internasjonal transport med jernbane (COTIF), som Norge har tiltrådt i 1985 ved medlemsskapet i Intergovernmental Organization for International Carriage by Rail (OTIF), gjør tilsvarende i artikkel 6 § 2, vedlegg C til avtalen, det internasjonale reglement for transport av farlig gods på jernbane (RID) til en del av avtalen. Europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF av 24. september 2008 om innenlands transport av farlig gods, innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2009, inntar ADR og COTIF i fellesskapsretten. ADR vedlegg A og B og RID er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods, jf. forskriften § 2, og fremkommer som vedlegg til forskriften. Disse vedleggene må endres annethvert år i tråd med endringene i ADR/RID.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsaken er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Rettsakten er relevant og akseptabel
Sammendrag av innhold
Bilag I, del I.1, bilag II, del II.1, og bilag III, del III.1, til direktiv 2008/68/EF henviser til bestemmelsene i internasjonale avtaler om innenlands transport av farlig gods på vei og jernbane, som definert i direktivets artikkel 2. Bestemmelserne i disse internasjonale avtalene ajourføres annethvert år. Som en følge av dette, får det reviderte regelverket anvendelse fra 1. januar 2017 med en overgangsperiode frem til 30. juni 2017.
I Bilag I, del I.1, bilag II, del II.1, og bilag III, del III.1, til direktiv 2008/68/EF gjøres det derfor en henvisning til dette nye reviderte regelverket - ADR/RID 2017.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den europeiske avtalen om internasjonal vegtransport av farlig gods (ADR) er tiltrådt av Norge. Artikkel 3 i denne avtalen gjør vedleggene A og B automatisk til en del av avtalen. Konvensjonen om internasjonal transport med jernbane (COTIF), som Norge har tiltrådt i 1985 ved medlemsskapet i Intergovernmental Organization for International Carriage by Rail (OTIF), gjør tilsvarende i artikkel 6 § 2, vedlegg C til avtalen, det internasjonale reglement for transport av farlig gods på jernbane (RID) til en del av avtalen. Europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF av 24. september 2008 om innenlands transport av farlig gods, innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2009, inntar ADR og COTIF i fellesskapsretten. ADR vedlegg A og B og RID er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods, jf. forskriften § 2, og fremkommer som vedlegg til forskriften. Disse vedleggene må endres annethvert år i tråd med endringene i ADR/RID.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsaken er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Rettsakten er relevant og akseptabel