Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2028 av 22. juli 2024 om endring av vedlegg V og XIV til gjennomføringsforordning (EU) 2021/404 med hensyn til oppføringen av Canada og De forente stater i lister over tredjestater, territorier eller soner av disse fra hvilke det er tillatt å importere forsendelser av fjørfe og avlsmateriale fra fjørfe, og av ferskt kjøtt av fjørfe og fuglevilt
Tredjelandslisten for innførsel av dyr, avlsmateriale og animalske produkter: endringsbestemmelser om Canada og USA
EØS-notat offentliggjort 20.8.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 23.7.2024
- Norsk forskrift kunngjort 8.8.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.8.2024)
Sammendrag av innhold
Dyrehelseforordning (EU) 2016/429 gir blant annet bestemmelser om dyrehelsekrav ved import av dyr, avlsmateriale og animalske produkter (forsendelser) fra tredjeland til EØS. Utfyllende bestemmelser om dyrehelsekrav ved import av slike forsendelser er gitt i forordning (EU) 2020/692. Ett av kravene er at forsendelsen må komme fra et tredjeland som er listeført i forordning (EU) 2021/404. Det er gitt en rekke kriterier for listeføring av tredjeland i artikkel 230 av forordning (EU) 2016/429. Ett av kriteriene er fravær av visse listeførte sykdommer. Ved utbrudd eller avsluttet bekjempelse av slike sykdommer endres tredjelandslistene i forordning (EU) 2021/404.
Denne rettsakten endrer tredjelandslistene i vedlegg V og XIV til forordning (EU) 2021/404. Dette er listene over tredjeland hvorfra det er tillatt å importere fjørfe, avlsmateriale fra fjørfe, samt ferskt kjøtt fra fjørfe og fuglevilt. Listene endres på bakgrunn av nylige utbrudd av høypatogen fugleinfluensa i USA. Endringene medfører at det blir forbudt å importere slike forsendelser fra bestemte områder i USA som er berørt av de nylige sykdomsutbruddene.
Listene endres også på bakgrunn av at tidligere utbrudd av denne sykdommen i Canada og USA nå er bekjempet. Endringene medfører at det på nytt åpnes for import fra de berørte områdene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil gjennomføres i dyreimportforskriften og krever en endring av denne. Gjennomføringen skjer etter forenklet prosedyre, dvs. uten forutgående høring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet vurderer at endringene ikke vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning. Næringen og bransjen har ikke vært involvert i vurderingen og er ikke informert om denne endringen.
Rettsakten inneholder heller ingen særlige EØS-rettslige problemstillinger.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen etter forenklet prosedyre. Den tas opp til orientering i Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel. Den ansees ikke som spesielt viktig for Norge da vi generelt har liten import av fjørfe, avlsmateriale fra fjørfe og ferskt kjøtt fra fjørfe og fuglevilt fra tredjeland. Videre er dette en endring vi ikke har mulighet til å påvirke på dette stadiet. Endringene i tredjelandslister vurderes av EU Kommisjonen på bakgrunn av innsendt dokumentasjon fra aktuelt tredjeland. Vi støtter oss til denne vurderingen. Endringene presenteres på møter for stående komite for importkontroll.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten skal gjennomføres i EFTA-landene samtidig med at den trer i kraft i EU.