Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/2399 av 6. oktober 2023 om retting av gjennomføringsforordning (EU) 2022/1362 med hensyn til visse feil ved simuleringen med numerisk fluiddynamikk
Typegodkjenning av motorkjøretøy med hensyn til avgass fra tunge kjøretøy: rettelse til gjennomføringsbestemmelser om sertifisering av tunge tilhengere
Norsk forskrift kunngjort 7.2.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 16.8.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.10.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.11.2023
- EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.2.2024)
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen har tidligere vedtatt forordning (EU) 2022/1362, som etablerte felles rammeverk for typegodkjenning av CO2-utslipp og drivstofforbruk fra tunge tilhengere (O3 og O4). Sentralt i denne typegodkjenningen står beregning av tilhengerens luftmotstand, og nærmere føringer for dette står i forordningens vedlegg V - data om kjøretøyets aerodynamiske utforming.
Det er i ettertid oppdaget visse mindre feil (bl.a. utelatt krav) i nevnte vedlegg knyttet til simulering av computerbasert væskedynamikk, såkalt fluiddynamikksimulering. Gjennom forordning (EU) 2023/2399 rettes vedlegg V slik at dette blir i samsvar med forutsetningene.
Merknader
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktakten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2022/1362 er inntatt i Bilforskriften 2022, og forordning (EU) 2023/2399 vil tas inn i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De administrative og økonomiske konsekvenser antas å være begrenset til det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift.
Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen blir behandlet etter EFTA's hurtigprosedyre (fast-track) og blir derfor ikke forelagt Spesialutvalget for Transport til vurdering.
Vurdering
Forordningen vurderes av Statens vegvesen å være relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Forordningen har blitt omtalt i EU's tekniske kjøretøykomité (TCMV) der Norge deltar.
Status
Forordningen ble vedtatt den 6. oktober 2023, og kom til anvendelse i EU fra 25. august 2022.
Forordningen vil bli sendt på offentlig høring ila oktober 2023.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 02.02.24, beslutning nr. 11/2024. Endringsrettsakt ble vedtatt 06.02.24, og Form 1 ble sendt ESA 07.02.24.