Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1117 av 3. april 2025 om endring av delegert forordning (EU) 2015/68 og delegert forordning (EU) 2015/208 med hensyn til krav til kjøretøybremser for godkjenning av jord- og skogbrukstraktorer
Typegodkjenning av traktorer: endringsbestemmelser
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 12.6.2025. EØS-notat offentliggjort 14.6.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.6.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/1117 omhandler forbedrede krav til bremsesystemer i traktor og endrer forordningene (EU) 2015/68 og (EU) 2015/208.
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2015/68 fastsetter krav til installasjon og bruk av bremsesystemer på landbruks- og skogbrukskjøretøy. Målet er å forbedre sikkerheten ved å etablere ensartede tekniske standarder over hele EU. Forordningen inkluderer krav til driftsbremsesystemer, nødbremsesystemer og parkeringsbremser, samt krav til kompatibilitet med tilhengere. Forordningen sikrer at kjøretøyene oppfyller konsistente ytelses- og sikkerhetskriterier, noe som letter jevnere grenseoverskridende operasjoner og handel innen EU.
Landsbrukssemihengere som bruker en «king-pin» for å kobles til en svingskive, er et nisjemarked med lavt volum, og de kan ikke typegodkjennes i henhold til EU- gjeldende regler. Noen spesifikke landbruksapplikasjoner krever bruk av disse semihengere, derfor må forordningen endres for å harmonisere krav som er samsvarende med kravene til påhengskjøretøy med et stivt tilhengerdrag, der anvender K80-påhengskoblinger med kule.
For å følge med på teknologiske fremskritt og forberede sikkerheten, er det innført et krav om dual-line-bremsesystemer (to-kretstype hydrauliske bremsesystemer) på landbrukshengere. Forordningen gir mulighet for å bruke singel-line-bremsesystemer (en-kretstype hydrauliske bremsesystemer) på eksisterende landbrukshengere frem til 2025, slik at produsenter og økonomiske operatører kan tilpasse seg til de nye dual-line-kravene uten å gjøre eksisterende utstyr foreldet.
Teknisk utvikling gjør det mulig å automatisk oppdage om koblingen er koblet til single-line- eller dual-line-bremsesystem (en- eller to-kretstypen bremsesystem) og tilbyr en levedyktig løsning som muliggjør fortsatt bruk av landbrukstilhengere med single-line-bremser. Disse smarte koblingene kan tilpasse bremsesignaler fra moderne traktorer med dual-line-bremsesystemer (to-kretstype bremsesystemer) til å fungere med single-line-bremsesystemer (en-kretstype bremsesystemer) på eksisterende lanbrukshengere. Denne funksjonen gjør at den nåværende flåten kan brukes trygt mens den tilpasses nye standarder. Dette bidrar til en jevnere og mer kostnadseffektiv overgang for landbrukssektoren.
Kjøretøyfabrikanter skal ikke montere bremsesystemer på nye traktorer, som kun er egnet for hydrauliske koblinger av single-line-type (en- kretstype), etter 31.12.2024.
Med virkning fra 1. januar 2025 skal nasjonale myndigheter forby tilgjengeliggjøring på markedet, registrering eller ibruktakelse av nye traktorer utstyrt med bremsesystemer som kun er egnet for hydrauliske koblinger av single-line-type (en- kretstype).
Kommisjonenes delegerte forordning (EU) 2015/208 fastsetter detaljerte tekniske krav og testprosedyrer angående funksjonell sikkerhet for landbruks- og skogbrukskjøretøy. Forordningen dekker design, konstruksjon og installasjon av kjøretøykomponenter for å forhindre ulykker og feil, og understreker viktigheten av å opprettholde funksjonell sikkerhet gjennom hele kjøretøyets levetid.
Etter at forordningen ble publisert, er det vedtatt en rekke nye FN/ECE -regulativer (nr. 148, nr. 149 og nr.150), som gjelder for landbrukskjøretøyer. Hensikten med endringen er å innføre nye FN/ECE -regulativene i Eu’s lovgivningsmessige ramme og dermed harmonisere og forenkle godkjenningsprosessen ved å redusere den administrative byrden for næringsdrivende.
Reduksjon av utslipp, avkarbonisering av landbruket og automatisering har gjort elektrifisering stadig viktigere. De nåværende kravene til sikkerhet for elektriske systemer er kun definert for helelektriske kjøretøy i kategoriene T2, T3, C2 og C3. Bestemmelsene bør utvides til hybridkjøretøy og til alle kjøretøy utstyrt med elektriske systemer der samsvar med kravene er berettiget, inkluderer T1-traktorer.
Merknader
EU-hjemmel:
Forordning (EU) 2025/1117 er en delegert forordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningene (EU) 2015/68 og 2015/208 er tatt inn i forskrift 1. juni 2016 nr. 561 om godkjenning av traktor og tilhenger til traktor (traktorforskriften), og den nye delegerte kommisjonsforordningen vil bli tatt inn i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen vil ikke få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i gjeldende regelverk
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen går etter EFTA's hurtigprosedyre (fast-track) og vil derfor ikke bli forelagt noe Spesialutvalg for vurdering.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel for Norge.
Status
Forordningen ble vedtatt den 3. april 2025 og ble publisert i EU-tidende den 12. juni 2025. Den kommer til anvendelse i EU fra 15. juni 2025.
Forordningen blir sendt på nasjonal høring i juni 2025.