Typegodkjenning av traktorer: gjennomføringsbestemmelser om administrative krav til godkjenning og markedsovervåking
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1789 av 7. september 2016 om endring av forordning (EU) 2015/504 med hensyn til administrative krav for godkjenning og markedsovervåking av jord- og skogbrukstraktorer
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1789 of 7 September 2016 amending Implementing Regulation (EU) 2015/504 with regard to the administrative requirements for the approval and market surveillance of agricultural and forestry vehicles
Norsk forskrift kunngjort 9.2.2017
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.1.2017)
Sammendrag av innhold
Gjeldende godkjenningsregelverk for traktor består av rammeforordning (EU) nr. 167/2013 samt utfyllende, delegerte forordninger. En av disse, forordning (EU) 2015/504, omhandler administrative krav og bestemmelser om markedsovervåking, herunder maler/prosedyrer som skal følges i forbindelse med typegodkjenning av traktor.
Forordning (EU) 2016/1789 endrer forordning (EU) 2015/504, og hensikten er bl.a. å gjøre maler/prosedyrer klarere, enklere og mer anvendelige.
Forordning (EU) 2016/1789 medfører bl.a. følgende endringer i vedlegg I til 2015/504:
• Kjøretøy i klasse T2, T3 og T4.3 - med førerhytter som har automatiske låsesystemer, og som er slik konstruert at den kan klappes sammen - må ha en attest fra fabrikanten om at testen som er utført på hytten er i samsvar med det som fremgår av forordning (EU) 1322/2014.
• Forordningen opplister hvilke systemer og komponenter som skal være EU-typegodkjent.
• Ved godkjenning av traktor må det fremlegges et opplysningsskjema med relevante fakta. Det blir nå ytterligere krav til opplysninger i skjemaene, bl.a. vedrørende bremser på traktoren.
• For å forbedre identifikasjon av hvilken klasse og underklasse kjøretøyet tilhører må kjøretøyets største og minste sporvidde oppgis, samt opplysninger om dekk-kombinasjon.
• Det blir krav om at maksimal belastning på trepunkts oppheng oppgis.
For å gi fabrikanter og myndigheter tilstrekkelig tilpasningstid, vil endringene i forordningen først bli gjeldende for nye kjøretøy som registreres fra 1. januar 2018.
Merknader
EU-hjemmel:
Forordningen er en gjennomføringsrettsakt, og er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Gjeldende rett:
Forordning (EU) 2015/504 er implementert i forskrift 1. juni 2016 nr. 561 om godkjenning av traktor og tilhenger til traktor (traktorforskriften). Forskriften trådte i kraft i Norge 1. september 2016.
Norsk gjennomføring:
Forordning (EU) 2016/1789 vil bli implementert i traktorforskriften på egnet måte.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller for offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i traktorforskriften. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalg.
Vegdirektoratet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. Samferdselsdepartementet støtter denne vurderingen.
Vurdering
Forordningen vurderes å være EØS-relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har deltatt i arbeidsgrupper (TCVA) forut før vedtagelsen av forordningen.
Status
Forordningen ble vedtatt 7. september 2016, og kom til anvendelse i EU fra 14. oktober 2016. Imidlertid vil endringene først få virkning for nye kjøretøy fra 1. januar 2018.
Sammendrag av innhold
Gjeldende godkjenningsregelverk for traktor består av rammeforordning (EU) nr. 167/2013 samt utfyllende, delegerte forordninger. En av disse, forordning (EU) 2015/504, omhandler administrative krav og bestemmelser om markedsovervåking, herunder maler/prosedyrer som skal følges i forbindelse med typegodkjenning av traktor.
Forordning (EU) 2016/1789 endrer forordning (EU) 2015/504, og hensikten er bl.a. å gjøre maler/prosedyrer klarere, enklere og mer anvendelige.
Forordning (EU) 2016/1789 medfører bl.a. følgende endringer i vedlegg I til 2015/504:
• Kjøretøy i klasse T2, T3 og T4.3 - med førerhytter som har automatiske låsesystemer, og som er slik konstruert at den kan klappes sammen - må ha en attest fra fabrikanten om at testen som er utført på hytten er i samsvar med det som fremgår av forordning (EU) 1322/2014.
• Forordningen opplister hvilke systemer og komponenter som skal være EU-typegodkjent.
• Ved godkjenning av traktor må det fremlegges et opplysningsskjema med relevante fakta. Det blir nå ytterligere krav til opplysninger i skjemaene, bl.a. vedrørende bremser på traktoren.
• For å forbedre identifikasjon av hvilken klasse og underklasse kjøretøyet tilhører må kjøretøyets største og minste sporvidde oppgis, samt opplysninger om dekk-kombinasjon.
• Det blir krav om at maksimal belastning på trepunkts oppheng oppgis.
For å gi fabrikanter og myndigheter tilstrekkelig tilpasningstid, vil endringene i forordningen først bli gjeldende for nye kjøretøy som registreres fra 1. januar 2018.
Merknader
EU-hjemmel:
Forordningen er en gjennomføringsrettsakt, og er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Gjeldende rett:
Forordning (EU) 2015/504 er implementert i forskrift 1. juni 2016 nr. 561 om godkjenning av traktor og tilhenger til traktor (traktorforskriften). Forskriften trådte i kraft i Norge 1. september 2016.
Norsk gjennomføring:
Forordning (EU) 2016/1789 vil bli implementert i traktorforskriften på egnet måte.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller for offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i traktorforskriften. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalg.
Vegdirektoratet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. Samferdselsdepartementet støtter denne vurderingen.
Vurdering
Forordningen vurderes å være EØS-relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har deltatt i arbeidsgrupper (TCVA) forut før vedtagelsen av forordningen.
Status
Forordningen ble vedtatt 7. september 2016, og kom til anvendelse i EU fra 14. oktober 2016. Imidlertid vil endringene først få virkning for nye kjøretøy fra 1. januar 2018.