Typegodkjenningsforordningen 2018 for motorvogner: endringsbestemmelser om visse kjøretøyer og oppdatering av programvare
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 25.8.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.8.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/2236 endrer vedlegg I, II, IV og V til forordning (EU) 2018/858 når det gjelder tekniske krav til kjøretøy som produseres i ubegrensede serier, små serier, helautomatiserte kjøretøy som produseres i små serier og kjøretøy for spesielle formål – samt softwareoppdatering. Forordning 2022/2236 medfører en omfattende omstrukturering av vedleggene til 2018/858, se nedenfor.
Artikler
I artikkel 1 fremgår det hvilke vedlegg som er endret i forordning (EU) 2018/858 som følge av ny forordning (EU) 2022/2236:
- Vedlegg I i forordning (EU) 2018/858 endres ved samme vedlegg i denne forordningen.
- Vedlegg II i forordning (EU) 2018/858 endres ved samme vedlegg i denne forordningen.
- Vedlegg IV i forordning (EU) 2018/858 endres ved vedlegg III i denne forordningen.
- Vedlegg V i forordning (EU) 2018/858 endres ved vedlegg IV i denne forordningen.
Artikkel 2 inneholder følgende overgangsbestemmelser
- Med virkning fra 6. juli 2022 skal nasjonale myndigheter nekte å gi EU-typegodkjenning for kjøretøy eller nasjonal typegodkjenning for nye typer kjøretøy, dersom produsenten utfører programvareoppdateringer som f.eks påvirker kjøretøyenes typegodkjente egenskaper etter registrering, dersom disse kjøretøyene etter oppdateringen ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som er endret i samsvar med vedlegg II i denne forordningen når det gjelder programvareoppdatering.
- Med virkning fra 6. juli 2022 kan nasjonale myndigheter ikke nekte å gi forlengelse av EU-typegodkjenninger for kjøretøy eller nasjonale typegodkjenninger, dersom produsenten utfører programvareoppdateringer som påvirker kjøretøyenes typegodkjente egenskaper etter registrering, dersom disse kjøretøyene oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II i denne forordning, når det gjelder programvareoppdatering.
- Med virkning fra 7. juli 2024 skal nasjonale myndigheter, av grunner knyttet til programvareoppdatering, vurdere samsvarssertifikater knyttet til nye kjøretøy som ikke lenger er gyldige i henhold til artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 og forbyr registrering, omsetning eller ibruktakelse av kjøretøy, dersom produsenten utfører programvareoppdateringer som påvirker kjøretøyets typegodkjente egenskaper etter registrering, dersom kjøretøyene ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II når det gjelder programvareoppdatering.
- Med virkning fra 7. juli 2024 skal nasjonale myndigheter av grunner knyttet til programvareoppdatering nekte å gi EU-typegodkjenning for kjøretøy eller nasjonal typegodkjenning for nye kjøretøytyper, dersom disse kjøretøyene oppfyller ikke kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II, når det gjelder programvareoppdatering.
- Med virkning fra 7. juli 2024 skal nasjonale myndigheter nekte å gi EU-typegodkjenning for for kjøretøy produsert i små serier eller kjøretøy beregnet for spesielle formål, dersom disse kjøretøyene ikke oppfyller kravene i Forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til punkt 2 tabell 1 og punkt 4 i vedlegg II til denne forordning.
- Med virkning fra 7. juli 2026 skal nasjonale myndigheter vurdere samsvarssertifikater for nye kjøretøyer produsert i små serier eller kjøretøy beregnet for spesielle formål som ikke lenger er gyldige ved bruk av artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 og forby registrering, markedsføring og bruk av slike kjøretøy, dersom kjøretøyene ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til punkt 2 tabell 1 og punkt 4 i vedlegg II til denne forordning.
- Med virkning fra 7. juli 2026 skal nasjonale myndigheter, av grunner knyttet til programvareoppdatering, vurdere samsvarssertifikater knyttet til nye ferdigbygde kjøretøy som ikke lenger er gyldige for søknadsformålet i artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 og forby registrering, markedsføring og ibruktagelse av slike kjøretøy dersom de ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i samsvar med vedlegg II, med hensyn til programvareoppdatering
- Med virkning fra 7. juli 2029 skal nasjonale myndigheter, av årsaker knyttet til programvareoppdatering, vurdere samsvarssertifikater knyttet til nye etappevis ferdigstilte kjøretøy som ikke lenger gyldige etter artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 - og forby registrering, markedsføring og ibruktaking slike kjøretøy dersom de ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II til denne forskriften, når det gjelder programvareoppdatering
I artikkel 3 fremgår det at forordningen trer i kraft tyvende dagen etter at den har vært offentliggjort i EU-tidende.
Vedlegg
Alle nevnte vedlegg nedenfor har fått endret struktur som følge av forordning (EU) 2022/2236, tilsvarende ny struktur i sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144. Mens vedleggene frem til nå har hatt fortløpende, tilfeldig nummering for kravområder fra 1:Støy.. til 72:eCall medfører den nye strukturen et tematisk oppsett med 8 hovedtemaer hvorunder kravområdene (totalt 120 stk p.t.) er logisk innplassert. Denne restruktureringen medfører at det blir lettere å orientere seg i vedleggene. Frem til desember 2024 tillater imidlertid EU at fabrikanter - om ønskelig - dokumenterer etter den gamle strukturen, men fra nevnte tidspunkt blir den nye strukturen påbudt i dokumentasjonssammenheng. I en overgangsperiode vil det derfor bli et tosporet dokumentasjonsregime.
Vedleggene er systematisert i følgende 8 hovedtemaer:
- A - Sikringssystemer, kollisjonstest, framdiftsystemets integritet og elsikkerhet ved høyspenning
- B - Myke trafikanter, utsyn og synlighet
- C - Chassis, bremser, dekk og styreinnretninger
- D - Instrumenter i kjøretøyet, elektrisk system, kjøretøyets lyssystemer og beskyttelse mot uautorisert bruk, herunder cyberangrep.
- E - Fører- og systematferd
- F - Kjøretøyets generelle konstruksjon og funksjon.
- G - Avgass, miljøprestasjoner og utslipp
- H - Adgang til kjøretøyinformasjon og softwareoppdatering
Endring vedlegg I
I vedlegg 1 er det i del C lagt inn to nye kjøretøybetegnelser i tabellen
- Nytt punkt 5.5 (DF) Link-påhengsvogn: En påhengsvogn med et femte hjul lengst bak som gjør det mulig å trekke ytterligere en påhengsvogn.
- Nytt punkt 5.6 (DG) Link-slepevogn med dragstang: En slepevogn med dragstang med ett femte hjul lengst bak som gjør det mulig å trekke ytterligere en påhengsvogn.
Bakgrunnen for at disse er lagt til er for å imøtekomme kravene som fremgår av forordning 2022/1362 om aerodynamiske innretninger på kjøretøyklasse O for å minske CO2 utslippene fra kjøretøyet som trekker hengerne.
Endringer i vedlegg II
Vedlegg II til forordning 2018/858 er totaloppdatert med nye henvisninger – i dette tilfelle er det henvist til sikkerhetsforordning 2019/2144 som trådte i kraft 1. juli 2022.
I tillegg 1 til vedlegg II er det en oppdatert oversikt over forordninger når det gjelder EU-typegodkjenning av kjøretøy som fabrikkeres i små serier jf. artikkel 41 i forordning (EU) nr. 2018/858 ved at det henvises til sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144
Endring i vedlegg III
Henvisningene i dette vedlegget er oppdatert ved at det henvises til forordning (EU) 2019/2144.
Endringer i vedlegg V
I vedlegg IV er antallet helautomatiserte kjøretøy som kan godkjennes i små serier regulert, hvor antallet f.o.m. 6. desember 2022 er 1500. for kjøretøy i kategori M og N
Merknader
EU-hjemmel
Delegert forordning (EU) 2022/2236 er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Basisforordning (EU) 2018/858 er implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften). Her vil også forordning (EU) 2022/2236 bli implementert.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen antas ikke å få særlige økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen går etter EFTA-sekretariatets fast-track prosedyre, og vil derfor ikke bli behandlet i Spesialutvalget for Transport.
Status
Forordningen ble vedtatt 20. juni 2022 og kom til anvendelse i EU fra 6. desember 2022.
Forordningen var på nasjonal høring i Norge sommeren 2023.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 5. juli 2023, beslutning nr. 177/2023. Endringsforskrift ble vedtatt 23.08.23 og kunngjort samme dag. Form 1 ble sendt ESA 24.08.23.