Typegodkjenningsforordningen for motorvogner: gjennomføringsbestemmelser om elektronisk datautveksling og underretning om EU-typegodkjenninger
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 30.6.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022)
Sammendrag av innhold
I henhold til artikkel 12, pkt.4 i forordning (EU) 2018/858 skal medlemslandene fra den 1. september 2022 bruke et felles, elektronisk informasjonsutvekslingssystem for EU-typegodkjenninger. Systemet skal sikre at oversikt over EU-typegodkjenninger som er utstedt, avslått eller tilbakekalt - samt en oversikt over tekniske prøveinstanser som har utført testene for de respektive EU-typegodkjenningene for kjøretøy, system eller komponenter - kan gjøres offentlig tilgjengelig.
I artikkel 27 i forordning (EU) 2018/858 fremgår det at godkjenningsmyndigheten skal bruke samme system - ETAES (European Type Approval Exchange System) - for utveksling av opplysninger knyttet til typegodkjenninger. For å beskytte fortrolig opplysninger er det satt krav til hvem som skal ha tilgang til opplysningene.
Forodning (EU) nr. 2020/1812 består av 5 artikler og inneholder mer spesifikke krav til sikker informasjonsutveksling mellom medlemslandene når det gjelder informasjon knyttet til typegodkjenninger. Som eksempel nevnes:
• I artikkel 1 er det bestemt at ETAES (European Type Approval Exchange System) skal brukes for å sikre at informasjonsutvekslingen er trygg siden mange av opplysningene er fortrolige.
• Artikkel 2 inneholder ulike sikkerhetsforansaltninger, bl.a. krav til kryptering av opplysningene
• Artikkel 3 beskriver nærmere selve prosedyrene for utveksling av typegodkjenningsopplysninger
• I artikkel 4 er det beskrevet hvordan opplysningene om typegodkjenninger og tekniske prøveinstanser skal gjøres offentlig tilgjengelig.
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2020/1812 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2018/858 er inntil videre inntatt som en overgangsbestemmelse i bilforskriften § 3. Innen utløpet av 2021 vil sannsynligvis 'ny bilforskrift' bli vedtatt, og forordning (EU) 2018/858 og alle tilhørende rettsakter (herunder 2020/1812) vil da bli implementert i den nye forskriften.
Norsk gjennomføring:
Forordningen vil sannsynligvis bli tatt inn i § 1-3 og vedlegg 1 i den nye bilforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å utforme ny forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet
Vurdering
Forordningen har blitt vurdert relevant og akseptabel av Statens vegvesen, etter delegert fullmakt fra SD. Den er derfor ikke forelagt Spesialutvalget for transport til vurdering.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i arbeidsgrupper i EU (TCMV) ved utarbeidelsen av denne forordniingen.
Status
Rettsakt ble vedtatt 1. desember 2020 og kom til anvendelse i EU 22. desember 2021.
Forordningen var på nasjonal høring i november 2021.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen i mars 2022. Ny forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil ble vedtatt i slutten av juni 2022, med ikrafttredelse 1. oktober 2022. Rettsakten er implementert i den nye forskriften, og Form 1 ble sendt ESA den 9. juli 2022.