Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2023/423 av 24. februar 2023 om et forsøksprosjekt for å gjennomføre bestemmelsene om forvaltningssamarbeid i forbindelse med lovregulerte yrker fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/36/(EU) og (EU) 2018/958 ved hjelp av informasjonssystemet for det indre marked, og for å integrere databasen over lovregulerte yrker i dette systemet
Utprøving av informasjonssystemet for det indre marked for regulerte yrker
EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt Kommisjonen 23.8.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.11.2023)
Sammendrag av innhold
Etter forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbeid gjennom informasjonssystemet for det indre marked (IMI-forordningen) artikkel 4(1) kan Kommisjonen gjennomføre forsøksprosjekter for å vurdere om IMI kan være et effektivt middel til å gjennomføre bestemmelser om forvaltningssamarbeid. IMI-forordningen er tatt inn i EØS-avtalen.
Gjennomføringsbeslutningen skal gi det rettslige grunnlaget for Kommisjonen til å vurdere om IMI er et effektiv redskap til å gjennomføre underrettelsesforpliktelsene etter direktiv 2005/36/EF om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsdirektivet) og etter direktiv 2018/958/EU om forholdsmessighetsprøving før vedtakelse av bestemmelser om regulering av yrker (forholdsmessighetsprøvingsdirektivet), jf. artikkel 1.
I yrkeskvalifikasjonsdirektivet har medlemsstatene underrettelsesforpliktelser til Kommisjonen i artikkel 59(1), (2), (5) og (6), artikkel 59(7) første punktum og artikkel 60(1). I forholdsmessighetsprøvingsdirektivet er det underrettelsesforpliktelser etter artikkel 11(1).
- Artikkel 59(1): staten skal sende en liste over regulerte yrker og regulerte utdanninger i statene
- Artikkel 59(2): staten skal sende en liste over yrker hvor det skal gjennomføres forhåndskontroll etter artikkel 7(4) ved midlertidig tjenesteyting
- Artikkel 59(5): krav til staten om å melde fra til Kommisjonen/ESA innen seks måneder etter at et nytt yrke er innført og om kravene er i samsvar med artikkel 59(3)
- Artikkel 59(6): staten skal annet hvert år liste over yrker hvor kravene er opphevet eller lempet
- Artikkel 59(7): Kommisjonen skal sende rapportene etter artikkel 59(6) til de andre medlemsstatene
- Artikkel 60(1): krav til staten om å melde inn statistikk over godkjenninger m.m. til Kommisjonen
- Artikkel 11(1): staten skal sende inn forholdsmessighetsvurderingen til Kommisjonen
Etter beslutningen skal statene utpeke en eller flere ansvarlige myndigheter som skal ha ansvar for å gjennomføre pliktene etter yrkeskvalifikasjonsdirektivet og forholdsmessighetsprøvingsdirektivet, jf. artikkel 2. Det skal også utpekes en koordinator etter artikkel 3. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og Kunnskapsdepartementet har allerede disse forpliktelsene i dag.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen rettslige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen antas ikke å ha noen økonomiske eller administrative konsekvenser. Forpliktelsene til å underrette Kommisjonen/ESA følger allerede av yrkeskvalifikasjonsdirektivet og forholdsmessighetsprøvingsdirektivet og beslutningen skal undersøke om IMI er et effektivt system for slike meddelelser. Statene skal utpeke ansvarlige myndigheter og koordinator, dette er allerede gjort i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for utdanning ved skriftlig prosedyre, der berørte departementer er representert. Både yrkeskvalifikasjonsdirektivet, som ble endret ved direktiv 2013/55/EU, og forholdsmessighetsprøvingsdirektivet er tatt inn i EØS-avtalen.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.