Utslipp fra person- og varebiler (Euro 5 og 6): endringsbestemmelser om prosedyrer for utslippstypegodkjenning
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 5.7.2023
- EØS-komitebeslutning 22.9.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- Norsk forskrift kunngjort 2.10.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.9.2023)
Sammendrag av innhold
Typegodkjenningsregelverket for lette passasjer – og nyttekjøretøy (klassene M1 og N1) består dels av tekniske og dels av miljømessige krav. Kravene fremgår overordnet av rammeforordning (EU) 2018/858. De tekniske kravene er nærmere spesifisert gjennom sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 (FN-regulativer) og miljøkravene er i hovedsak forankret i forordningene (EF) nr. 715/2007 og (EU) 2017/1151 med endringsrettsakter. Førstnevnte regulerer nivåer for utslipp samt krav til OBD (OnBoarddiagnostics, mulighet for å avlese vital informasjon fra kjøretøyet), mens sistnevnte gir spesifiserende krav for hvordan kjøretøy skal miljøtestes (herunder til RDE – real driving emissions).
Det er nå behov for å samkjøre/oppdatere definisjoner m.m. mellom rammeforordning (EU) 2018/858 og de to miljøforordningene, og ny forordning (EU) 2023/443 beslutter hvilke endringer som må gjennomføres i (EU) 2017/1151.
Mer spesifikt om endringene
Forordning (EU) 2023/443 endrer forordning 2017/1151 når det gjelder typegodkjenningsprosedyrer /avgasstester i forbindelse med typegodkjenning av lette passasjer- og nyttekjøretøyer. Den berører også forordning (EU) nr. 715/2007 om typegodkjenning av motorkjøretøyer når det gjelder utslipp fra lette passasjer- og nyttekjøretøyer (Euro 5 og Euro 6) - samt tilgang til kjøretøyreparasjoner og vedlikeholdsinformasjon.
Ettersom forordning (EU) 2018/858 inneholder bestemmelser om typegodkjenning av motorvogner er det nødvendig å endre forordning (EU) nr. 2017/1151 slik at definisjonene blir i samsvar med forordning (EU) 2018/858. Fra september 2020 har bestemmelsene knyttet til OBD vært integrert i forordning (EU) 2018/858. Henvisningene til OBD i 2017/1151 anses nå overflødige og blir derfor fjernet.
Krav om temperaturbaserte måling av NOx utgår ettersom alle kjøretøy nå kan prøves ved lave omgivelsestemperaturer i forbindelse med testing på landevei (RDE- test).
Kravene i forordning (EU) 2023/443 kommer til anvendelse for nye typegodkjenninger med virkning fra 1. september 2023. Dersom en fabrikant ønsker det kan det allerede fra 1. mars 2023 utstedes typegodkjenning i henhold til nevnte forordning.
Merknader
EU-hjemmel
Delegert forordning (EU) 2023/443 er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2017/1151 er implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bil forskriften). Her vil også forordning (EU) 2023/443 bli tatt inn, på egnet måte.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen antas ikke å få særlige økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert relevant og akseptabel av Statens vegvesen, og vil på vanlig måte bli behandlet i Spesialutvalget for Transport.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 8. februar 2023 og trer i kraft 1. september 2023. Fra 1. mars 2023 kan nasjonale myndigheter ikke nekte å gi EU-typegodkjenning for en ny kjøretøytype eller gi utvidelse for en eksisterende kjøretøytype eller forby registrering, omsetning eller idriftsetting av et nytt kjøretøy, hvis kjøretøyet er i samsvar med denne forordning dersom produsenten ber om det. Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring i Norge i juli 2023.
Forordningen var på nasjonal høring i august 2023.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 22.09.23, beslutning nr. 207/2023. Endringsforskrift ble vedtatt og kunngjort den 25.09.23, og Form 1 sendt ESA samme dag.