Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/2165 av 1. juli 2024 om offentliggjøring av en liste over visse CO2-utslippsverdier per produsent samt gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp fra alle nye tunge kjøretøyer registrert i Unionen i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 for rapporteringsperioden for år 2021
Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2021
Norsk forskrift kunngjort 11.12.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 21.8.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 30.10.2024
- EØS-komitebeslutning 6.12.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.9.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte. Mer informasjon om forordningens bakgrunn og reduksjonsmål finnes ved å følge lenken "Annen dokumentasjon".
Ifølge (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i artikkel 7 i forordning (EU) 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data fra medlemsstater og fabrikanter slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/2165 er rettet mot følgende fabrikanter:
- Daimler Truck AG
- DAF NV
- Ford Otomotiv Sanayi AS
- Iveco Magirus AG
- IVECO S.p.A.
- MAN Truck and Bus SE
- Renault Trucks SA
- Scania SV AB
- Volvo Truck Corporation
Resultatene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer for rapporteringsåret 2021 er opplistet i beslutningens vedlegg. Verdiene fra beregningene baserer seg på data som var tilgjengelige for EU-kommisjonen per 20. mars 2024. Tallene vil muligens måtte ajourføres dersom ytterligere opplysninger som har betydning for kalkulasjonene fremkommer.
Den gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippsverdien for alle nye tunge kjøretøy som ble registrert i rapporteringsperioden for året 2021 er 52,3 g/tkm. Til sammenligning var tallet 52,75 g/tkm for året 2019 og 52,46 g/tkm for året 2020.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen vil bli tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen presenterer resultatene fra rapporteringsåret 2021. Reduksjonsmålene retter seg mot nevnte tungbilfabrikanter.
De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk forskrift.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger EFTA's hurtigprosedyre, og blir derfor ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering.
Status
Beslutningen ble vedtatt 1. juli 2024 og publisert i EU-tidende 21. august 2024.
Beslutningen vurderes relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Beslutningen vil ikke bli sendt på offentlig høring, men tas inn i relevant forskrift.
Norge har ikke vært tilstede i internasjonale fora der beslutningen har blitt utarbeidet.